شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– مدیریت تقاضای حمل و نقل به تمام استراتژی هایی اتلاق می شود که باعث افزایش کارایی سیستم های حمل و نقل می شود و امروزه چون مدیریت تقاضا بیشتر بر جابجایی مسافر و کالا تاکید می کند تا بر وسایل نقلیه، بنابراین انواع متدهای حمل و نقل همچون پیاده روی، دوچرخه سواری، استفاده از حمل و نقل عمومی و لزوما ایجاد زمان کار شناور (Flextime)موجب می شود تا شهرنشینان از ترافیک سبک تری برخوردار گردند، هر چند که برخی کارشناسان بر این باورند که مصرف کنندگان در اغلب موارد ظرفیت ها و امکانات جدید را در مدت کوتاهی بلعیده و به دلیل رقابت شدید میان توسعه دهندگان راه ها (اعم از خیابان و بیابان) با تولیدکنندگان خودرو، تلاش های نرم افزاری و سخت افزاری موازی صورت گرفته توسط هر دو گروه، موجب بی اثر شدن و خنثی سازی یکدیگر می شود.
با این حال پیشرفت فناوری های روز بویژه نصب حسگرها و دستگاه های الکترونیکی درشهرها، شرایط مناسبی را برای ایجاد ارتباط بلادرنگ یا آنی میان برنامه ریزان، مراکز مدیریت ترافیک و رانندگان به نحوی فراهم آورده و می آورد که می توان در آینده شاهد ایجاد مدیریتی هوشمندانه، هدفمند و هماهنگ به منظور ارتقای بهره وری و افزایش کارآیی شبکه های حمل و نقل شد و همه اینها در شرایطی رخ می دهد که دنیای امروز به سمت ماشینی شدن پیش میرود و اکثر کشورهای جهان در برنامهریزیهای خود و در طراحیهای شهری و خودرو محور کردن شهرها، کماکان به جایگاه انسان و رفاه، تعالی و ایمنی او توجه نموده و حل مساله ترافیک را در اولویت خویش قرار دادهاند.
بنابراین بیان این موضوع که جهت رفع این معظل (ترافیک) این استفاده کنندگان از ماشین ها هستند که خود باید تغییر رویکرد داشته باشند تا به ایمنی و آرامش لازم برسند، کلام صحیحی است، زیرا تغییر نگرش و تقویت زیرساختهای حمل و نقل و ترغیب و تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی، روابط در تعاملات اجتماعی را افزایش داده و باعث تقویت ارتباطات عمومی در جامعه میشود و رفته رفته، رفتارهای ضد اجتماعی که متاثر از فضاهای ترافیکی و موتوریزه شدن شهرهاست، به تعاملات مثبت و پایدار انسانی تبدیل می شود.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید