تفکر آن‌لاین

مارک بریگز – بزرگ‌ترین مانع همان مانع ذهنی ماست که فکر می‌کنیم کار ما چاپ جوهر روی کاغذ و فروش آن توسط پسربچه‌های شلوارک پوش قبل از ساعت 7:00 صبح است. این تغییر برای خبرنگاران دشوار است؛ درک این که وظیفه ما خدمت کردن به مردم جامعه با ارائه گزارش‌های مفید و مفرح از طریق هر فن‌آوری که آن‌ها مایل باشند است.

 

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| توانایی «تفکر آن‌لاین» مهم‌ترین مهارتی است که یک خبرنگار می‌تواند به آن مجهز شود. اگر نتوانید ذهنیتی دیجیتال داشته باشید،‌ هرگونه آموزش در این زمینه بی‌فایده خواهد بود.
 
 خبرنگاران آن‌لاین در این مورد اتفاق نظر دارند که وجه تمایز خبرنگاری آن‌لاین مهارت‌ نیست بلکه طرز فکر است.
 
 تمایل به یادگیری چیزهای جدید،‌ انجام کارهای متعدد و کار گروهی علاوه بر مهارت‌های دیگری که اغلب خبرنگاران به آن‌ها مجهز هستند مانند توجه به جزئیات و توانایی کار کردن در فشار زمانی، بسیار مورد تحسین است.
 
 اولریک هاگراپ[1] در دسامبر 2006 در گزارش‌های نیمان این طور می‌نویسد: “بزرگ‌ترین مانع همان مانع ذهنی ماست که فکر می‌کنیم کار ما چاپ جوهر روی کاغذ و فروش آن توسط پسربچه‌های شلوارک پوش قبل از ساعت 7:00 صبح است. این تغییر برای خبرنگاران دشوار است؛ درک این که وظیفه ما خدمت کردن به مردم جامعه با ارائه گزارش‌های مفید و مفرح از طریق هر فن‌آوری که آن‌ها مایل باشند است.”
 
 خبرنگاران افراد باهوشی هستند. بسیاری از آن‌ها آموخته‌اند که چگونه از وب و فن‌آوری‌های دیجیتال برای گزارش‌دهی غیرخطی استفاده کنند. به برکت وبلاگ‌ها آن‌ها قدرت گزارش‌‌گیری از بانک اطلاعاتی و سبک‌های جدید نگارش را آموخته‌اند. آن‌ها این دنیای جدید را که در آن خبرنگاران و سردبیران دیگر برای خوانندگان/کاربران/بینندگان موعظه نمی‌کنند، درک کرده و حتی تحسین می‌کنند. دیگر خبری از سخنرانی نیست، و البته‌ خبر یک گفتگوست،‌ پر جنب و جوش در بسیاری جهات‌، لایه‌ها و پیوستار.
 
 روش دیجیتال تنها برای پراپلرهدز[2] نیست. هر کسی که از وب و پست‌الکترونیکی استفاده می‌کند،‌ مهارت‌های لازم برای شروع وبلاگ‌نویسی یا تولید پروژه‌های مولتی‌مدیا را داراست. حال‌، تنها چیزی که نیاز دارید این است که ذهن خود را به سوی ممکن‌ها‌ بگشایید و تن به دریا بزنید.
 
 [1] Ulrik Haagerup
 [2] Propellerheads (شرکت نرم‌افزار موسیقی در استکهلم)