شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| وان رینن و اعضای تیم تحقیقاتیاش در بررسیهایشان روی هشت هزار شرکت انگلیسی به نتایج جالبتوجهی دست یافتند که مهمترین و بارزترین آنها به شرح زیر است:
عملکرد درخشان مدیریت تاثیر بسیار زیادی بر بهبود چشمگیر عملکرد کل شرکت دارد بهطوریکه شرکتهای دارای مدیریت منسجم و مطلوب از بهرهوری بالاتری برخوردار بودند، سودآوری بیشتری داشتند، نوآورتر بودند و از شانس بیشتری برای صادرات کالاها و خدماتشان به سراسر جهان برخوردار بودند و سلامت مالی بسیار بهتری داشتند. عملکرد مدیریت در شرکتهایی که کارکنانی با تحصیلات بالاتری را در اختیار داشتند، بهتر و مطلوبتر بود و این دو از هم تاثیرپذیری بالایی داشتند بهطوریکه شرکتهای دارای افراد تحصیلکرده بیشتر در ترکیب هیاتمدیره و همچنین در سطوح مختلف سازمانی از قدرت بیشتری برای آیندهخوانی و پیشبینی روندهای آینده برخوردار بودند.
کیفیت مدیریت در شرکتهای خانوادگی بهویژه شرکتهایی که مدیران ارشدشان از میان اعضای خانواده مالک شرکت انتخابشده بودند، بسیار پایینتر از سایر شرکتها بهویژه شرکتهای چندملیتی غیرانگلیسی بود که این موضوع بیانگر این واقعیت است که وجود ملاحظات خانوادگی و روابط خونی و فامیلی در تعیین ترکیب هیاتمدیره شرکتها میتواند تاثیر مخرب قابلتوجهی بر عملکرد کلی شرکتها بهویژه در حوزه پیشبینی آینده داشته باشد.
شرکتهایی که بهتر مدیریتشده بودند و کیفیت مدیریتشان از سطح متوسط صنعت بالاتر بود، بیشتر و بهتر از سایر شرکتها توانسته بودند آینده را پیشبینی کرده و برای استفاده از فرصتهای آتی برنامهریزی و عمل کنند و به اینترتیب هم به اهداف خرد خود ازجمله رشد فروش دست پیدا کنند و هم در بهبود شاخصهای کلان اقتصادی ازجمله تولید ناخالص داخلی کشورشان تاثیرگذار باشند. شرکتهایی با مدیریت برتر خودشان میدانند که از چه جایگاه تعیینکنندهای برخوردارند.
این شرکتها بهخوبی میدانند و مطمئن هستند که پیشبینیهایشان در حوزههای خرد و کلان درست از آب درمیآیند و درصد ابهام و علامتهای سوال در پیشبینیهای این گروه از شرکتها پایین است و همین مساله آنها را قادر میسازد تا تصمیمات کاری بهتر و سریعتری را اتخاذ کنند و با اطمینان بیشتری در راستای اجرای اهداف و برنامههای استراتژیکشان گام بردارند.
شرکتهای دارای فرهنگ سازمانی منسجمتر و شفافتر خیلی بیشتر و بهتر از شرکتهایی که ازنظر فرهنگ سازمانی دچار سردرگمی و بلاتکلیفی هستند، میتوانند دست به پیشبینی آینده بزنند و از فرصتهایی که در آینده انتظارشان را میکشند بهره ببرند. بهطوریکه تمرکز کافی مدیریت شرکت بر فرهنگ سازمانی موجب میشود استراتژیهای تعیینشده برای شرکت به شکل مطلوبتری به مرحله اجرا درآیند و همین مساله درباره پیادهسازی موفق استراتژیهای آینده شرکتها نیز مصداق پیدا میکند.
شرکتهایی که از پشتوانه مستحکمی مانند یک فرهنگ سازمانی قدرتمند و موثر برخوردارند میتوانند با خیال آسودهتری به دنبال تدوین استراتژیهای موردنظر خود در آینده بروند و آنها را بهدرستی به مرحله اجرا درآورند و این همان افزایش قدرت پیشبینی آینده توسط شرکتهاست.
مترجم: سید حسین علویلنگرودی
منبع: MIT Sloan Management
https://donya-e-eqtesad.com
|
نظر بدهید