شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| بر اساس تحقیقات انجام شدهی کشورهای غربی در سالهای اخیر، بیش از ۸۰ درصد فعالان روابطعمومی احساس میکنند که بدون استفاده از رسانههای اجتماعی و به ویژه رسانههای مجازی، وظایف خود را نمیتوانند به درستی انجام دهند.
فراگیری این مساله، از تاثیر قدرتمند این رسانهها بر صنعت روابطعمومی حکایت میکند؛ حکایتی که ریشه تغییرات روزافزونی را در روابطعمومیها دوانده است.
بنابراین؛ از آنجا که استفاده از این رسانهها در امور روابطعمومی هر روزه در حال گسترش است و انتظار آثار گستردهتری از آن بر این صنعت میرود، کارشناسان روابطعمومی باید گستردهتر بیندیشند، کارهای بیشتری انجام دهند و به طور مداوم به دنبال برنامههایی باشند که تغییراتی موثرتر در کار و رضایت مشتریشان ایجاد کند.
اما استفاده از این نوع رسانهها با توجه به گستردگی آن و برای ارائه خدمات یکپارچه و ایجاد ارتباط مستقیم بین سازمان و مردم و مشتریان با ایجاد و ارائه محتوای منحصربهفرد و جذاب که مخاطب را درگیر کند؛ مهارت خاص خود را میطلبد.
دکتر یونس شکرخواه، از اساتید حوزه ارتباطات، در یک تعریف کلی از “سواد رسانهای” به یک نوع درک متکی بر مهارت که بر اساس آن میتوان انواع رسانهها و انواع تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد؛ تعبیر میکند.
شاید روابطعمومیها بر این گمان باشند که در استفاده از رسانهها از مهارتهای کافی برخوردارند اما با توجه به دنیای سرشار از اطلاعاتِ امروز؛ ضرورت کسب و افزایش مهارت سواد رسانهای در این عرصه، بیش از پیش رخ مینمایاند؛ چرا که روابطعمومی در انتقال پیام و عملکرد مطلوب نمیتواند موفق باشد اگر نتواند اهداف خود را با استفاده از تصاویر، گفتار، ارزشها و ایدئولوژیهای رسانههای مختلف به مخاطب خود انتقال دهد.
به دیگر سخن؛ فعالان این عرصه باید در سطحی از دانش کاربردی عملی متمرکز شوند که بتوانند از رسانههای نوین برای گروههای داخلی سازمان استفاده کنند؛ اعتبار رسانههای مختلف را ارزیابی کنند و با خلق روشهای ویژه و منحصربهفرد در اطلاعرسانی، سرمایه و منابع اطلاعاتی کافی را برای رسانهها تامین کنند.
منبع خبر: شبکه خبری شهروند البرز
نویسنده : یاسمن عزیزی
|
نظر بدهید