تحول بازاریابی با هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴: ۵ روند برتر

بازار فناوری بازاریابی (MarTech) که شامل طیف وسیعی از ابزارهای نرم‌افزاری مورد استفاده در کمپین‌های بازاریابی است،

در سال ۲۰۲۴ همچنان بر هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مولد (GenAI) برای دستیابی به سطوح بی‌سابقه‌ای از شخصی‌سازی و تعامل با مشتری تمرکز خواهد کرد.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || بازار فناوری بازاریابی (MarTech) که شامل طیف وسیعی از ابزارهای نرم‌افزاری مورد استفاده در کمپین‌های بازاریابی است،

در سال ۲۰۲۴ همچنان بر هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مولد (GenAI) برای دستیابی به سطوح بی‌سابقه‌ای از شخصی‌سازی و تعامل با مشتری تمرکز خواهد کرد.

خرده‌فروشان و برندها بر اهمیت هوش مصنوعی در بازاریابی و نیاز به همکاری موثر در سراسر بخش‌ها تاکید می‌کنند. با اولویت دادن به سرمایه‌گذاری‌های هوش مصنوعی توسط تقریبا ۶۰ درصد از بازاریابان به عنوان تمرکز اصلی آنها، یک مطالعه جدید بر استراتژی‌ها، چالش‌ها و روندهایی که موفقیت بازاریابی را در سال آینده تعریف می‌کند، تاکید می‌کند.

استیون گ Gerber، مدیرعامل و مدیر ارشد عملیات Zeta Global، گفت: «پذیرش هوش مصنوعی مولد برای دانستن بیشتر، انجام دادن بیشتر، یادگیری بیشتر و دستیابی به دستاوردهای بیشتر نیز پتانسیل متحول کردن بازاریابان را دارد که از مدیر ارشد بازاریابی (CMO) شروع می‌شود.»

در اینجا نکات کلیدی از مطالعه CMO Intentions 2024 توسط شورای CMO و شرکت سهامی Zeta Global آمده است:

۱) هوش مصنوعی پیشرو در سرمایه‌گذاری بازار فناوری بازاریابی

 

با انتظار اینکه هوش مصنوعی منجر به بهبود در تولید محتوا، شخصی‌سازی، تحلیل پیش‌بینی و کارآیی کلی بازاریابی شود، ۶۰ درصد از بازاریابان این ابتکار را با ارزش‌ترین و بازگشت سرمایه (ROI) می‌دانند.

علاوه بر ایجاد بهبود، هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مولد می‌توانند مشتریان را با دقت و ظرافت بیشتری بخش‌بندی کنند. بخش‌بندی خرد، که در گذشته برای خرده‌فروشان بسیار پرهزینه بوده است، اکنون می‌تواند در افزایش تعامل و وفاداری بیشتر به یک برند نقش اساسی داشته باشد.

علاوه بر این، فعالیت‌های بازاریابی خودکار برای حذف کارهای تکراری مانند بازاریابی ایمیلی، ارسال پست در شبکه‌های اجتماعی و قرار دادن تبلیغات، منجر به ثبات بیشتر در سراسر کمپین‌ها می‌شود.

۲) تعالی عملیاتی و همراستا سازی عملکردی

 

ایجاد همبستگی در سراسر مناطق عملکردی یک کسب و کار برای به حداکثر رساندن پتانسیل سرمایه‌گذاری‌های بازار فناوری بازاریابی ضروری است. همکاری تجار (خریداران)، بازاریابی، عملیات، امور مالی و منابع انسانی، امکان دستیابی به چشم‌انداز واضح و تعالی عملیاتی را فراهم می‌کند. Gerber گفت: «اولین قدم در این تحول از نظر تئوری ساده است اما در اجرا پیچیده است: ارتقای هوش از یک نقطه ضعف به یک ابرقدرت».

ادغام بیشتر سرمایه‌گذاری‌های بازار فناوری بازاریابی در فعالیت‌های آنلاین و آفلاین، خرده فروشان را قادر می‌سازد تا کارآمدتر، چابک تر و واقعاً مشتری محور باشند.

نتیجه یک رویکرد استراتژیک یکپارچه برای بازاریابی، افزایش آگاهی از برند برای مشتریان و کارمندان خواهد بود که مزیت بلندمدتی را برای خرده‌فروشان امروزی فراهم می‌کند.

۳) شخصی‌سازی مبتنی بر داده و تعامل با مشتری

 

پلتفرم‌ها و بینش‌های داده‌های مشتری برای شخصی‌سازی و انسانی کردن تعامل با مشتری ضروری هستند. هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده‌ها به بازاریابان کمک می‌کند تا مسیرهای مشتری را بهتر درک کرده و رویکردهای خود را بر اساس آن تنظیم کنند.

طبق مطالعه CMO Intentions، نزدیک به نیمی از رهبران بازاریابی، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های مشتری را برای افزایش تعامل، حیاتی می‌دانند.

چت‌بات‌های پیشرفته و دستیارهای مجازی می‌توانند به صورت بلادرنگ با مشتریان تعامل داشته باشند و تجربه‌ای کاملاً شخصی‌سازی شده را ارائه دهند.

هوش مصنوعی مولد با استفاده از توصیه‌های شخصی‌سازی‌شده محصولات و خدمات برای برآوردن نیازهای مشتریان فردی، تعامل بالا و وفاداری عمیق‌تری را به ارمغان می‌آورد که منجر به تجربیات فوق‌العاده در سفر خرید می‌شود.

۴) دستیابی به اهداف درآمدی و مشتریان با وجود چالش‌ها

فشار فزاینده‌ای بر بازاریابان برای اثبات تأثیر بازاریابی بر عملکرد کمپین‌ها وجود دارد، به طوری که ۳۷ درصد از شرکت‌کنندگان در این مطالعه خواستار اجرای بهتر آن هستند. در حالی که ۵۶ درصد از مدیران ارشد بازاریابی (CMO) از دستیابی به اهداف درآمدی و جذب/حفظ مشتری خود خبر دادند، همچنان نیاز به ارائه بازده سرمایه‌گذاری (ROI)، غلبه بر مالکیت داده‌های جداگانه و اطمینان از ادغام پلتفرم‌های جدید و ابزارها در مجموعه فناوری اطلاعات وجود دارد.

مدیران ارشد بازاریابی موفقی که به اهداف خود رسیده‌اند، اغلب از همکاری قوی‌تر در سراسر هیئت مدیره خبر می‌دهند که بر اهمیت حمایت مدیران ارشد و پشتیبانی بین عملکردی تأکید می‌کند.

نکته مثبتی از این مطالعه نشان داد که سطح بالایی از مهارت‌های دیجیتال و تخصص در تیم‌های موجود وجود دارد، به طوری که ۸۳ درصد از مدیران ارشد بازاریابی اعلام کردند که تیم‌هایشان دارای این مهارت‌ها هستند. با این حال، شکاف مهارتی بر اساس منطقه جغرافیایی بسیار متفاوت است.

۵) تفاوت‌های منطقه‌ای در عملکرد بازاریابی

بین رهبران بازاریابی آمریکای شمالی و اروپا، تفاوت‌های قابل توجهی در عملکرد بازاریابی وجود دارد. این تفاوت‌ها چالش‌ها و اولویت‌های متفاوتی را نشان می‌دهد که بر نحوه اجرای استراتژی‌های بازاریابی در این مناطق تأثیر می‌گذارد.

تقریباً ۴۰ درصد از رهبران بازاریابی اروپا اذعان می‌کنند که عملکرد کمپین‌های بازاریابی آنها نیاز به بهبود دارد، در حالی که این رقم در آمریکای شمالی تنها ۲۳ درصد است.

علاوه بر این، شکاف مهارت‌های بازاریابی دیجیتال در اروپا نسبت به آمریکای شمالی مشهودتر است.

در حالی که تنها ۲۰ درصد از مدیران ارشد بازاریابی (CMO) در آمریکای شمالی برای بهبود عملکرد کلی بازاریابی به مهارت‌های دیجیتال نیاز دارند، این رقم در بین مدیران ارشد بازاریابی اروپا ۴۰ درصد است.

این شکاف در مهارت‌های دیجیتال ممکن است به اختلاف عملکرد در مناطق مختلف کمک کند.

عوامل دیگری که می‌توانند منجر به تغییرات در عملکرد بازاریابی شوند عبارتند از: آب و هوای اقتصادی، ملاحظات ژئوپلیتیکی، تغییرات در قوانین حفاظت از داده‌ها و قوانین حفظ حریم خصوصی.

همچنین، تفاوت‌های استراتژیک بین مناطق می‌تواند بینشی در مورد تغییرات عملکرد بازاریابی ارائه دهد. بازاریابان آمریکای شمالی تمایل دارند بر نوآوری و راه اندازی محصولات جدید تمرکز کنند، در حالی که بازاریابان اروپایی بیشتر بر تعامل با مشتری تمرکز می‌کنند.

منبع انگلیسی: فوربس
منبع فارسی: شارا


انتهای پیام/

<div id=”div_eRasanehTrustseal_24429″></div>
<script src=”https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js”></script>
<script>eRasaneh_Trustseal(24429, false);</script>

 

با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:

https://telegram.me/sharaPR