تبلیغ از تلویزیون: امتیازات و اشکالات

تلویزیون اغلب «سلطان» رسانه‌های تبلیغاتی نامیده می‌‌شود، زیرا اکثر افراد در طول روز نسبت به سایر رسانه‌ها زمان بیشتری را به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهند. تلویزیون قدرت تأثیرگذاری بر رفتار افراد را بارها به اثبات رسانده است اما در عین حال تلویزیون «سلطان» هزینه‌های تبلیغاتی نیز هست.
 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– تلویزیون اغلب «سلطان» رسانه‌های تبلیغاتی نامیده می‌‌شود، زیرا اکثر افراد در طول روز نسبت به سایر رسانه‌ها زمان بیشتری را به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهند. تلویزیون قدرت تأثیرگذاری بر رفتار افراد را بارها به اثبات رسانده است اما در عین حال تلویزیون «سلطان» هزینه‌های تبلیغاتی نیز هست.

 

امتیازات تبلیغ از تلویزیون

تلویزیون به مخاطبانی بسیار گسترده‌تر از مخاطبان روزنامه‌ی شهری دسترسی دارد. محدوده‌ای که امواج تلویزیونی آن را پوشش می‌دهد، منطقه تحت نفوذ نامیده می‌شود.

تبلیغ یک فرآورده یا خدمات از تلویزیون، به آن اعتبار و شهرت می‌بخشد. از طریق تلویزیون می‌توان به راحتی به مخاطب مورد نظر دست یافت: به کودکان در حین پخش کارتون، به کشاورزان در هنگام پخش گزارش‌های کشاورزی و به خانم‌های خانه‌دار، زمان پخش مجموعه‌های خانوادگی هفتگی. یک فیلم مستند ویژه در مورد منابع انرژی (برای گرم کردن منزل و محل کار) نیز می‌تواند توجه بینندگان را به وسایل مختلف گرمازا جلب کند.

 

تلویزیون امکان تبلیغ خلاقانه را در حد گسترده‌ای فراهم می‌کند. با یک دوربین فیلمبرداری می‌توانید مخاطب خود را به همه جا ببرید و تقریباً همه چیز به او نشان بدهید.

با آن که تعداد شبکه‌های تلویزیونی یک محدوده‌ی معین نسبت به رادیو کمتر است مخاطبان هر شبکه تلویزیونی به بخش‌های بیشتری تقسیم می‌شوند و این امکان دستیابی به گروه‌های متفاوت را فراهم می‌سازد.

 

اشکالات تبلیغ از تلویزیون

از آنجا که تلویزیون منطقه‌ی تحت پوشش گسترده‌ای دارد، شبکه‌های تلویزیون می‌توانند نرخ آگهی‌های بازارگانی را با توجه به کثرث بینندگان آن افزایش دهند. هزینه‌ی آگهی‌های تلویزیون بر مبنای دو متغیر برآورده می‌شود:

 

1-    تعداد بینندگانی که برنامه را تماشا می‌کنند.

2-    ساعتی از روز که برنامه پخش می‌شود.

 

یک آگهی تجارتی 30 ثانیه‌ای در ساعات اولیه‌ی تماشای تلویزیون (8 تا 11 شب) 10 تا 30 برابر هزینه‌ی تبلیغ در ساعات پرشنونده‌ی رادیو را به خود اختصاص می‌دهد. در حالی که روزنامه می‌تواند محدوده‌ی پایتخت را بپوشاند تلویزیون می تواند نسبت قابل توجهی از ایالتی را که در آن ساکن هستید پوشش دهد. در چنین شرایطی تبلیغ تلویزیونی می‌تواند بهترین انتخاب برای کار تجاری شما باشد.

تولید یک آگهی بازرگانی نیز متغیر مهم و قابل ملاحظه‌ای است. در مجموع مخاطبان تلویزیون آگاه و دقیق شده‌اند و انتظار کیفیت بالایی از تبلیغات دارند از این رو، آگهی‌های بازرگانی با کیفیت ضعیف ممکن است اثربخشی پیام را به طور جدی محدود کنند و تصویر بدی در ذهن مصرف‌کنندگان بر جای بگذارند.

 

به یاد داشته باشید که در تلویزیون نیز مانند رادیو، پیام گذرا است. بینندگان آگهی بازرگانی شما را دوباره نمی‌بینند، مگر آن که مبلغ بیشتری برای آن پرداخته باشید.