تبلیغات فروش

در اصطلاح، «تبلیغ فروش» (Sales Promotion) نامیده می‌شود. شبکه‌ها و ایستگاه‌ها معمولاً بروشورهای سفارشی از مضامین و موارد قابل فروش چاپ شده‌ی خود را در بین آگهی‌دهندگان بالقوه توزیع می‌کنند.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) هر کار یا اقدامی که مسئولان اجرایی فروش را در فروش زمان پخش آگهی‌های تجارتی متعلق به یک شبکه رادیو تلویزیونی، یک ایستاه و یا یک سیستم کابلی یاری دهد، در اصطلاح، «تبلیغ فروش» (Sales Promotion) نامیده می‌شود. شبکه‌ها و ایستگاه‌ها معمولاً بروشورهای سفارشی از مضامین و موارد قابل فروش چاپ شده‌ی خود را در بین آگهی‌دهندگان بالقوه توزیع می‌کنند. بروشورهای محلی شامل نقشه‌ای از مناطق تحت پوشش سیستم یا ایستگاه، و ارزیابی مشروحی از بهترین درجه‌بندی آماری، یا بهترین مخاطبان کانال ماهواره‌ای هستند. بروشورها هم‌چنین ممکن است حاوی سپاسنامه‌های آگهی‌دهندگان در مورد قدردانی از تبلیغات موفق قبلی خود، عکس هنرپیشگان تلویزیونی، و سرلوحه‌های اخباری محلی نیز باشند. گردانندگان مالی برنامه‌های تلویزیونی و نمایشنامه‌های رادیویی خارج از شبکه و اولین اجرا نیز از مضامین تبلیغاتی فروش برای بازاریابی برنامه‌هایشان جهت ایستگاه‌ها و شبکه‌های کابلی استفاده می‌کند.


در رادیو، بازی‌ها و مسابقات مربوط به مخاطبان به عنوان بخش‌ عمده‌ای از تبلیغات فروش، به منظور جذب عامّه مردم به محل کسب یک خرده‌فروش، طراحی می‌شوند. بسیاری از آگهی‌دهندگان، خواستار بازگشت مبلغ قابل ملاحظه‌ای از دلارهای هزینه‌ شده‌ی خود هستند. مشتریان بالقوه‌ای که برای حدس تعداد لوبیاهای موجود در یک شیشه بزرگ یا افتادن در یک ورودی نامشخص، در بازی یا مسابقه، فروشگاهی شرکت می‌کنند، فرصت فروش کالا را برای این محل فراهم آورده و یا حداقل آگهی‌دهنده را از آگاهی مردم از محل فروشگاه مطمئن می‌سازند. این گونه مسابقات، ارزش افزوده‌ای را (added value) به آگهی‌های تجارتی داده و ارتباط مستمر و مثبتی را بین ایستگاه‌ یا سیستم و آگهی‌دهنده ترویج می‌کنند.