تاثیر رسانه بر روابط عمومی

نقش و کارکردهای مختلفی برای رسانه‌های جمعی تبیین شده و نقش‌های آموزشی و آگاه‌سازی از زمینه‌های اصلی فعالیت‌های رسانه‌های جمعی است که با فرهنگ عمومی ارتباط عمیق‌تر دارد.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)|| رسانه یک واسطه عینی و عملی در فرآیند برقراری ارتباط است.

 

انواع رسانه‌ها
1ـ رسانه‌های نوشتاری: رسانه‌هایی مانند مطبوعات و کتاب.
2ـ رسانه‌های شنیداری: رسانه‌هایی مانند رادیو.
3ـ رسانه‌های دیداری: رسانه‌هایی همچون تلویزیون، سینما، اینترنت.
4ـ رسانه‌های ابزاری: مانند اعلامیه، کاتالوگ، بروشور، تابلوی اعلانات، پوستر، تراکت، پلاکارد، آرم، لوگو، استندبرد، فیلم‌های تبلیغی (تیزر) فیلم‌های کوتاه و بلند، تأتر، سخنرانی، انواع همایش.
5ـ رسانه‌های نهادی یا گروهی: امثال روابط‌عمومی‌ها، شرکت‌های انتشاراتی، بنیادهای سینمایی، رادیو و تلویزیون دفاتر مطبوعات.
6ـ رسانه‌های فرانهادی: خبرگزاری‌ها، واحد مرکزی خبر، دفاتر روابط بین الملل، کارتل‌ها، بنگاه‌های سخن‌پراکنی و تراست‌های خبری، شرکت‌های چند ملیتی سازه، فیلم‌های سینمایی، شبکه‌های ماهواره‌ای.

7- رسانه های دیجیتالی: مانند وب سایت و شبکه های اجتماعی.

رسانه‌های جمعی در جامعه اطلاعاتی
نقش و کارکردهای مختلفی برای رسانه‌های جمعی تبیین شده و نقش‌های آموزشی و آگاه‌سازی از زمینه‌های اصلی فعالیت‌های رسانه‌های جمعی است که با فرهنگ عمومی ارتباط عمیق‌تر دارد.


آموزش و آگاه‌سازی جامعه با وجود آن که تفاوت‌هایی با اقدامات تبلیغاتی (ترویجی) و هدف‌های مبلغ دارند، در مواردی با یکدیگر ترکیب می‌شوند؛ به عبارت دیگر، می‌توان مهارت‌ها و توانایی‌های فکری و رفتاری افراد جامعه را در بستر آموزش و آگاه‌سازی و با کمک فنون و روش‌های تبلیغاتی اصلاح کرد و ارتقاء بخشید تا منافع جمعی را تأمین کند و تغییر در نگرش‌ها موجب تحول در عرصه فرهنگ شود.


بر این اساس، شناخت فرهنگ عمومی، نگرش رفتار و تغییر آنان در طی فرآیند‌های مختلف و ارتباط تعاملی بین رسانه‌های جمعی، فرد، جامعه و فرهنگ عمومی، موضوعات اصلی این بخش از کتاب است.


به منظور چارچوب‌بندی دقیق‌تر موضوعات مذکور و ارایه مصداق‌های مشخص از فرآیند‌های تغییر در نگرش، رفتار و فرهنگ عمومی، مسأله ترافیک و رفتار ترافیکی محور موضوع قرار گرفته است به طوری که مخاطب در جایگاه «فرد سهیم در ترافیک» موردنظر است که پیام‌های آموزشی، آگاه کننده و تبلیغاتی ترافیکی را دریافت و ارزیابی می‌کند و واکنش نشان می‌دهد.