شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– جمع آوری اطلاعات و اخبار مربوط به فعالیتها، طرحها و برنامههای سازمان، به منظور تنظیم سیاستهای خبری، تبلیغاتی و اجرای طرحهای انتشاراتی و آماده نمودن اذهان عمومی با توجه به خط مشی کلی به عنوان یکی از وظایف اصلی روابطعمومی تحت تاثیر خلاقیت علمی و هنری کارگزاران روابطعمومی قرار دارد. فراهم آوردن حسن ارتباط متقابل بین مخاطبان و مدیران سازمان و سایر سازمانها نیز متاثر از خلاقیتهای علمی و روزانه مسئولان روابطعمومی است. خلاقیتهای علمی و روزانه کارگزاران روابطعمومی در تهیه و تدوین اخبار، بیانیهها، اطلاعیهها، آگهیها و پیامهای شرکت و انعکاس آن در رسانهها نقش غیر قابل تصور دارد.
شیوههای انعکاس فعالیتها، برنامهها و طرحهای سازمان به مخاطبان متفاوت و به تفکر خلاقانه کارگزاران روابطعمومی بستگی دارد. یک کارگزار روابطعمومی که گرفتار روزمرگی شده و از شیوه تفکر خلاقانه به دور است شاید تنها راه ارتباطی در این زمینه را شرکت در نمایشگاه و انتشار نشریه یا عملکرد سازمان بداند اما شیوه تفکر خلاقانه علمی و هنری همراه با نوآوری در برخی موارد میتواند با استفاده از کانالهای ارتباطی جدید از جمله تهیه عکس، اسلاید و نمودار به نتایج مطلوب تری برسد.
خلاقیت شکلی از تخیل کنترل شده است. (سام خانیان، 1384: 34) این تخیل میتواند جلوههایی نو و متفاوت به آرشیو سمعی و بصری روابطعمومی ببخشد. مسابقه انتخاباتی سنای آمریکا در سال 1990 میلادی در کارولینای شمالی نقش یک ذهن خلاق در تهیه یک تصویر و در نهایت موفقیت را به نمایش گذاشت. این انتخابات یکی از داغترین و پرخرجترین مبارزههای سیاسی در سالهای اخیر بود. در آخرین هفتههای مبارزه هاروی گنت مدعی سیاهپوست از حزب دموکرات، در نظرسنجیها اندکی از جس هلمز سناتور سفیدپوستان از حزب جمهوری خواه پیش بود.
هشت روز پیش از انتخابات هلمز یک آگهی با عنوان “دستهای سفید” پخش کرد. تصویر دو دست سفید را که نامه رد تقاضای کار را مچاله کرد نشان میداد. متن زیر نویس از این قرار بود: تو به آن شغل نیاز داری ولی به خاطر سهمیههای نژادی باید آن را به یک فرد اقلیت واگذارند. آیا واقعا انصاف است؟ هر چند سوابق گنت نشان میداد که او مخالف این سهمیهبندی است، تصویر تاثیر مورد نظر خود را بر جای گذاشت. هلمز با پشتیبانی آرای عظیم مناطق سفید نشین مجددا به سنا راه یافت. در زمان حاضر که مردم روزانه حجم انبوهی از تبلیغات را دریافت میکنند، حفظ اهداف سازمانی از سوی یک روابطعمومی خلاق و پویا با استفاده از شیوههای جدید تبلیغاتی و اقناعی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
تبلیغات هدفمند از وظایف بارز کارگزاران روابطعمومی است. بی شک شیوههای تبلیغات مدرن نتیجه خلاقیت و نوآوری اقناع کنندگان حرفهای است. یک روابطعمومی با خلاقیت روزانه ضمن روی آوری به شیوههای جدید فعالیت تبلیغاتی خود را با تاثیر بیشتر دنبال خواهد کرد. به عنوان مثال، کارگزاران روابطعمومی خلاق میدانند که آگهی هایی که دارای کلمات جدید، سریع، آسان، بهبود یافته، ناگهانی و شگفتانگیز هستند تاثیر مطلوب تری بر روی مخاطبان دارند و آگهی های تبلیغاتی همراه با تصاویر حیوانات، کودکان و جاذبههای جنسی تاثیرگذارتر از تصاویر کارتونی یا تاریخی است. (پراتکانیس و آرنسون، 1383: 37)
بررسی دیدگاهها و سنجش افکار عمومی، در چارچوب وظایف محوله و ارائه نتایج حاصله به مدیران شرکت به منظور اتخاذ روشهای مطلوب و تدوین طرحها و برنامهها از دیگر وظایف تعریف شده برای روابطعمومی است که میتواند از طریق آزمایش، تجربه و کنکاش به عملی توام با خلاقیت تبدیل گردد.
انجام امور خطاطی و طراحی در زمینههای تبلیغاتی و انتشاراتی، ایجاد و اداره کتابخانه و آرشیو اطلاعاتی و مطبوعاتی، برگزاری مراسم و جلسات سخنرانی و انجام برنامههای فرهنگی، تبلیغاتی و هنری نیز به شدت تحت تاثیر تفکر خلاقانه علمی، هنری و روزانه مسئولان روابطعمومی قرار دارد.
تحلیل و توجیه برنامههای اجرایی سازمان، جهت روشن شدن اذهان عمومی و اقناع مخاطبان از سوی مدیران روابطعمومی امری ضروری است. به گفته تان ویل در گزارش سمپوزیوم بینالمللی تحقیقات علمی و مطالعات افکار عمومی در روابطعمومی طی سال 84، تحلیل از ابزارهای مهم متقاعد کردن دیگران بشمار میرود. طبق این گزارش تحلیلها باید کارا اما منطقی و قابل اجرا باشد. اصل مهم و قابل توجه در تحلیلها استفاده از تکنیکهای جدید و خلاقانه برای نفوذ در مخاطبان است.
ارتقاء سطح روحی کارکنان سازمان به عنوان یکی دیگر از وظایف کارگزاران روابطعمومی ابعاد گستردهای دارد و موفقیت در این حوزه نیازمند خلاقیت و نوآوری است. فضا برای انجام این وظیفه باز است از ترتیب دادن فعالیتهای ورزشی برای کارکنان گرفته تا ارسال پیام تبریک و تهیه هدیه برای آنان.
مشارکت و برنامهریزی جهت برگزاری همایشها، نمایشگاهها و میهمانیهای رسمی و ایجاد دبیرخانه شورای مدیران نیز از این مقوله مستثنی نیست. خلاقیت و نوآوری میتواند یک همایش کلیشهای را به همایشی نو و تاثیرگذار تبدیل کند.
|
نظر بدهید