
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– بله، کاملا می فهمم که نمی توانید از هر وسیله ای برای رسیدن به خواسته هایتان استفاده کنید. شما انسان شریفی هستید که نمی خواهید و نمی توانید با روش های ناجوانمردانه به هدف خود برسید.
قانون (3-10) را یادتان می آید که می گفت «هرگز به کسی تهمت نزنید» و قانون چهارم را که می گفت «اگر حرف خوبی ندارید بهتر است ساکت شوید.» اما یکی از اصول رقابتی این است که تا حدی به مدیران نزدیک شوید تا راه پیشرفت برایتان هموار گردد. خوب، حالا برای رسیدن به این هدف چه کار می کنید؟ البته کاری که باید بکنید این است که طوری رفتار کنید که فردی بی همتا و بی نظیر به نظر بیایید به گونه ای که نتوانند به راحتی جانشینی برای شما پیدا کنند.
برای این کار باید اولویت ها و اهمیت ها را در نظر بگیرید نه کارهای جزیی و پیش پا افتاده را. در واقع شما نقاط قوت همکارانتان را برای مدیر توضیح می دهید اما به روشی که خودتان و موقعیت خودتان را به خطر نیندازید. مثلا می گویید: «خدایا نمی دونم بدون «راشل» چطور می تونیم این همه کار را انجام بدیم ، او در نوع خود بی نظیره.» اما شما فقط خیلی عادی به مدیر می گویید که رقیب شما صادقانه کار می کند.
طبق قانون (4-5) که می گفت هرگز دروغ نگویید، قرار نیست دروغ بگوییم فقط می خواهیم با تحسین و قدردانی از رقیب، آنها را به تلاش بیشتری تشویق کنیم.
در واقع مدیر شما مشتری شما است و شما خدمات خود را به او می فروشید. همکاران شما نیز رقبای شما هستند. فرض کنید فروشنده ماشین هستید و مشتری از شما می پرسد که آیا نمایشگاه ماشین بعدی که همکار شما است ماشین های بهتری دارد؟ چه جوابی می دهید؟ آیا صادقانه می گویید: «بله ماشین های آنها بهتر و حتی ارزانتر از ما است بهتر است همین حالا سری به آن بزنید و ماشین های آنها را هم نزدیک ببینید.» اگر هم چنین نگویید حداقل ارزش و کیفیت ماشین های آنها را در حد اسباب بازی پایین نمی آورید. شاید بهتر باشد بگویید که ماشین های آنها هم خوب است اما آنها مشتریان خاص خود را دارند. با این کار دروغ نگفته اید بلکه نظر مشتری را به سمت خدمات خود جلب کرده اید.
همکاران شما رقبای شما هستند و شما طوری کار می کنید که جانشینی نداشته باشید. مثلا وقتی همکارتان از شما می پرسد: آیا می تونی جلسه روز دوشنبه را مدیریت کنی؟ یادمه گفته بودی که از این جلسه متنفری، نظرت راجع به ریچارد چیه؟ اون می تونه این کار رو انجام بده؟» شما کمی فکر می کنید و جواب می دهید:« ریچارد آدم توانا و خلاقی است اما امیدوارم درباره این جلسات خسته کننده و کسالت آور خوب فکر کند.» در واقع شما حرف بدی نزده اید ، شما کاری می کنید که هرکس سر جای خودش باشد.
کلام آخر:
نیازی به خودنمایی نیست، فقط بی ریا و بی غل و غش کار کنید و ببینید که جانشینی برای شما پیدا نمی شود زیرا متاسفانه افرادی که صادقانه و خالصانه کار کنند بسیار نادر و کمیاب هستند.
منبع: صد قانون کار
|
نظر بدهید