شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– محتوا همواره در بطن روابط عمومی قرار داشته است. با توجه به پیشرفت بازاریابی محتوایی و اهمیت آن، بحث دربارهی نقش این نوع بازاریابی در استراتژی روابطعمومی ضروری به نظر میرسد.
بازاریابی محتوایی نوعی خوراک برای صنعت روابطعمومی محسوب میشود زیرا میتواند سوخت کمپینها را فراهم آورد و به ما در رسیدن به بازار هدف یاری رساند. علاوه بر این رشد بیوقفهی ارتباطات اجتماعی و دیجیتال باعث اهمیت روزافزون توجه به بازاریابی محتوایی شده است. پیشرفتهای اخیر تکنولوژی به متخصصان روابطعمومی اجازه میدهد تا چارچوب بازاریابی محتوایی خود را با استفاده از المانهای آنلاین مثل پلتفرمهای محتوایی وسعت بیشتری ببخشند.
بنابراین توسعهی محتوا برای روابطعمومی، بخشی کلیدی در بازاریابی مدرن محسوب میشود که به اهداف برند کمک شایانی میکند. به همین دلیل متخصصان روابطعمومی از استراتژیهای بازاریابی محتوایی به عنوان ابزاری ضروری استفاده میکنند.
اهمیت بازاریابی محتوایی در روابطعمومی
متخصصان روابطعمومی میدانند که باید برای برند خود ارزشآفرینی کنند و محتوایی جذاب ارائه دهند تا مصرفکننده به چیزی که در جستوجوی آن است دست یابد. مشتریان برای تصمیمگیری درست به کمک نیاز دارند، اما ما چگونه میتوانیم چنین کمکی را برای آنها فراهم کنیم؟
زمانی که محتوای باکیفیت با نیازهای مخاطب همراه شود، ما قادر خواهیم بود در زمان درست و جایگاه مناسب، فرآیند انتخاب را برای آنها تسریع و تسهیل کنیم. البته باید به خاطر داشته باشیم که بازاریابی محتوایی نهتنها باید محتوایی را برای معرفی محصول یا خدمات و برندسازی تولید کند، بلکه باید اطلاعاتی متقاعدکننده و قابلاطمینان در دسترس مشتریان قرار دهد. در این شرایط قادر خواهیم بود رابطهای طولانی و برپایهی اعتماد با مخاطبانمان برقرار کنیم.
در حال حاضر و با توجه به محبوبیت روزافزون فضاهای مجازی، اهمیت محتوایی جذاب و قابلاستفاده بیشتر مشخص میشود. بنابراین استراتژی درست بازاریابی محتوایی برای متخصص روابطعمومی شامل هنر برقراری ارتباط با مشتری میشود، نه سعی برای فروش چیزی. چنین ارتباطی از طریق ارائهی اطلاعات مفید صورت میگیرد.
در گذشته تمرکز روابطعمومی بر به اشتراک گذاشتن اخبار سازمان و معرفی و ایجاد برند بود. اما در حال حاضر و با ظهور اینترنت، مردم خودشان به دنبال اطلاعات میروند. اینجاست که بازاریابی محتوایی قدم به عرصه میگذارد. این استراتژی به برندها کمک میکند تا در ذهن مخاطبانشان اعتمادسازی کنند. در این صورت بدیهی است که استراتژی بازاریابی محتوایی برای متخصصان روابطعمومی نقشی اساسی ایفا کند.
برای تولید محتوایی مناسب در روابطعمومی این سه نکته را فراموش نکنید:
– باید از زبان مشترک استفاده کنید. همه به این نکته واقفاند که برای برقراری ارتباط با دیگران باید به زبان آنها صحبت کرد. اما امروزه هنوز شرکتها و برندهایی را میبینیم که از روشهای قدیمی خود استفاده میکنند و نمیخواهند درک کنند که مصرفکنندهها و مشتریانشان از زبانهایی کاملاً متفاوت استفاده میکنند. این زبان کدام است؟ شبکههای اجتماعی، زیرا میتواند محتوایی تولید کند که توجه مشتریان بسیاری را به خود جلب سازد.
با آدمها در جایی که هستند ملاقات کنید. خوب مگر چنین چیزی امکان دارد؟ در حال حاضر با وجود گوشیهای هوشمند شما میتوانید مشتریانتان را در هر نقطه از دنیا ملاقات کنید. مردم دنیا بیشتر از هر ابزار ارتباطی دیگری از گوشیهای همراهشان استفاده میکنند بنابراین شما این فرصت را دارید که جای خود در ذهن مشتری پیدا کنید. باز هم باید گفت بهترین جایگاه برای قرار دادن محتوا در گوشیهای هوشمند، شبکههای اجتماعی است.
هر تصویر به اندازهی ۱۰۰۰ کلمه حرف دارد. در عصر شبکههای اجتماعی، دیدن یک تصویر بیش از چند ثانیه طول نمیکشد. در حال حاضرتصاویر و ویدئوها بیشترین حجم از محتوای آنلاین را به خود اختصاص میدهند.
|
نظر بدهید