شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| رشد و توسعه فناوری های ارتباطات و اطلاعات و گسترش رسانههای نوین، موقعیتی به وجود آورده تا همه ابعاد زندگی بشری حول محور ارتباطات و رسانه اما در فضایی مجازی جریان پیدا کند.
برخی فکر میکردند که با توسعه فضای مجازی، از اهمیت روابطعمومی کاسته خواهد شد؛ در حالی که اوضاع این طور پیش نرفت و نه تنها روابطعمومی در سایه فناوریهای جدید قرار نگرفت، بلکه وارد مرحله جدیدی از اقدامات شد و رویکردهای تازهای به آن راه یافت.
امروزه با توجه به گسترش ارتباطات اینترنتی و شبکه های اجتماعی، محتوا از حالت کلاسیک و یک سویه خارج شده است.
دیگر تنها به متن یا تصویر صرف تکیه نداریم، بلکه تاکید توامان بر تولید محتواهای نوشتاری، دیداری و شنیداری است که در یک فضا و همزمان می توان آنها را مشاهده کرد.
شاید پیش تر در روابطعمومی سنتی روش کار به این صورت بود که مخاطب را مجبور به پذیرش پیام کنند در حالی که در روابطعمومی نوین مبتنی بر دانش و محتوا، مخاطب را ترغیب به پذیرش پیام میکنند.
روابطعمومی در ساختار ارتباطی نوین امروز دارای کارکردهایی فراتر از گذشته است و متخصصان این عرصه باید با بهره گیری از روش های نوین و ارتقای سطح دانش و مهارت خود در شکلگیری سبک نوین مدیریت محتوا و پوشش رسانهای در فضای مجازی تلاشی وافرداشته باشند.
شاید بد نباشد حال که بحث خلاقیت در محتوا و بکارگیری دانش و مهارت در این خصوص به میان آمد به مفهومی که امروز مورد توجه روابطعمومی ها قرار گرفته است نیز توجه کنیم روابطعمومی دانش بنیان. در واقع در بحث روابطعمومی دانشبنیان به علمی کردن روابطعمومی ها توجه می شود تا بتوانند بر مبنای دانش و تجربه تولید محتوا انجام دهند و تولیدات دانشبنیان در روابطعمومی ها گسترش یابند.
روابطعمومی دانشبنیان یک روابطعمومی دانش محور و تخصص گراست که بر مبنای فناوریهای پیشرفته کار می کند و قدرت بهره گیری ابزارهای نو را در ارائه خدمات روابطعمومی از جمله تولید محتوا دارا خواهد بود.
این نوع روابطعمومی متاثر از تحقیق، نوآوری و فناوری است و لازمه داشتن آن ارتقای تخصص در حرفه روابطعمومی و به کارگیری متخصصان علوم ارتباطات در روابطعمومی هاست.
|
نظر بدهید