شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– مسئولیت پذیری اجتماعی،مجموعه اقدامات، برنامه ها و پروژه هایی است که سازمان، همسو با راهبرد و اهداف کلان خود نسبت به حل چالش ها و مشکلات جامعه هدف انجام می دهد.
سازمان با طرح ریزی مجموعه اقدامات، برنامه ها و پروژه هایی در زمینه های: آموزش و پرورش، هنر و فرهنگ، ورزش، محیط زیست، انرژی، سلامت، رفاه اجتماعی، امور خیریه و فقر زدایی برای حل چنین مشکلات اجتماعی، نقشی فراتر از تولید ثروت برای جامعه هدف ایفا می نماید و موفقیت پایدار خود را در جامعه توسعه یافته و بالغ جستجو می نماید. شاید به همین دلیل است که پورتر معتقد است” شرکت ها اگر خلق ارزش های اقتصادی خود را با جامعه برای حل چالش های آن تسهیم کنند دوباره جامعه با کسب و کار آشتی خواهد کرد.” بنابراین مسئولیت پذیری اجتماعی رویکردی است برای خروج از بحران های موجود اجتماعی و زیست محیطی که کسب و کار و سازمان ها را فراگرفته است.
در ایران نیز مسئولیت اجتماعی شرکت ها، برای شرکت ها در قالب مفاهیمی چون وقف و وام های قرض الحسنه زکات خمس و … نمود یافته است، البته وقف به عنوان سنت ملی اسلامی، عمدتا محدود به ساخت مدرسه و یا مسجد می شده است و تجار و صاحبان صنایع در ساخت و تامین هزینه های این اماکن مشارکت داشته اند.
در سنت زرتشت نیز هر فرد زرتشتی موظف بوده است که یک دهم درآمد خود را صرف داد و دهش و کمک به فقرا و مشکلات اجتماعی و مشکلات مالی هم کیشان خود کند. ما در بررسی شرکت های خانوادگی پیش از انقلاب می بینیم بسیاری از صاحبان سرمایه در ارتباط بسیار نزدیکی با کارکنان خود بوده اند و کارکنان نیز صاحبان سرمایه را در نقش پدر می دیده اند. کمک در زمان بیماری ازدواج و تهیه مسکن از جمله فعالیت های این پدر بوده است که با توجه به فقدان نظام تامین اجتماعی نقش مهمی ایفاء می نموده است.
در کنار این نقش پدر سالاری، بسیاری از صاحبان شرکت ها و تجار بر اساس باورهای مذهبی و اخلاقی عمدتا مسئولیت ونقش اجتماعی خویش در در قالب های نیکوکارانه و مذهبی ایفا می کردند. اما مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتها در ایران در سالهای اخیر توسط صاحبان صنایع و بخش خصوصی، سازمانهای غیردولتی و روشنفکران و دانشگاهیان مطرح شده است.
حرکت شرکتهای ایرانی به سمت تعالی سازمانی و مدلهای کیفیت از مهمترین عواملی بوده که شرکتهای ایرانی را به سمت این مفهوم سوق داده است. پس از آن نیز فضای رقابتی در برخی حوزهها به خصوص کالاهای مصرفی باعث شده که شرکتها از این مفهوم به عنوان ابزاری برای مطرح شدن و بازاریابی استفاده کنند. در پرسشنامهای که بین 100 شرکت برتر ایرانی توزیع شد، معلوم شد که این مفهوم در ایران به دلیل نو بودنش هنوز رایج نشده است، اما تصوری که صاحبان صنایع از مسئولیت اجتماعی شرکتها دارند، عمدتا مربوط میشود به حوزههای زیست محیطی، کمکهای خیریه، ایجاد و حفظ اشتغال، تلاشهایی که منجر به دریافت گواهیامههایی چون رعایت حقوق مصرفکننده یا تعالی سازمانی یا زیست محیطی و حمایت مالی از همایشها و کنفرانسها. به عبارت دیگر شرکتهای ایرانی فعالیتهای اینچنینی خود را مسئولیت اجتماعی شرکتی مینامند.
دکتر علیرضا امیدوار عضو هیات مدیره مرکز ترویج حاکمیت و مسئولیت شرکتی در تاریخ 19 مهرماه سال جاری در داوزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران سخنرانی خود را با عنوان بلوغ مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانی؛ استراتژی ارتباطی سازمان به همراه نمونه هایی از مسئولیت اجتماعی روابط عمومی در فضای مجازی ارائه خواهند داد.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید