شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)–|| دفتر مطالعات، برنامه و برنامهریزی رسانههای وزارت فرهنگ با برگزاری ۲۲ نشست تخصصی از جمله بررسی پیشنویس لایحه «سازمان نظام روزنامهنگاری ایران» و از سویی اختصاص سالن رایگان به فعالان رسانه ای، کارنامه درخشانی را برای خود در سال ۹۷ رقم زد.
به گزارش شارا به نقل از ایرنا، دفتر مطالعات، برنامه و برنامهریزی رسانههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف حمایت از تحقیقات نظری، کاربردی و توسعهای، گسترش آموزش در حوزه رسانهها با تأکید بر مطبوعات و خبرگزاریها، انتشار کتاب در حوزه مطبوعات و اطلاعرسانی، کمک به رشد و گسترش فعالیتهای رسانهای، خبری، تدوین سیاستهای مطبوعاتی و رسانهای متمرکز شده است.
این دفتر به ریاست حمید ضیایی پرور در دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم برای تحقق بخشیدن به اهداف فوق با معاونت پژوهشی، کتابخانه تخصصی، برگزاری گردهماییهای علمی و تخصصی، معاونت آموزشی دورههای آموزشی کوتاه مدت دورههای آموزش فشرده دبیرخانه آموزشگاههای آزاد روزنامهنگاری و گرافیک مطبوعاتی انتشارات همکاری داشته است.
** محور فعالیتهای دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها
فعالیت علمی و حرفهای در عرصه رسانهها، پژوهش محوری در فرآیند برنامهریزی رسانهها، کیفیت محوری، شناسایی و پرورش نیروی انسانی نخبه در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران و ارتباط با مراکز تحقیقاتی استادان حوزه رسانه، شاخص محورهای اصلی فعالیتهایی است که در دستور کار این دفتر قرار گرفته است.
فعالیت دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها بر حمایت از تحقیقات نظری، کاربردی و توسعهای، گسترش آموزش در حوزه رسانهها با تأکید بر مطبوعات و خبرگزاریها، انتشار کتاب در حوزه مطبوعات و اطلاعرسانی و کمک به رشد و گسترش فعالیتهای رسانهای و خبری و تدوین سیاستهای مطبوعاتی و رسانهای متمرکز شده است.
** محور فعالیتهای پژوهشی
معاونت پژوهشی این دفتر به عنوان یکی از قدیمیترین و تخصصیترین واحدهای تحقیقاتی حوزه ارتباطات کشور وظیفه برقراری ارتباط دائم و مستمر با کارشناسان خبره پژوهش و تحقیق، استادان و انجمنهای علمی دانشگاهی را عهدهدار است و از نظرات روشنگرانه آنها بهره میجوید.
این معاونت با ارائه طرحها و دریافت سفارشهای تحقیقاتی در زمینه تحقیقات بنیادی، راهبردی و کاربردی و آسیبشناسی رسانه، تحلیل محتوای متون رسانهای، تحقیقات موردی و حمایت از پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه ارتباطات و حوزههای وابسته هدایت و نظارت بر تحقیقات را برعهده دارد.
براین اساس بازنمایی قومیتگرایی در مطبوعات استان آذربایجان غربی، بازنمایی مؤلفههای گردشگری در روزنامهها، خبرگزاریها و پایگاههای خبری با تاکید بر «تبریز ۲۰۱۸»، نظام اعطای مجوز یا انتشار نشریه در چند کشور دنیا، توانمندی حرفهای و مرجعیت رسانهای با نگاهی به فرصتها و چالشهای فضای مجازی، روزنامهنگاری سلبریتی، اعتماد اجتماعی و مرجعیت رسانهای، ترجیح منافع ملی بر منافع جناحی در مرجعیت رسانه، فراوانی مطبوعات، ضد رسانه، سابقه دفاتر مطبوعاتی پیش از انقلاب اسلامی در ایران، تاریخ شفاهی مطبوعات، آسیب شناسی افکارسنجی در ایران و تحلیل محتوای روزنامهها، خبرگزاریها و پایگاههای خبری و تحلیلی در خصوص «اعدام سلطان سکه و قیر» از جمله پژوهش های انجام شده توسط این دفتر بوده است.
کتابخانه تخصصی این دفتر یکی از غنیترین کتابخانههای تخصصی علوم ارتباطات و رسانهها در کشور محسوب میشود که با تهیه آخرین منابع تحقیقاتی فارسی و لاتین، و منابع مرجع و امکانات جستوجوی رایانهای، آمادگی خدمترسانی به عموم علاقهمندان و پژوهشگران را دارد.
** برگزاری نشستهای تخصصی
دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با برگزاری ۲۲ نشست تخصصی، کارنامه درخشانی را برای خود در سال ۹۷ رقم زد.
براین اساس بررسی پیشنویس «لایحه سازمان نظام روزنامهنگاری ایران»، رسانهها و حمایت از کالای ایرانی، بررسی سازوکار حمایت از حقوق کودک در رسانه، رسانه و فرهنگ اهدای عضو، عکاسی خبری و مدیریت بحران، مسالهشناسی: « رسانه و محرومیتزدایی»، دومین همایش «سواد رسانهای و اطلاعاتی» با موضوع خانواده، بررسی طرح ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی، روزنامهنگاری محیط زیست و خبر خوب از جمله این نشستهای تخصصی است که با حضور مدیران و مسئولان و اساتید دانشگاه در حوزههای مرتبط برگزار شد.
** برگزاری گردهماییهای علمی و تخصصی
گردهماییهای علمی و تخصصی این دفتر هر یک بر اساس نیازهای ضروری و مقتضیات روز در حوزههای مختلف مطبوعاتی و رسانهای کشور طراحی و برگزار میشود. چهار گردهمایی بررسی مسائل مطبوعات ایران، هماندیشی اخلاق مطبوعاتی روزنامهنگاران، گردهمایی حقوق مطبوعات و چند سمینار ارائه یافتهها و میزگردهای مطبوعاتی و کارگاههای آموزشی در جشنوارهها و نمایشگاههای مطبوعات از جمله برنامههایی است که این دفتر تاکنون برگزار کرده و یافتههای آن در اختیار علاقهمندان و پژوهشگران قرار گرفته است.
همکاری مؤثر در برگزاری همایش «دین و رسانه» و «بررسی مسائل مطبوعات کودکان و نوجوانان» از دیگر فعالیتهای معاونت پژوهشی این دفتر محسوب میشود.
** دورههای آموزشی کوتاه مدت
به منظور بالا بردن سطح علمی و دانش تخصصی دستاندرکاران مطبوعات، در بخش آموزش این دفتر دورههای آموزشی کوتاه مدت روزنامهنگاری و گرافیک مطبوعاتی در قالب دو نیمسال تحصیلی برگزار میشود و دانشجویان در هر گرایش ۲۰ واحد درسی را در طول دو ترم تحصیلی فرا میگیرند.
در این دفتر از بدو تأسیس تاکنون ۷۷ دوره آموزشی برگزار شده و بیش از هزار و ۴۶۰ نفر فارغالتحصیل شدهاند.
** دورههای آموزش فشرده
برگزاری دورههای فشرده استانی برای آموزش علمی و افزایش توان حرفهای کادر تحریریه نشریات شهرستانها، خبرگزاریها، نمایندگان دفاتر روزنامههای کثیرالانتشار و کارکنان ادارات روابطعمومی و همچنین دورههای آموزش فشرده برای اعضای تحریریه نشریات و خبرگزاریها در تهران که متقاضی این دوره به طور اختصاصی بوده اند، از دیگر فعالیت های انجام شده بود.
این دفتر تاکنون حدود ۹۳ دوره آموزشی فشرده و کوتاه مدت برای استانهای مختلف و سازمانها برگزار کرده است و طی این مدت به فارغالتحصیلان نیز گواهی ارائه شده است.
** داوری آثار
این دفتر همچین در طول سالی که گذشت توانست داوری آثار ارسالی به جشنوارههای مطبوعات استانی و مؤسسات پژوهشی همراه با مطبوعات محلی، سراسری، پایگاههای خبری و خبرگزاریهای منطقه آزاد انزلی را در جدول کارنامه کاری خود قرار دهد.
البته داوری آثار ارسالی به هفتمین جشنواره استان قزوین و دیگر جشنوارهها نیز توسط این دفتر در سال ۹۷ انجام شده که از آن جمله می توان به داوری آثار ارسالی به نخستین جشنواره مطبوعات ملی آیات، مطبوعات و رسانه شهرستان ارومیه و داوری نشریات اولین جشنواره مطبوعات صنعت ساختمان اشاره کرد.
** اختصاص رایگان سالن نشستها
دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص رایگان سالن نشستهای این مرکز به فعالان رسانه و مرتبط با روزنامه نگاری و ارتباطات خبر را در راستای حمایت و فراهم سازی فضای مناسب برای هم اندیشی در دستور کار خود قرار داد و در این زمینه اطلاع رسانی گسترده ای نیز توسط این دفتر صورت گرفت.
حمایت از برگزاری نشستهای تخصصی، رشد و توسعه مطبوعات و رسانههای کشور و از سویی کمک به روند امور و پیشبرد کارهای فعالان رسانه و علوم ارتباطات و حداقل کم کردن بار مالی برای فعالان این حوزه هدف این اقدام بود.
در ادامه نیز در فراخوانی توسط دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از عموم علاقهمندان به برگزاری نشستهای تخصصی در حوزه رسانه و ارتباطات، فعالان مطبوعاتی، مؤسسهها و دفاتر مطبوعاتی و تبلیغاتی، خبرگزاریها، پیامرسانها، سایتها، انجمنها، تشکلهای دانشجویی و شرکتهای فعال رسانهای که متقاضی برگزاری نشست هستند، دعوت شد.
این کار و اقدام دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه توسط کارشناسان، متخصصان، صاحبنظران، اساتید دانشگاه، پژوهشگران و فعالان و پیشکسوتان عرصه رسانه و مطبوعات و دیگر عرصهها مورد استقبال قرار گرفت.
** سایر اقدامات
دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین برگزاری آموزشها و کلاس و کارگاههای مختلف، انتشارات فصلنامه و اطلاع رسانی، برگزاری دورههای فشرده آموزش روزنامهنگاری در استانها و حضور فعال در برنامهها و همایشهای مرتبط با روزنامه نگاری، رسانه و ارتباطات را در دستور کار خود در سالی که گذشت قرار داد.
** دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها در یک نگاه
به گزارش ایرنا، دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۶۸ زیر نظر معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی شکل گرفت و بهعنوان متولی آموزش و پژوهش در حوزه رسانهها، با انتشار کتابهای تخصصی، منابع آموزشی و فصلنامه رسانه، برگزاری سمینارها و نشستهای تخصصی، در این سالها محل برگزاری جلسات بسیاری از دانشجویان، پژوهشگران، روزنامهنگاران و سایر علاقهمندان به مطالعات رسانهای بوده است.
|
نظر بدهید