شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| اصولا برنامهریزی و مدیریت استراتژیک در هر واحد روابطعمومی یکی از دغدغههای اصلی مدیران آن مجموعه است و روابطعمومیهای موفق همواره ارزش خاصی را برای برنامهریزی استراتژیک قائل هستند.
ضرورت برنامهریزی استراتژیک
موضوع مدیریت استراتژیک بیشتر برای محیطهای کسبوکار و نیز محیط رقابتی طراحی شده است و چند سالی است که سازمانهای دولتی نیز از این ابزار بهره میگیرند.
برای هر واحد روابطعمومی که هدف یا اهدافی دارد و برای خود مقصد خاصی را تعریف کرده باشد، برنامهریزی استراتژیک بسیار ضروری است. چراکه روابطعمومیها برای اثبات موجودیت و تعیین فعالیتهای اصلی خود و همچنین پاسخ به این پرسش که فلسفه وجودیشان چیست؟ نیازمند تبیین ماموریت هستند.
حقیقت این است که برنامهریزی استراتژیک کار بسیار مشکلی است و اغلب با چالشها و مشکلات عدیدهای روبهرو است.
استراتژیهای سازمانی
طبق چارچوب کلی، استراتژیهای سازمانی روابطعمومیها، باید مشخص کننده این باشند که:
موسسه چه استراتژیهای اصلی را اتخاذ خواهد کرد؟ رشد، ثبات یا کاهش.
آیا موسسه در آینده دامنه فعالیتهای خود را محدود میکند، ثابت نگه میدارند یا توسعه میبخشد؟
تعیین اینکه حوزه فعالیت موسسه کجاست؟
ذینفعان کلیدی موسسه چه کسانی هستند؟
موسسه به چه افرادی قرار است خدمترسانی کند؟
منابع مالی آن کدام است؟
موارد فوق در قالب استراتژیهای سازمان معین میشود. در چارچوب این استراتژیها، سیاستها و برنامههای اجرایی روابطعمومیها، طراحی میشوند.
پس به وضوح میبینید که هیچ روابطعمومیای مادامی که میخواهد در عرصه بماند و به فعالیت خود ادامه دهد، بینیاز از استراتژی نیست.
|
نظر بدهید