برنامه‌ریزی سناریو در روابط‌عمومی

“برنامه‌ریزی بر پایه سناریو روشی منظم و منضبط است که از آن برای کشف نیروهای پیشران کلیدی در متن تغییرات شتابان، پیچیدگی‌های فوق‌العاده و عدم قطعیت‌های متعدد استفاده می‌شود. از طریق این روش، رهبران و مدیران با نگاه به رویدادهای غیر منتظره در آینده و درک عمیق پیامدهای احتمالی آنها، چندین داستان یا روایت متمایز درباره آینده‌های ممکن را کشف و “تعریف” می‌کنند.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی یران (شارا)|| تغییر و توسعه واقعی روابط‌عمومی مستلزم تغییر در نگرش و اصلاحات کامل در سراسر سیستم برنامه‌ریزی سنتی و بازسازی آن متناسب با شرایط عصر اطلاعات و اقتضائات سناریونگاری-که منجر به حرفه‌ای‌گری می‌شود- است. این تغییر امروزه ضروری است، زیرا کسانی که می‌خواهند از مزایای سناریونگاری (برنامه‌ریزی بر پایه سناریو) در عرصه هنرهشتم بهره ببرند قبل از هر چیز باید بدانند و یاد بگیرند که چگونه می‌توان از این پتانسیل عظیم بالقوه برای تغییر و توانمندسازی خود و روابط‌عمومی و در یک کلام، سعادتمندی جامعه استفاده کنند.


“برنامه‌ریزی بر پایه سناریو روشی منظم و منضبط است که از آن برای کشف نیروهای پیشران کلیدی در متن تغییرات شتابان، پیچیدگی‌های فوق‌العاده و عدم قطعیت‌های متعدد استفاده می‌شود. از طریق این روش، رهبران و مدیران با نگاه به رویدادهای غیر منتظره در آینده و درک عمیق پیامدهای احتمالی آنها، چندین داستان یا روایت متمایز درباره آینده‌های ممکن را کشف و “تعریف” می‌کنند.


این سناریوها ابزاری برای نظم بخشیدن به بینش‌ها و استنباط‌های رهبران و مدیران هستند. مقصود از تعریف سناریوها انتخاب فقط یک آینده مرجح و آرزوی به حقیقت پیوستن آن و یا پیدا کردن محتمل‌ترین آینده و سعی در تطبیق با آن نیست، بلکه قصد اصلی برنامه‌ریزی بر پایه سناریو، اتخاذ تصمیم‌هایی استراتژیک است که برای “همه آینده‌های ممکن” به اندازه کافی خردمندانه و پابرجا باشند.


اگر هنگام تدوین سناریوها تفکر جدی صورت بگیرد، آنگاه اصلا مهم نیست که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، زیرا دولت، شرکت یا سازمان در مقابل “هر اتفاقی” آماده است و می‌تواند بر مسیر اتفاقات آینده تاثیرگذار باشد. در برنامه‌ریزی برپایه سناریو تلاش می‌شود بر اساس فهم دلالت‌های انتخاب‌های امروز، راه‌های اثرگذاری بر پیامدهای آتی این انتخاب‌ها در آینده کشف شوند.”


سناریوها در حوزه برنامه‌ریزی روابط‌عمومی، مجموعه‌ای از مفروضاتی هستند که شیوه‌هایی را که ممکن است در آینده تغییر و رشد کند، بررسی می‌کند. آنها ساختاری را برای پیش‌بینی نیازهای بالقوه و همچنین گزینه‌های احتمالی سیاست‌های آینده ارائه می‌دهند.


با تجزیه و تحلیل تغییرات و پیچیدگی‌های فوق‌العاده و عدم قطعیت‌های متعدد و درک عمیق پیامدهای احتمالی آنها، ذینفعان می‌توانند بهتر درک کنند که چگونه ‌این نیروها به‌طور بالقوه بر مقیاس کلی توسعه در روابط‌عمومی و تثیت جایگاه حرفه‌ای آن در حوزه‌های مختلف سازمانی، اجتماعی و اقتصادی تاثیر می‌گذارد.


راه‌های بسیاری برای اجرای برنامه‌ریزی سناریو وجود دارد، اما چند عنصر کلیدی وجود دارد که باید در همه موارد در نظر گرفته شود:


• استفاده از سناریوها برای مقایسه و تحلیل تعاملات بین عوامل متعدد؛


• تجزیه و تحلیل نحوه استفاده از سناریوهای مختلف که می‌تواند بر آینده روابط‌عمومی تاثیر بگذارد.


• شناسایی استراتژی‌های احتمالی که منجر به‌دستیابی به عناصر مورد نظر در شرایط آینده می‌شود مورد بررسی قرار می‌گیرد.


• مشارکت شاغلان روابط‌عمومی در طول فرایند.


قرن بیست و یکم، سناریوهای تازه و متعددی را معرفی کرده است که ما در این سناریوها ملزم به جستجوی رویکردها، استراتژی‌ها و روش‌های خلاق و نوآورانه برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود هستیم. طرح‌های عام و بدون هدف‌گیری مخاطبان مشخص، دیگر موثر نخواهند بود.

 

اختصاصی سایت شارا: شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)