برشی از یک کتاب/ شیوه‌ نگارش مقاله های رادیویی

اختلاف زیادی میان یک مقاله رادیویی و یک مقاله‌ی خبری ویژه رسانه‌های نوشتاری وجود دارد. گرچه اطلاعات اولیه همواره یکی است (عنوان، موضوع) اما شما باید طول یک خبر رادیویی را نیز بدانید. به طور مثال، «خبر رادیویی :30» یا «خبر رادیویی : 60». این کار مشخص می‌کند که خبر 30 یا 60 دقیقه طول می‌کشد.

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

اسم کتاب: رادیو و تلویزیون
نویسندگان: ویلکاکس/ نولت
انتشارات: کارگزار روابط عمومی
این کتاب بزودی منتشر می شود


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)  اختلاف زیادی میان یک مقاله رادیویی و یک مقاله‌ی خبری ویژه رسانه‌های نوشتاری وجود دارد. گرچه اطلاعات اولیه همواره یکی است (عنوان، موضوع) اما شما باید طول یک خبر رادیویی را نیز بدانید. به طور مثال، «خبر رادیویی :30» یا «خبر رادیویی : 60». این کار مشخص می‌کند که خبر 30 یا 60 دقیقه طول می‌کشد.


زمان بندی، امر بسیار مهمی است؛ زیرا خوانندگان خبر باید مطابق با زمانی که در اختیار دارند خبر خودرا تنظیم کنند. چون طول لغات با هم متفاوت است.


تفاوت دیگری که وجود دارد درباره‌ی شیوه‌ی نگارش آن است. در مقاله‌های خبری نوشتاری از فارسی استاندارد با رعایت اصول نگارش استفاده می‌شود. جملات را می‌توان بسیار طولانی عنوان کرد. در یک مقاله رادیویی بیشتر از شیوه‌ی محاوره ای استفاده شده و جملات کوتاه‌تر است. این مسأله باعث می‌شود که خواننده متن بتواند بین جملات نفس بگیرد و شنونده نیز آسان تر بتواند گفته‌های وی را دنبال کند. بهترین مقاله‌ها آنهایی هستند که در هر جمله دارای ده کلمه باشند.


در مقاله های خبری رادیویی، می‌توان از جملات ناکامل نیز استفاده کرد. در این جا نمونه ای از یک خبر سی دقیقه ای می‌آوریم :


«این بهترین سرمایه ای است که یک زن می‌تواند برای خود، برای سلامتی‌اش و برای خانواده اش تأمین کند. این یک ماموگرافی است برای مبارزه با سرطان سینه. ماه اکتبر، ماه مبارزه با سرطان سینه و000 و تمام ماه را می‌توانید با تماس گرفتن با انجمن سرطان ایران از حق مامواگرافی مجانی برخوردار شوید. با شماره 000 تماس بگیرید. یک ماموگرام بگیرید – و زندگی خود را نجات دهید.» پس با انجمن سرطان ایران به شماره000 تماس بگیرید.


توجه داشته باشید که شماره تلفن دوبار تکرار شده است. این کار بسیار خوب است زیرا عموماً شنوندگان نمی‌توانند با یک بار شنیدن شماره را یادداشت کنند.
 

منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)