با نشر ارزش در قلب­ها رسوخ کنید

ابراهیم صفرلکی ـ مدیرکل روابط عمومی بانک دی – از زمانی که انسان متوجه شد برای ماندگار شدن کلامش می­تواند آن را بر روی سنگ و دیواره غارها حک کند تا امروز که رسانه به ابزار قدرت و نفوذ تبدیل شده است، کارکرد این وسیله ارتباطی همواره تقویت شده و بر توان آن افزوده شده است.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– از زمانی که انسان متوجه شد برای ماندگار شدن کلامش می­تواند آن را بر روی سنگ و دیواره غارها حک کند تا امروز که رسانه به ابزار قدرت و نفوذ تبدیل شده است، کارکرد این وسیله ارتباطی همواره تقویت شده و بر توان آن افزوده شده است.

 

بشر اولیه زمانی که دید برای برقراری ارتباط به یک وسیله نیاز دارد، اندیشه کرد و راه­های مختلف را آزمود از دود گرفته تا علائم و نقاشی و بعد که تمدن روز به روز گسترده­تر شد به فکر ایجاد ارتباطات ماندگارتری افتاد؛ وسیله­ای که پیام را به مدت طولانی­تری در خود نگهدارد.

 

خط میخی و بعد باز هم حکاکی آن بر روی سنگ مهمترین گام در برقراری یک ارتباط تقریبا دائمی بود و به همین ترتیب تا زمانی که صنعت چاپ پا به عرصه وجود گذاشت تلاش­ها برای انتقال کلام و اندیشه ادامه داشت و از این زمان شکلی دیگر گرفت.

 

انقلاب چاپ که اکنون از “نشر و انتشار” از آن یاد می­شود ماحصل تلاشی صدها  و هزاران ساله است؛ تلاشی که امروزه و درعصر دیجیتال به بزرگترین وسیله برای نفوذ تبدیل شده است. این نفود که شاید تا پیش از این صرفا منزله اطلاع­رسانی و پیام­آوری داشت کارکردهای متنوع، تاثیرگذار و ماندگاری پیدا کرده است.

 

چاپ کمک کرد که کلام­ و بعد فکر به کتاب و روزنامه تبدیل و مهم­تر از همه گسترش یابد. تا قبل از چاپ بسیاری از آثار ماندگار ـ مانند کتاب­ها ـ یا تک بودند و یا بسیار کم­شمار اما چاپ کمک کرد که تعداد آثار افزایش یافته و دیگر علم و نظر فقط در یک گوشه جهان نماند و به سراسر قاره­ها رفت.

 

گام بعدی در زمینه نشر پس از تولد و بالغ شدن با چاپ، گسترش و توزیع بود که این امر مهم هم به سرعت انجام شد هر چند این سرعت در برخی نقاط دنیا کم بود اما کمتر از یک قرن همه دنیا به تحولی بزرگ با این صنعت دست یافت.

 

کیفی­ سازی و ایجاد تنوع پله­های دیگری بود که برداشته شدند و مهم­تر از آن مخاطب­شناسی در همین برهه شکل گرفت و دست­اندرکاران عرصه چاپ، انتشار با هدف مشخص را در سرلوحه فعالیت خود قرار دادند.

 

گسترش و توزیع سراسری شاید گام آخر برای ارتباطات فراگیر بود اما افزودن ارزش به محتوا قدم مهمی بود که در تکمیل کردن راه آغاز شده کمک کرد. ارزش آفرینی و با ارزش بودن آنچه منتشر می­شود در جذب مخاطب و نهایتا تاثیرگذاری بر او شاید همان هدف اولیه ایجاد ارتباط بوده که امروزه سامان بهتری یافته است.

 

در جهان کنونی چاپ و نشر مفاهیمی بالاتر از یک ارتباط ساده که شامل ارسال پیام، کانال ارتباطی و مخاطب می­شود، یافته است چرا که ابزارهای نوین به مدد آن آمده و سیستم تعاملی و دو طرفه­ای شکل گرفته که هدف­های بالاتری را نشانه می­گیرد.

 

در واقع دیگر چاپ، نوع چاپ و نشر و یا وسیله آن مهم نیست بلکه پیامی که قرار است منتشر شود و به هدف خاص که مخاطب شناسایی شده است، در اولویت قرار دارد به همین منظور همه ابزارها در خدمت این هدف قرار گرفته­اند.

 

از سویی دیگر مخاطبان نیز بسیار فعال­تر از گذشته و هوشیارتر از هر زمان دیگری هستند که می­طلبد در چارچوب نیازهای آنها به تولید محتوا پرداخت.

 

حضور در دیدگان هدف اولیه و رسوخ در قلب­ها حتما می­تواند هدفی بزرگ برای یک انتشارات باشد، مطلبی که منتشر شده و قلبی را به تسخیر خود درمی­آورد موفق­ترین گام را برداشته است.

 

در این بین همگام با حوزه­های تخصصی نشر که کتاب و نشریه و جریده و بریده و دیگر اقسام رسانه را شامل می­شود روابط عمومی­ها به عنوان پیشانی ارتباطی سازمان­ها برای پیوستن به عرصه با جامعه انتشاراتی همراه شده و گاه خود در قامت یک ناشر به گسترش دیدگاه­های سازمان و معرفی محصولات خود اقدام کردند.

 

اینک روابط عمومی­های هوشیار با شناسایی مخاطبان و ذی­نفعان خود قلب آنها را نشانه گرفته و با ارائه خدمات رسانه­ای و ایجاد ارتباط پایدار موجبات تسهیل در روابط متقابل را فراهم می­آورند.

 

روابط عمومی بانک دی هم با وجود جوان بودن سازمان و برداشتن گام­های نخست در تلاش است که با توجه به تعلق این بانک ارزشی به شهدا و ایثارگران در راستای شعار آن که “ارزش آفرینی” است گام بردارد.

 

منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)