شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| چندی پیش در یادداشتی خطاب به رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی دولت رئیسی نکاتی را یادآور شدم و عرض کردم اگر وی حداقل به فکر حفظ میز و صندلی خود است نیک است این موارد را رعایت نماید و اگر هم نمیداند بهتر است تجدیدنظری در روابطعمومی وزارتخانه و دایره مشاوران خود نماید. خب آن موارد مثل سابق لحاظ نشد و اکنون شاهد هستیم که این وزیر از هر نظر تحت فشار است و دیر نیست روزی که با این اوضاع باید جا پای عبدالملکی بگذارد و برای استراحت به کوالالامپور و جنب برجهای پتروناس برود!
اکنون به صورت کلی باید نکاتی را در مورد روابط عمومیهای وزارتخانههای دولت در مورد تنظیم جوابیهها یادآور شوم.
نکته نخست آن است که مشخصا محرز میباشد که غالب مسئولان روابط عمومیهای شاغل در دولت اصلا نمیدانند رسانه چیست. یعنی معلوم است نه در این زمینه سوادی دارند و نه تجربهای. بلکه پستی تعارف شده و ایشان هم برای آنکه بر سر سفره بنشینند دعوت دولت را لبیک گفته اند!
نکته بعدی آن است که مسئولان روابط عمومیها در دولت رئیسی بیش از آنکه در موارد خاص و بحرانی به دنبال روشنگری باشند به دنبال حفظ موقعیت خود هستند. یعنی جوابیه مینویسند و به رسانهها میفرستند که از نهادهای بالادستی و ناظر متهم به بیعملی نشوند. بر همین اساس است که اکثر توضیحات روابطعمومیها در مورد مطالب رسانهها با ادبیات سخیف و پوچ سیاسی تنظیم شده است.
نکته دیگر، بر میگردد به محتوای جوابیههای تنظیمی در دولت. در این جوابیهها به ابهامات و سوالات پاسخ داده نمیشود بلکه صرفا بیانیه سیاسی تنظیم میشود. فی المثل اگر شما بپرسید؛ آقای دولت! چرا وضعیت تورم و گرانی بدین شکل است در جوابیه تنظیمی به دو موضوع همواره اشاره میشود: اول اینکه اگر هم وضع بد است بدتر از زمان دولت روحانی نیست و ثانیا اقداماتی در دست اقدام است که «اگر» انجام شود شرایط تغییر میکند.
نکته پایانی که میباید به آن اشاره نمود بحث تعامل است. وظیفه روابط عمومیها صرفا نگاشتن جوابیه و فکس آن نیست. در برخی اوقات اگر بنا هم است روشنگری شود با برخی تعاملات و مراودات مرسوم که در دولتهای قبلی نیز وجود داشت میتوان برخی سوء تفاهمات احتمالی را رفع کرد و دیگر نیاز به انتشار جوابیه نیست. اما به نظر میرسد به دلایلی که ذکر شد و دست خالی دولت در توجیه افکار عمومی، ترجیح داده میشود برای رفع تکلیف متنی سیاسی تنظیم و به دفاتر رسانهها ارسال شود.
نکاتی که ذکر شد را میتوان تحت عنوان یک مشاوره رایگان به روابط عمومیهای وزارتخانهها در نظر گرفت!
سید علیرضاکریمی
سردبیر آفتاب یزد
نظر بدهید