بازارپردازی

داگلاس آفرگوسن، سوزان تایلر ایستمن، رابرت آکلین – بازارپردازی به نمودی از بازاریابی که شامل جوایز و هدایا (اقلام بازارپردازی) می‌شود، ارتباط می‌یابد. یک ایستگاه پخش رادیو تلویزیونی یا سیستم کابلی، کالاهایی مانند تی‌شرت‌ها، کلاه‌های بیس‌بال و انواع بی‌شماری از سایر کالاهای بازارپرداز را که معرّف مرکز خدماتی بر روی آن‌ها نقش بسته است.

بازارپردازی
داگلاس آفرگوسن، سوزان تایلر ایستمن، رابرت آکلین
مترجم: بهمن امامی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر ارتباطات


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) بازارپردازی به نمودی از بازاریابی که شامل جوایز و هدایا (اقلام بازارپردازی) می‌شود، ارتباط می‌یابد. یک ایستگاه پخش رادیو تلویزیونی یا سیستم کابلی، کالاهایی مانند تی‌شرت‌ها، کلاه‌های بیس‌بال و انواع بی‌شماری از سایر کالاهای بازارپرداز را که معرّف مرکز خدماتی بر روی آن‌ها نقش بسته است. هدیه می‌دهد، ایستگاه‌ها، این کار را به منظور حفظ محبوبیت خود در میان شنوندگان و بینندگان و هم‌چنین تبلیغ در بین سایرین انجام می‌دهند. کالاهایی که از محبوبیت بالایی برخوردارند سیلی از درآمد را نصیب رسانه‌ها می‌کنند. شبکه‌های پخش تلویزیونی و کانال‌های مخصوص وضعیت جوّی، از راه فروش کالاهایی که به آرم معرّف آن‌ها مزیّن شده، توانسته‌اند در این کار موفق باشند.


شبکه‌ها، ایستگاه‌ها و سیستم‌های کابلی، آگهی‌دهندگان بالقوه و خریداران آژانس‌های تبلیغاتی را با کالاهای سفارشی اهدایی اشباع می‌کنند تا نام مرکز خود را قابل رویت کرده باشند. دفاتر کار و منازل آن دسته از آگهی‌دهندگان که برای مدتی طولانی به ایستگاه آن‌ها سفارش می‌دهند از تقویم، فنجان‌های بزرگ قهوه‌خوری، خودکار و خودنویس، پوستر، ساعت، رادیو و هر آنچه می‌توانند داشته باشند، اشباع می‌شود، قصد ایشان از انجام این عمل، تحکیم ارتباطی مثبت و مداوم با آن‌هاست. هنگامی که بازارپردازی به سوی بینندگان و شنوندگان هدایت شود، به عنوان نمودی از «تبلیغات مخاطبان» تلقی می‌شود اما هنگامی که به سوی آگهی‌دهندگان میل کند، به نوعی از تبلیغات فروش تبدیل خواهد شد.


ایستگاه‌ها هم‌چنین کالاهای سفارشی و خدماتی خود را در ازای بهره‌گیری رایگان از بخشی از زمان‌ آن‌ها دریافت می‌کنند که در اصطلاح Tradeouts نامیده می‌شود. تاجران محلی نیز گاهی این گونه جوایز را به صورت سفرهای دریایی، صرف غذا در رستوران و خودروهای دست دوم در حد نو، ارائه می‌دهند و در عوض، نام خود را در زمان پخش مسابقات رادیو تلویزیونی بر روی آنتن می‌‏فرستند. ایستگاه‌های رادیویی، معمولاً ذکر نام آگهی‌دهندگان را با بلیط‌های کنسرت محلی مبادله می‌کنند. این کار هم برای تبلیغ‌کنندگان کنسرت و هم برای ایستگاه رادیویی کار مفیدی است زیرا از جوایز ارزنده‌ای برای اهدا به برندگان مسابقات خود برخوردار خواهند بود.