شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– آمازون سخت مشغول است و روی تصحیح اعتبار دیجیتال خود برای سال 2016 تمرکز نموده و بدین منظور به شدت تلاش میکند. حتی پس از انتشار مقاله تخریبی نیویورک تایمز پیرامون فرهنگ این شرکت، آمازون اعتبار و جایگاه خود به عنوان یک موتورخانه تجارت الکترونیک را حفظ نموده است.
یکی از نخستین اقدامات آمازون، پاکسازی سیستم نظرات و بررسی کاربرانش است که اخیراً مورد حمله قرار گرفته است. این غول دیجیتال عرصه فروش خرد، به دنبال شکایت از بیش از 1000 کاربر سایت Fiverr.com است که از نوشتن بررسیها و نظرات دروغین یا تخطی از سیستم تایید آمازون بهره برده و سوء استفاده میکنند.
اگر به عقب برگردیم، میتوانیم یک مشاهده کلیدی داشته باشیم آمازون میداند که نظرات و بررسیهای کیفی برای برند و مشتریانش حائز اهمیت است.
مطابق با تحقیق اخیر موسسه نیلسِن، دو سوم از پاسخ دهندگان میگویند که آنها به نظراتی که مشتریان به صورت آنلاین پست میکنند اعتماد دارند. این همان میزان از اعتمادی است که به محتوای سرمقالهها مثلاً مجلات یا روزنامهها نیز اختصاص مییابد.
فروشندگان خردی که به صورت آنلاین فعالیت میکنند، جهت غلبه بر سدی که خریدهای دیجیتال به وجود میآورد نیازمند اعتماد هستند.
بررسیهای انجام شده توسط کاربران، انگیزه و دلیل پایانی مورد نیاز جهت غلبه بر درنگ و تردید سایر مشتریان در مرحله بررسی و تاثیرگذاری بر تصمیم آنها برای خرید میباشد.
آمازون علیرغم بررسیها و نظرات دروغینی که تصویر کیفی محصولات این شرکت را خدشهدار نموده است، همچنان در زمینه فروش محصولات حرف اول را میزند. البته در نتیجه مدیریت ضعیف اعتبار، آمازون مشاهدهپذیری خود در منظر موتورهای جستجو را از دست داده، مشتریان دیگر به این شرکت اعتماد ندارند و متعاقباً برندها هم پول و سرمایه خود را از دست دادهاند.
اگرچه تعداد مرورهای منفی و دروغین خیلی زیاد نیست، اما آمازونبه خوبی میداند که باید جهت بازگرداندن اعتماد و اعتبار آنلاین مثبت کاری انجام دهد. آمازون پیرامون برندهای خرد نسبت به این مسئله آگاه است، چرا که بررسیها و نظرات دروغین و مخرب سبب تخریب و بیاثر شدن نظرات واقعی سایر کاربرانی میشوند که به منظور فروش و همچنین بهینهسازی موتورهای جستجو در صفحات فروش محصول گنجانده شدهاند.
با بکار گیری جستجوی مشتری و هدفگذاری هوشمندانه مخاطبین، این مشکل خیلی زود و سریع برطرف خواهد شد. کاهش میزان محتوای دروغین و بهبود مشاهدهپذیری محتوای رایگان به برند خرد این امکان را میدهد تا اعتبار موجود خود را بهبود ببخشد و مشاهده پذیری خود را در منظر موتورهای جستجو بالا ببرد.
مهمترین دلیل این امر یک مسئله است: وقتی که روابط عمومی دیجیتال ضرورت مییابد، هیچ راه میانبر دیگری وجود نخواهد داشت. برای حفظ صحیح اعتبار و شهرت برند خود، باید نظرات و بررسیها و لینکهای قابل اعتمادی را از جانب کاربران خود دریافت کنید، و این کار باید با ارائه یک تجربه آنلاین برتر صورت بگیرد، تجربهای که انتظارات را برآورده ساخته یا حتی فراتر از آنها میرود. وقتی که مسئله چگونگی پنداشت مشتریان از محصولات مطرح میباشد، برندهای خرد ممکن است همه چیزشان را ببازند.
شرکتهای کوچک، به ویژه آنهایی که محصولات خو را در بازار آمازون یا در فروشگاه گوگل عرضه میکنند، باید تاثیر و قدرت واقعی مرورها و نظرات را در نظر داشته باشند تا محصولات و تجربه کاربران را از طریق ترکیب بهینهی مشاهدهپذیری، پنداشت و تصور رایج از این محصول ارائه نمایند. عدم موفقیت در بهرهگیری از مرورها و نظرات واقعی سبب تنزل در اعتماد مشتری و همچنین بی اعتباری شرکت میشود، امری که نشان میدهد که روابط عمومی دیجیتال میتواند در صورت انجام صحیح بهینهسازی، برای برندهای خرد حائز اهمیت و مفید باشد.
پوشیده نیست که روابط عمومی دیجیتال مشتریان را به سوی صفحه بررسی و بازدید هدایت میکند. اگر آمازون میخواهد که چنین اقدامات بزرگی را به منظور تعداد اندکی از نظرات و بررسیهای دروغین انجام دهد، تمامی برندهای خرد مرتبط با این شرکت هم باید این اقدامات را اتخاذ نمایند. به جایی که در آن پنداشت و تصویری دیجیتال نسبت به شما وجود دارد دسترسی داشته باشید و یاد بگیرید که چگونه آن را بهبود ببخشید.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
گروه ترجمه شارا
|
نظر بدهید