شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)–|| تقریبا ۱۰۰ سال از تاسیس روابط عمومی (به مفهوم نوین) در ایالات متحده آمریکا و ۵۰ سال در ایران گذشته است. روابط عمومی در غرب محصول نیاز ذاتی جامعه و در ایران مهمانی ناخوانده بوده و هست.
چرا این مهم هنوز مورد پذیرش قرار نگرفته؟ شاید یکی از عمدهترین علتهایش نامناسب بودن شرایط اجتماعی، نا آمادگی جامعه برای پذیرایی از یک پدیده نوین و نبود الزامها و شروطی است که استقرار و حیات این پدیده را غیرممکن میسازد. داشتن روابط عمومی، نگرش، گرایش، حیات، منش و رفتار و سرانجام فرهنگ، هنجارها و ارزشهای خود را طلب میکند.
هدف روابط عمومی میانجیگری منصفانه میان مؤسسه و مخاطبان است. وساطت میان کسانی که میخواهند کالا و خدماتی را عرضه کنند و آنانی که مایلند آنها را تهیه کنند.
روابط عمومی آن دسته از اعمال مدیریت است که مدیر بوسیله آنها برخورد و رفتار عامه را میسنجد و در نتیجه خط مشیها و طرز عمل فرد یا مؤسسه را به صورتی که متضمن منافع همگان و فرد یا مؤسسه مزبور باشد تعیین و برنامه عمل و فعالیت خود را به منظور حصول حسن تفاهم و قبول جامعه طرح میکند.
اندیشمندان و کارشناسان وظایف عمده روابط عمومی را به سه بخش تقسیم میکنند:
۱- اطلاع رسانی ۲- تبلیغ و تهییج ۳- افکار سنجی
اطلاع یا خبر و آگاهی یکی از اشکال ارتباط میان افراد و گروههاست و بیان ارتباط و اطلاع نسبت به کل و جزء برقرار است.
از آنچه گفته شد چنین بر میآید که بازشناسی نقش، اهمیت و کارکرد اطلاع رسانی روابط عمومی و سایر نهادها و سازمانهایی که با اطلاعات و دادهها سروکار دارند به علت تحولات تکنولوژیکی روزافزون و به دلیل تغییر در شکل و ماهیت روابط اجتماعی در سطح ملی- منطقهای و جهانی بر اساس ضرورت بازتولید آگاهیها نسبت به این تحولات و شناخت وضعیت جدید همواره ضرورت دارد.
روابط عمومی و اطلاع رسانی دارای نسبت کل به جزء بوده و محیط اجتماعی- تاریخ- ژئوپولوتیک- روندهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و نوع کیفیت ساختارهای سیاسی- اجتماعی در چگونگی و سرشت این نقش بسیار تاثیر دارد.
روابط عمومی را دری منصفانه و غیر جانبدارانه میان مؤسسه و مخاطبان است که براساس اطلاعات دقیق حاصله از سنجش محیط نیاز، مخاطب، امکانات و نیز هدفگذاری، سیاستگذاری، برنامهریزی و اجرای برنامههای مؤثر تحقق مییابد.
روابط عمومیها امروزه باید در چهارچوب سازمانهای نوین و براساس مدیریت استراتژیک یا راهبردی با چشم اندازهای جهانی به فعالیت بپردازند. درباره مهارت بیان و امتناع امروزه متصدیان روابط عمومی باید مهارت استفاده از رسانهها را کسب کنند، تا بتوانند با اطلاعات جامع و انعطاف پذیری مناسب مخاطبان را از طریق برنامههای مؤثر اقناع کنند.
*مدرس دانشگاه
منبع: روزنامه مردمسالاری
|
نظر بدهید