انگیزه‌های نابجا در انتشارات دانشگاهی: بازنگری در سیستم فعلی

در مقاله “انگیزه‌های نابجا در انتشارات دانشگاهی”، C. Brandon Ogbunu، استادیار دپارتمان اکولوژی و زیست‌شناسی تکاملی در دانشگاه ییل، به بررسی چالش‌های موجود در سیستم فعلی انتشارات دانشگاهی می‌پردازد.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || در مقاله “انگیزه‌های نابجا در انتشارات دانشگاهی”، C. Brandon Ogbunu، استادیار دپارتمان اکولوژی و زیست‌شناسی تکاملی در دانشگاه ییل، به بررسی چالش‌های موجود در سیستم فعلی انتشارات دانشگاهی می‌پردازد.

او استدلال می‌کند که این سیستم بر بهره‌وری فردی به جای مشارکت در یک بستر کارآمدتر تمرکز دارد، که منجر به کمبود داوران واجد شرایط و سوگیری در تحقیقات منتشر شده می‌شود.

نقاط کلیدی

تمرکز بر بهره‌وری فردی: سیستم فعلی به محققان پاداش می‌دهد تا به جای مشارکت در فرآیند بررسی همتا، بر انتشار مقالات خود تمرکز کنند.

کمبود داوران واجد شرایط: این امر منجر به تأخیر در انتشار و افزایش بار کاری برای داوران می‌شود.

سوگیری در تحقیقات منتشر شده: دیدگاه‌های محدود داوران می‌تواند منجر به انتشار تحقیقاتی شود که به طور کامل نماینده تنوع تحقیقات علمی انجام شده نباشد.

پیشنهادات

ایجاد سیستمی که به طور فعال به مشارکت در بررسی همتا پاداش دهد: این می‌تواند شامل پرداخت به داوران، اعطای اعتبار علمی برای بررسی‌های با کیفیت بالا یا ارتقای شغلی باشد.

تشویق روسای دانشگاه‌ها برای ترویج مشارکت: روسای دانشگاه‌ها می‌توانند با تشویق دپارتمان‌ها به ارزش‌گذاری مشارکت در بررسی همتا و ارائه منابع برای تسهیل این فرآیند، نقش مهمی ایفا کنند.

تغییر فرهنگ پیرامون اهمیت بررسی همتا: جامعه علمی باید اهمیت بررسی همتا را در تضمین کیفیت تحقیقات علمی به رسمیت بشناسد و از کسانی که در این فرآیند مشارکت می‌کنند قدردانی کند.

بحث
مقاله Ogbunu موضوع مهمی را در مورد سیستم فعلی انتشارات دانشگاهی مطرح می‌کند. پیشنهادات او راه‌حل‌های بالقوه‌ای برای مشکلات شناسایی شده ارائه می‌دهد. با این حال، اجرای این تغییرات نیاز به همکاری و تعهد از سوی کل جامعه علمی دارد.

نتیجه‌گیری
مقاله Ogbunu دعوتی به اقدام برای اصلاح سیستم فعلی انتشارات دانشگاهی است. با ایجاد سیستمی که به طور فعال به مشارکت در بررسی همتا پاداش دهد و فرهنگ قدردانی از این فرآیند را ترویج کند، می‌توانیم به اطمینان از کیفیت و تنوع تحقیقات علمی منتشر شده کمک کنیم.

منابع:
Ogbunu, C. B. (2024, April 4). Misaligned incentives in academic publishing. https://undark.org

منبع انگلیسی: undark
منبع فارسی: شارا

 

انتهای پیام/

 

 


 

 

با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:

 

https://telegram.me/sharaPR