نبشتن ز گفتن مهمتر شناس
به گاه نوشتن بجا آر هوش
شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| شاید بیش از ده گزارش و گلایه در رسانه های مختلف مبنی بر کپیبرداری خبر توسط مدیران آموزشوپرورش مناطق هرمزگان منتشر شده است.
گزارشهایی که نشان میداد مدیران خبر یک مسئول دیگر، را برمیدارند و با تغییر نام آن شخص خبر را به خود منسوب میکنند.
این اتفاق شامل خبر، گزارش، پیام تبریک و تسلیت و حتی عکس نوشته میشود.
عدم پاسخگویی روابطعمومیها و عدم واکنش مدیران آموزشوپرورش نشان از بیاهمیتی جایگاه اطلاعرسانی در جامعه بزرگ فرهنگیان است.
آموزشوپرورش بهعنوان یکی از پرمخاطبترین دستگاههای اجتماعی همواره نیازمند اطلاعرسانی دقیق و سریع پیرامون فعالیتهایش را دارد که این وظیفه مهم به «روابطعمومی» سپرده شده است.
در یکی از تعریفهای روابطعمومی عنوان شده است: علمِ مدیریتِ چرخه اطلاعات در یک سازمان یا دستگاه، و شیوه در میان گذاشتن این اطلاعات با عموم را علم روابطعمومی مینامند.
هرچند روابطعمومی بخشهای مختلفی چون شیوه برگزاری همایشها و جشنواره و ارائه مشاوره به یک مجموعه بر اساس نظرات دریافتی مخاطبان را نیز دارد اما در این گزارش کوتاه تنها نگاهی به شکل خبرنویسی در آموزشوپرورش هرمزگان شده است.
بنا به گفته «محمد قویدل» مدیرکل آموزشوپرورش این استان مهرماه امسال ۴۳۵ هزار و ۶۸۳ دانشآموز در مناطق مختلف در مدارس هرمزگان بر سر کلاسهای درس حاضر شدهاند.
وی همچنین دو مهرماه امسال به نقل از خبرگزاری ایرنا تعداد معلمان این استان را ۲۹ هزار و ۱۷۱ معلم عنوان کرده است.
اگر بر اساس آمار اعلامشده و 22 منطقه آموزشی هرمزگان بخواهیم قضاوت کنیم با مخاطبین وسیعی سروکار داریم که به این جمعیت خانوادهها و دیگر نهادها هم که متأثر از آموزشوپرورش هستند اضافه میشود.
فرایند اطلاعرسانی و شفافسازی برنامههای آموزشوپرورش از طریق روابطعمومی و در سایت اداره کل و سایت مناطق صورت میگیرد. سایتهایی که آمار بازدیدهای روزانه آن به یک درصد جمعیت آماری این سازمان هم نمیرسد.
اما بحث بر سر تعداد خوانندگان این سایتها نیست و صحبت بر سر مطالب منتشر شده است که فاقد استاندارهای خبرنویسی هستند و حتی شاهد عدم رعایت جملهبندی درست و رعایت دستور زبان فارسی در آنها نیز بهشدت هستیم.
در زیر به چند مشکل اساسی که گریبان اطلاعرسانی آموزشوپرورش هرمزگان -به سالیان- گرفته است اشاره میشود:
کپیبرداری: برداشتن مطالب دیگر تهیهکنندگان خبر و چسباندن آن به مدیری در آموزشوپرورش هرمزگان یکی از سادهترین کارهایی است که ذهن کارشناس روابطعمومی میرسد.
کارشناس مذکور با برش تمام یا قسمتی از خبرهای پیش آمادهشده و تنها با تغییر نام گوینده خبر به نام رئیس منطقه خود یک خبر تولید میکند و با حجم وسیعی منتشر میکند!
در این میان نه رئیس آن اداره واکنشی نشان میدهد و نه مخاطبینی که خبرها را نمیخوانند گلهای دارند!
چندین مطلب گلایهآمیز در این زمینه برای عدم نگهداشت حرمت فرهنگیان بهمنظور خبرهای غیرواقعی منتشر شد که پاسخ یکی از این گلایهها جالب بود: یکی از مسئولان آموزشوپرورش هرمزگان مدعی شد اگر خبر کپی باشد و با ذکر منبع مورد ندارد!!
معلوم نیست چگونه خبر تولیدی یک روابطعمومی که گزارش اتفاقات جاری آن منطقه است میتواند از جایی دیگر آنهم با ذکر منبع انتشار یابد!
فقدان نیروی انسانی متخصص: مورد دیگری که روابط عمومیهای آموزشوپرورش هرمزگان با آن درگیر هستند عدم بهکارگیری متخصص یا کارشناس در این حوزه است: مدیران بنا به اعتقاد نداشته اشان در زمینه روابطعمومی و پاسخگویی معمولاً هر آنکه قرعه قسمت به نامش خورد را میپذیرند و بدون آنکه عملکرد و میزان رضایت مخاطبان را در نظر بگیرند هر چه پیش آید را خوش میدارند.
نکته قابلبررسی در این راستا این است که هیچ هزینهای برای انجام کارهای روابطعمومی حتی خرید ابزارهای ضروری چون دوربین هم اختصاص نمی یاید و اگر کسی قصد کار هم داشته باشند سرش به درهای بسته میخورد و ناامید میشود.
نه دورهی آموزشی برگزار میشود نه ارزیابی صورت میگیرد و نه برای این مدیران مهم است از زبان آنها چه مینویسند.
سایت اطلاعرسانی: یکی از ضعیفترین پایگاهها از نظر بازدید سایت ادارات آموزشوپرورش است و امکانات آن از یک سرویس وبلاگ رایگان هم کمتر است.
بهطوریکه برای نوشتن خبر تنها یک قالب (به سبک هرم وارونه) تنظیم شده است و فونت و رنگ و ظواهر متن نمیتوان چندان دستکاری نمود.
هرچند قطعی مکرر سرویس قراردادی همهم مزید علت است در وبسایت آموزشوپرورش اگر خبری منتشر شود یک روز بعد توسط مخاطب قابلمشاهده خواهد بود!
عدم استفاده از محتواهای رسانهای: به لطف اینترنت و فضای وب امروزه میتوان صدا و تصویر و متن را باهم ادغام نمود و برای ارسال و انعکاس رویدادها از آن بهره برد. موردی که علیرغم گستردگی سوژهها در روابط عمومیهای آموزشوپرورش از آن غافلاند.
مصاحبه و گزارش: مصاحبه و گزارش بخش جذاب دیگری است که میتوان برای علاقهمندی جامعه هدف خبری از آن استفاده کرد. میتوان از یک دانشآموز روستایی روایتی را ترسیم کرد یا یک مقام مسئول نوسازی که در مورد مدارس تخریبی این استان نظر میدهد. اما جای این موارد هم خالی است.
و خلاصه کلام اینکه اگر مدیران آموزشوپرورش همچنان بخواهند روابط عمومیهایشان با همین قبای مندرس و افکار غارنشینی از آنها طرفداری کند شایستهتر است روابطعمومیهایشان را به مرخصی بفرستند و خیالشان هم آسوده باشد که سود این کار از بودنشان با تولید خبرهای بیسروته بیشتر و بهتر است!
علی زینلی روابطعمومی آموزش و پرورش شهرستان خمیر هرمزگان
نظر بدهید