شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی یران (شارا)–|| روابط عمومی ( Public Relations ) به معنای مصطلح آن برای اولین بار در سال ۱۸۹۷ در آمریکا مطرح شد . در ایران نیز ، برای اولین بار در مرداد ماه سال ۱۳۳۲ هجری شمسی در نمودار سازمانی شرکت سهامی تصفیه نفت ایران مستقر در آبادان، ادارهای تأسیس شد که آن را روابطعمومی نامیدند. از سال ۱۳۴۰ به بعد با الگوبرداری از این شرکت، وزارتخانهها و مؤسسات بزرگ دیگر نیز به ترویج واحدهایی به نامهای انتشارات، مطبوعات، تبلیغات و اطلاعات پرداختند که بعداً همگی به روابط عمومی تغییر نام یافت.
انجمن جهانی روابط عمومی میگوید: « روابط عمومی، بخشی از وظایف مدیریت سازمان و اقدامی مستمر و طرح ریزی شده است که از طریق آن، افراد و سازمان ها می کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آنان سر و کار دارند، به دست آورند» . زنده یاد پروفسور حمید نطقی، بنیانگذار روابط عمومی در ایران میگوید: «روابط عمومی؛ وکیل مدافع سازمان در بیرون و مدعی العموم در داخل سازمان است.»
بیش از یکصد سال از تولد و پیدایش روابط عمومی یا همان هنر هشتم در جهان میگذرد . روابط عمومی یک حرفه و فن میان رشته ای است که کارشناس و متخصص آن با حوزه هایی نظیر رفتار سازمانی – جامعه شناسی – روان شناسی – مدیریت و… در جهت انجام بهتر ماموریتها و وظایف آشنایی پیدا میکند . در باب اهمیت ، جایگاه و نقش روابط عمومی در دنیا همین بس که علاوه بر آنکه روابط عمومی جزو مشاغل سخت و پر استرس میباشد در عین حال در زمره مشاغل با درآمد بالا و لاکچری نیز محسوب میشود . به عبارت دیگر روابط عمومی یک رشته و تخصص “” همه جا بدرد بخور “” است و فقط باید قدر و منزلت آنرا درک کرد و تحویلش گرفت .
روابط عمومی و انجمن روابط عمومی ایران به عنوان اولین و قدیمی ترین نهاد صنفی حرفه ای و غیر دولتی در ایران ، با کمک و مساعدت و همراهی جمعی از دلسوزان و متخصصان این عرصه نظیر زنده یاد پروفسور حمید نطقی و… پایه گذاری شد . در اصل و اساس ، از این اتفاق خجسته حدود نیم قرن میگذرد و انجمن روابط عمومی ایران وارد ۳۰ سالگی فعالیتهای خود شده است . انجمن همواره ، در صدد آموزش – مشاوره – توسعه دانش و بینش روابط عمومی در سطح جامعه بوده و فارغ از تمامی بی مهریهای دولتمردان نسبت به جایگاه ، اهمیت و نقش روابط عمومی ها در کشور ، تلاش نموده تا همواره بر روی ریل خدمت صنفی و حرفه ای و منشور اخلاقی خویش حرکت نماید.
لازم بذکر است که روابط عمومی در ایران ، یک حال و هوای ویژه ای داشته و کار کردن در واحد روابط عمومی استرسها و سختیهای عجیب و غریبی را به همراه دارد که سایر مشاغل اینگونه نیستند . مثلا مدیر امور مالی سازمان می داند که فردا صبح که می رود سر کار، یکسری اسناد و مدارک مالی و حساب و کتابهایی وجود دارد که باید رسیدگی شده و امضا شوند. به بیان دیگر ، کار روابط عمومی ، روتین و روزمره و از یک تا ده نیست، بلکه هر روز و هر ساعت آن، خود یک عالمی است و هیاهویی و اقدامی که باید عاجلا صورت بگیرد و پیگیری شوند.
مثلا ساعت ۸ صبح وارد دفتر کار خود که می شوید ناگهان تلفن رییس یا مدیر عامل یا وزیر، شما را فرا می خواند که باید همراه او به یک برنامه بازدید بروید. خوب این استرس زاست. چه باید کرد؟
بایستی سریع خبرنگاران را هماهنگ کرد. بایستی سریع عکاس و فیلم بردار مهیا نمود. بایستی سریع پلاکارد سفارش داد و خلاصه هزار جور کار و هماهنگی ریز و درشت با این و آن. اینجاست که می گوییم کار روابط عمومی خط کش بردار نیست و هر لحظه و هر ساعت آن کار است و اقدام و یک رویداد جدید که واکنش سریع را میطلبد.
۲۷ اردیبهشت روز زیبای روابط عمومی و ارتباطات را خدمت همه همکاران سخت کوش و تلاشگر خودم در سراسر کشور خصوصا اعضای انجمنها و نهادهای مردمی روابط عمومی تبریک عرض مینماییم.
|
نظر بدهید