شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، داوود زارعیان از ویراست جدید کتاب «شناخت افکار عمومی» خبر داد و افزود: پیش از این من این کتاب را در سال 1388 وارد بازار نشر کردم که مشتمل بر 108 صفحه بود اما با توجه به اینکه نیازمند تغییراتی در ویراست جدید بود کوشیدم تا مباحث کاربردیتر را به آن اضافه کنم.
مدرس علوم ارتباطات و روابط عمومی ادامه داد: در همین راستا من دو فصل علمی و کاربردی متناسب با فضای کشور با عناوین افکار عمومی کاربردی در ایران و سنجش افکار عمومی در کشور را به کتاب افزودم که تعداد صفحات کتاب را به بیش از 200 صفحه افزایش داده است.
وی با انتقاد از نبود روش علمی در سنجش افکار عمومی در ایران اظهار کرد: سنجش افکار عمومی در حوزههای سیاسی، تجاری و اداری در ایران کاربرد دارد اما بسیاری از پژوهشهای اجتماعی و سنجش افکار عمومی بهویژه در حوزه سیاسی ساختار علمی پژوهشی ندارد.
به گفته این مدرس دانشگاه، برخی از مطالعات نشان میدهد اگر ساختار علمی پژوهشی در سنجش افکار عمومی رعایت شود نتایج تحقیقات با قبل بسیار متفاوت خواهد بود.
زارعیان عدم نمونهگیری صحیح را یکی از مشکلات سنجش افکار عمومی در ایران عنوان کرد و یادآور شد: اگر نمونهگیری در سنجش افکار به درستی صورت نگیرد نتایج نظرسنجی را متفاوت خواهد کرد. به طور مثال اگر بخواهیم درباره انتخابات مجلس نظرسنجی کنیم و جامعه آماری خود را از تماشاگران فوتبال در یک استادیوم ورزشی انتخاب کنیم نتایج متفاوتی با زمانی خواهد داشت که جامعه آماری از میان دانشجویان انتخاب شود.
وی تاکید کرد: برای تعمیم دادن نتایج یک نظر سنجی به کل جامعه باید نمونهگیری نیز از کل جامعه صورت بگیرد، در غیر این صورت نتایج تحقیقات متفاوت خواهد بود.
زارعی با تاکید بر اینکه تلاش دارد تا این کتاب بتواند به روشهای علمی در سنجش افکار عمومی بپردازد گفت: سعی کردم مباحث کتاب کاربردی باشد تا بتواند مورد استفاده دانشجویان روابط عمومی، روزنامهنگاری و… قرار گیرد.
وی در پایان یادآور شد: چاپ نخست این کتاب را انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر کرد و تلاش من این است که ویراست جدید توسط همین انتشارات منتشر شود، در غیر این صورت کتاب را انتشارات سیمای شرق به بازار کتاب میفرستد.
منبع: ایبنا
|
نظر بدهید