شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || شماره ۱۶۰ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» به مدیرمسئولی امیر عباس تقیپور و سردبیری علی ورامینی با پروندهای درباره حدود هوش مصنوعی و تفاوتها و شباهتهایش با هوش طبیعی منتشر شد. پروندهای که در آن تلاش شده است، پرسشهایی بنیادین بررسی شوند.
پرسشهای کشنده
چندی پیش سلسلهنشستهایی به همت مدرسه تردید دربارۀ مباحث میانرشتهای هوش مصنوعی برگزار شد و کوشید به سوالاتی از این دست پاسخ دهد که وقتی از هوش صحبت میکنیم، منظورمان چیست و خط مرز آن با مفاهیم همسایه همچون آگاهی، ذهن، احساسات و… کجاست؟ ملاک هوشمندی چیست و وقتی میگوییم آیا هوش مصنوعی میتواند فکر کند، منظورمان از فکر کردن چیست؟ وقتی میگوییم آیا میتواند احساس کند منظورمان از احساس چیست؟ و وقتی سوالمان این است که آیا میتواند آگاه باشد، منظور از آگاهی چیست؟ در بخشی از پرونده شماره ۱۶۰ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» متن مکتوب بعضی از سخنرانیهای سلسلهنشست مذکور از جمله سخنرانی کاوه بهبهانی، پژوهشگر و مترجم فلسفه، میثم محمدامینی، مترجم و پژوهشگر فلسفه علم، هاله عسگرینیا، دانشجوی دکتری فلسفه در دانشگاه توئنته هلند، سعیده بابایی، پژوهشگر حوزه اخلاق هوش مصنوعی، ابوطالب صفدری، پژوهشگر حوزۀ اخلاق و فلسفه فناوری و یاسر خوشنویس پژوهشگر مطالعات علم و فناوری آمده است، سخنرانیهایی که در آنها تلاش شده است پرسشهایی بنیادین بررسی شود.
در دیگر بخشهای شماره ۱۶۰ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» این مطالب را خواهید خواند:
هادی خانیکی، استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی همچنان «گفتوگو» را بهترین راه علاج دردهای جامعه میداند، هرچند منظورش از این نوع گفتوگو، برخورداری طرفین از شرایط یکسان است. او در مصاحبه با ماهنامۀ «مدیریت ارتباطات» به پرسشهای گوناگونی دربارۀ گفتوگو پاسخ داده است. از جمله این که «آیا گفتوگو در ایران به انسداد رسیده است یا خیر؟»
میلاد نوری، مدرس و پژوهشگر فلسفه هم در مطلبی با عنوان «تودههای بیشکل» به این سوال پاسخ داده است که رسانه چهطور افراد با هویتهای جدا و منفرد را به جماعتی همگن تبدیل میکند؟ همچنین رضا شاهنظر، آشنایی با پایتون و مزایای استفاده از آن در علم داده را در مطلبی با عنوان «این ابزار دوستداشتنی» بررسی کرده است.
ماهنامه «مدیریت ارتباطات» به شما کمک میکند که از جهان جدید، جهان ارتباطات سردربیاورید.
انتهای پیام/
|
نظر بدهید