شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– باحضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم هیجدهمین دوره انتخاب کتاب سال استان کرمان کتاب مدیریت علمی روابط عمومی تالیف دکتر احمد یحیایی ایله ای و غلامحسین اسلامی از انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان(1392) به عنوان کتاب سال استان کرمان در حوزه اقتصاد و مدیریت انتخاب شد.
به گزارش شارا، در مراسم انتخاب کتاب سال استان کرمان در موضوعاتعلوم مذهبی، علوم پزشکی و بهداشتی، علوم تربیتی، تاریخ و جغرافیا، اقتصاد و مدیریت، علوم پایه، علوم فنی و مهندسی، هنر، زبان و ترجمه، ادبیات و دربخش ادبیات دفاع مقدس، ادبیات و در بخش ادبیات و متون عرفانی، ادبیات و در بخش فرهنگ عامه، ادبیات و در بخش ادبیات وتصحیح متون، ادبیات کودک و نوجوان، علوم اجتماعی و سیاسی و علوم کشاورزی که بیش از 60 انتشارات فعال کشور با 425 اثر در آن شرکت داشته است 8 اثر تالیفی به عنوان آثار برگزیده و 25 اثر به عنوان آثار قابل تقدیر معرفی شده است.
لازم به یادآوری است که کتاب مدیریت علمی روابط عمومی در بخش اقتصاد و مدیریت به عنوان اثر برگزیده انتخاب و معرفی شده است.
کتاب مدیریت علمی روابط عمومی با الهام از مدیریت کیفیت (چرخه ادواردز دمینگ) و بر اساس چهار مرحله نیازسنجی )تهیه و تولید اطلاعات) برنامه ریزی (راهبردی و کاربردی) اجرا یا ارتباطات (ارتباطات انسانی و ارتباطات رسانه ای) و ارزیابی (افکارسنجی و اثربخشی) تدوین و طراحی شده است.
مزید اطلاع دکتر یحیایی ایله ای طی 20 سال تلاش علمی و اجرایی در عرصه روابط عمومی کشور تاکنون 12 جلد کتاب به رشته تحریر درآورده است که تمامی این کتب به عنوان منبع درسی و آموزشی مورد توجه استادان و دانشجویان دانشگاهها و کارکنان روابط عمومی سازمانها قرار گرفته است.
http://kerman.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=27748
http://www.khabaronline.ir/detail/356408
http://www.irna.ir/fa/News/81173612
معرفی کتاب
مدیریت روابط عمومی از جمله فنونی است که ارتباط مستقیمی با موفقیت و عدم موفقیت سازمانها دارد. نگاه به این عرصه در طول دوره های مختلف دارای فراز و نشیب های بسیاری بوده است. اما به هر حال این نگاه ها هر کدام بخشی نگر و یکسویه را در پی داشته اند. کتاب مدیریت علمی روابط عمومی شاید به جرأت بتوان گفت از اولین تألیفاتی است که به صورت همه جانبه به زوایای مختلف روابط عمومی توجه داشته است. تمام آنچه که یک مدیر و یا دست اندرکار این عرصه باید بداند با رویکردی علمی و مستدل بیان شده است. در کنار اینها زبان ساده و شیوای کتاب در کنار انواع نمودارها و جداول لازم به جذابیت، اثر بخشی و گیرایی کتاب افزوده است.
این کتاب دارای 5 بخش و دوازده فصل است که در دسته بندی مناسب و مرتبط به موضوعات اساسی عرصه روابط عمومی می پردازد.
در بخش اول با ارائه مدلی قابل اجراء برای این مهم به مباحثی همچون تعریف مدیریت، روابط عمومی، ساختار و شرح وظایف و در ادامه به ارائه مدل پرداخته است.
در بخش دوم به سیر تاریخی اطلاعات و چگونگی دریافت و ارسال اطلاعات و در نهایت تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته است.
در بخش سوم به اهمیت برنامه ریزی و همچنین برنامه ریزی استراتژیک اشاره کرده است.
بخش چهارم نیز به راهکارهای اجرایی و اقدامات این حوزه در فصول مدیریت تشریفات، مدیریت رسانه ای و سرانجام مدیریت بحران پرداخته است.
بخش پنجم و یا پایانی این کتاب جامع به ارزیابی کمی و کیفی برنامه و فنون خاص ارزیابی همچون نظرسنجی و تحلیل محتوا و ضرورت این مهم به طور علمی و عملی نگاهی نو داشته اند.
ویژگی بارز این کتاب نسبت به برخی آثار مشابه آن است که هر دو مؤلف این کتاب کسانی هستند که سالها در این حوزه از پائین ترین تا بالاترین سطوح بصورت مستقیم در مباحث روابط عمومی درگیر بوده اند و با علوم روز این عرصه آشنایی کامل دارند.
|
نظر بدهید