شارا، مریم غضنفری- دگرگونی دیدگاه ها و رشد بینش سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مردم امروزه منجر به تغییر رویکرد ها و نحوه برپایی کمپین های مختلف انتخاباتی در کشور شده است.
تجربه برپایی 26 دوره انتخابات مختلف در کشور از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، موجب ارائه برنامه ها و ابزارهای گوناگون تبلیغاتی درانتخابات از گذشته تابه امروزشده که کاملاً متاثر از شرایط و ویژگی های هر دوره بوده است.
اما مخاطب امروزی که به گفته مارشال مک لوهان (اندیشمند ارتباطات و جامعه شناس کانادایی) بخاطر ارتباطات گسترده و عملکرد رسانه ها زمینه افزایش آگاهی های عمومی فراهم شده است، وارد دهکده جهانی شده که آگاهانه محتویات ارائه شده توسط رسانه های مختلف را رصد کرده و دست به گزینش اخبار و پیام های ارائه شده می زند. دیگر مخاطب امروز، مخاطب چشم و گوش بسته دیروز و یا به قولی دیگر، سطحی نگر نیست بلکه تبدیل به یک مخاطب هوشمند، فعال و سرسخت شده که به راحتی هر پیام و ادعایی را بدون منطق و استدلال و پشتوانه اجرایی نمی پذیرد و به خوبی و با بصیریت کامل آن را تجزیه و تحلیل کرده و براساس نتایج دریافتی آن رامی پذیرد و یا آنرا پس می زند. بنابراین کاندیداها دراین شرایط و با این ویژگی های منحصر به فرد مخاطبان امروزی کار سخت و دشواری پیش رو دارند و باید برنامه ها و کمپین های تبلیغاتی و انتخاباتی آنان براساس معیارها و چهارچوب های علمی، حرفه ای و تخصصی تهیه و تدوین شده باشد که کمپین تاثیرگذار و اثربخشی دراین عرصه محسوب گردد. دراین راستا تبلیغات انتخاباتی نیز با تغییر نگرش ها رویکردها و دیدگاه های متفاوتی مواجه شده که برگزار کنندگان آن را بر آن می دارد تا با این تغییر رویکردها هم سو و هم جهت شوند.
چنانچه شاهد هستیم در جامعه ما مخاطب نسبت به برخی تبلیغات سطحی واکنش منفی نشان می دهد و برای انتخاب یک کاندیدا انگیزه و دلایل شفاف تری نسبت به گذشته طلب می کند.
در دوره های گذشته انتخابات با مولفه هایی تاثیرگذار، نظیر چهره و نوع پوشش کاندیدا، وابستگی به جریان ها و حتی شعارهای انتخاباتی و وعده هایی که بزرگ وچشم گیر بودند، بخصوص در میان عوام تاثیر گذارتر به نظر می رسید، اما در این روزها شاهد هستیم که مخاطبان علاوه بر دریافت اینگونه رفتارها و پیام های ساده، با موشکافی بیشتر نسبت به عملکرد تبلیغاتی کاندیداها می نگرند. حتی در مواردی خود دست به تحلیل و روشنگری سایر افراد جامعه برای انتخاب یک کاندیدا می زنند.
همین تغییر نگرش ها باعث شده که بکار گیری بداخلاقی های سیاسی و تخریب رقبا که شاید در برخی دوره های گذشته متداول و البته برای مخاطبان تاثر برانگیز شده بود، این دوره برای فردی که از آن روش استفاده می کند حائز نمره منفی از سوی مردم باشد. این موضوع را حتی در نحوه ی مناظره رقبا در صدا و سیما هم می توان احساس کرد. ایشان در عین احترام با یکدیگر گفتگو کرده و تفکرات همدیگر را تحلیل می کنند.
امروزه ذکاوت، هوشمندی، درک و حل مسائل و عملکرد و سابقه اجرایی گذشته کاندیداها را شاید بتوان مهمترین موضوعاتی دانست که از سوی مخاطبان به عنوان عوامل مهم و تعیین کننده قلمداد می شود و البته تبلیغاتی که حول محور این موضوعات باشد و هوشمندانه تر مخاطبان را تحت تاثیر قرار داده باشد، می تواند رای نهایی صندوق هایی باشد که در نهایت یک گزینه دارد.
یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و رقابت هشت کاندیدای این روزها منجر به شکل گیری کمپین هایی شده که موجی تازه در جامعه ایجاد نموده و البته سرعت قطار انتخابات را شدت داده است، موجی که شاید نسبت به دوره های قبل با تفاوت های ساختاری و عملکردی از سوی پیام دهندگان و پیام گیران مواجه است، به نحوی که مخاطبان هر پیامی را نمی پذیرند و حتی نمی خوانند و نمی بینند!
و البته کاندیداها نیز می دانند که با یک حرکت اشتباه، می توانند منجر به کمرنگ شدنشان شوند. و این بخاطر حضور بازیگرهای هوشمندی است که در صحنه حضوردارند. البته علم نوین تبلیغات با همه توانش در خدمت کسانی خواهد بود که بابهره گیری درست از فنون وروش های تاثیرگذارارتباطی و تبلیغی بتوانند مخاطبان خود را به درستی شناسایی، درک و پاسخگوی پرسش های متعدد و نیازهای واقعی شان باشند.
منبع: ام . بی . ای نیوز
|
نظر بدهید