انبوه سپاری

انبوه سپاری اصطلاح نسبتا جدیدی است که اولین بار در سال 2006 توسط جف هاو در مقاله‌ای در وایرد نیوز به کار برده شد. مفهوم آن بسیار شبیه به خبرنگاری «توزیعی»، «مشارکتی» یا «منبع باز» است

شارا- مفهوم وب دو اینترنت را ابزاری می‌داند که به جوامع مشتاق امکان می‌دهد تا گرد هم آیند و به ارزش یک وب‌سایت بیافزایند. انبوه سپاری، قدرت این جامعه را در یک پروژه متمرکز می‌سازد و نشان می‌دهد که چگونه یک گروه بزرگ از افراد متعهد می‌توانند بیش از یک گروه کوچک متخصص باتجربه (که حقوق دریافت می‌کنند) کارایی داشته باشند. برای مثال، نسخه آن‌لاین دایره‌المعارف بریتانیکا[2] به لحاظ اطلاعات و مقالات به‌روز نمی‌توانند با ویکی‌پدیا برابری کند؛ و مایکروسافت،‌ با تمام منابعی که در اختیار دارد،‌ برای رقابت با مرورگر فایرفاکس پروژه‌ای که نتیجه کار یک گروه داوطلب در مؤسسه غیرانتفاقی مازیلا است تقلای بسیار کرده است.

انبوه سپاری اصطلاح نسبتا جدیدی است که اولین بار در سال 2006 توسط جف هاو[3] در مقاله‌ای در وایرد نیوز به کار برده شد. مفهوم آن بسیار شبیه به خبرنگاری «توزیعی»، «مشارکتی» یا «منبع باز» است و بسیاری این اصطلاحات را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. برای تمیز دادن این مفاهیم از یکدیگر، به انبوه سپاری مانند برون سپاری واژه‌ای که از آن گرفته شده است نگاه کنید. آنچه در انبوه سپاری اهمیت دارد، تولید مستمر اطلاعات است در حالی که خبرنگاری توزیعی بیشتر به یک پروژه مشخص در بازه زمانی مشخص مانند پاسخگویی به یک پرسش خاص یا گزارش درباره یک موضوع خاص مربوط می‌شود. بنابراین، بی‌نظمی‌های انتخاباتی شکلی از خبرنگاری توزیعی است چرا که به یک گزارش به موقع نیاز است.

اما خود را با اصطلاحات پیچیده خسته نکنید. اصطلاحات سیال است و به سرعت توسعه پیدا می‌کند. این مفاهیم هستند که اهمیت دارند.

در تابستان 2006،‌ نیوز-پرس در فورت مایر فلوریدا از خوانندگان درخواست کرد تا در تحقیقات درباره افزایش قیمت قبوض آب و برق و … مشارکت نمایند. استقبال مخاطبان بی‌نظیر بود و روزنامه با سیلی از تماس‌های تلفنی و پست‌الکترونیکی روبررو شد.

کیت ماریمونت، سردبیر نیوز-پرس گفت: “گزارش کاملا توسط خود مردم شکل گرفت و ما باید به چنین چیزی عادت کنیم. باید بیاموزیم که شکل گیری یک گزارش خبر به صورت آن‌لاین و چاپی با هم متفاوت هستند.”

انبوه سپاری از قدرت اجتماع به صورت مستمر برای بهبود یک خدمات یا پایگاه اطلاع رسانی استفاده می‌کند. مفهوم انبوه سپاری ممکن است برای پروژه‌ها و سازمان‌های مردمی مناسب به نظر رسد. اما بیشتر نمونه‌های چشمگیر انبوه سپاری از شرکت‌های بزرگی مانند پروکتر اند گمبل[4]، آمازون و گوگل بوده است.


منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)


[1] Crowdsourcing

[2] Encyclopedia Britannica

[3] Jeff Howe

[4] Procter & Gamble