شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| بحرانها همیشه و در همه حال بروز خواهند کرد و دیده شده که حل بحرانها از جمله بروز سیل،آتش سوزی، زلزله و آسیب های اجتماعی، عتراضها و کنشهای اجتماعی و عدم رعایت اصول شهروندی و بیعدالتیها در هر زمان خاص نیاز به استراتژیهای خاص، بخصوص برای روابطعمومیها را دارند.
در بروز بحرانها
1. باید به سرعت و با داشتن اعتماد به نفس به آن پاسخ داد.
2. پیدا کردن بهترین راه پاسخگویی و ارزیابی آن؛
3. جمع آوری اطلاعات در دسترس و جمع بندی آنها بطور واقعی و بدور از دروغ؛
4. باید یک سخنگوی واحد برای اطلاع رسانی شفاف و به هنگام انتخاب گردد تا از پراکنده گویی اشتباه و پرخطر جلوگیری شود.
5. پاسخگویی سریع باعث جلوگیری از شایعه سازی در بحرانها میشود.
6. در بحرانها بهترین راه حل جواب دادن سریع و واقعی به مخاطبان است که باعث کاهش اثرات بحران و جلوگیری از پیشرفت آن میشود.
7. ناراضی بودن بعضی از مخاطبان ضربه دیده در بحرانها که باید مجدداً بطور اختصاصی برای آنها اطلاعرسانی کرد.
8. شاید بهتر باشد گاهی پاسخ ندهید و ساکت باشید.
9. باید همیشه پیام های ارتباطی آماده برای پاسخگویی داشته باشید.
10. همکاری و حضور مستمر در ستاد اصلی بحران و پالایش خبرها و تهیه متن ساده و گویا برای مخاطبان از طریق سخنگوی ستاد؛
11. اعتمادسازی و ندادن قول های توخالی و بی ارزش که باعث ناامیدی میشود.
12. پیگیری کارهای ستاد بحران توسط روابطعمومی هر دستگاه مربوطه؛
13. توزیع امکانات حیاتی مورد نیاز با توجه به نوع بحران؛
14. حضور دائمی در محل بروز بحران؛
15. معرفی برنامه های آینده برای آرامش روحی روانی آسیب دیدگان.
مدیران روابطعمومی کارآمد باید مدیران استراتژیک نیز باشند تا بتوانند در بروز بحرانها عملکرد خوب خود را نشان دهند زیرا مدیریت بحران باعث مدیریت اعتبار می گردد که احترام به کرامت انسانی است.
|
نظر بدهید