شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– کمپین کلمات کلیدی یکی از مهمترین بخش های فرآیند سئو پی آر است. در این بخش کارگزار روابط عمومی با استفاده از روش های تحقیقی و فنی کلمات و عبارات مرتبط با کسب و کار را شناسایی می کند. شناسایی این کلمات به کارگزار روابط عمومی اجازه می دهد که محتوایی تولید کند که متناسب با نیازهای مردم و موتورهای جستجو باشد.
کلمات کلیدی شناسایی شده در چهار بخش قابل طبقه بندی هستند:
1. کلمات کلیدی یک بخشی
2. عبارات کلیدی دو بخشی
3. عبارات کلیدی سه بخشی
4. عبارات کلیدی چهار بخشی
کارگزار روابط عمومی این کلمات و عبارات را با توجه به نیازهای سازمان و میزان جستجوی مخاطبان در موتورهای جستجو به سه دسته تقسیم می کند:
1. کلمات کلیدی بسیار مهم
2. کلمات کلیدی مهم
3. کلمات کلیدی معمولی
در انتخاب کلمات کلیدی نکات زیر باید در نظر گرفته شوند:
• کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کار باشد. یعنی صرف پر بازدید بودن کلمه کلیدی، نمی توان آن را برای تولید محتوا انتخاب کرد. هرگز فراموش نکنید که شما برای مخاطبان تولید محتوا می کنید و نه برای موتورهای جستجو.
• کلمه کلیدی نباید جزو واژه های ممنوع باشد. فیلترینگ اعمال شده بر روی سایت های ایرانی سایت هایی را که از کلمات کلیدی غیر اخلاقی، سیاسی، نژادپرستانه و … استفاده کرده باشند، فیلتر می کند. بنابراین سعی کنید کلمات کلیدی تان را از میان کلمات کم خطر و بی خطر انتخاب کنید.
• در انتخاب کلمات کلیدی در زبان فارسی باید به حروف آنها دقت شود. حروف «ی، آ، إ، ؤ، أ، ه» حداقل با دو مدل رسم الخط تایپ می شوند. باید دید که کدام نوع از فونت های فارسی یا عربی بیشتر آن واژه را جستجو کرده اند و بر همان مبنا، کلمات کلیدی نهایی را ارائه کنید.
• در انتخاب کلمات کلیدی باید تمام عبارات و کلماتی که مربوط به کسب و کار ما هستند یا به نوعی مفهوم کسب و کار ما را می رسانند در نظر گرفته شود.
• مهمترین نیاز برای شروع کمپین کلمات کلیدی شناخت کامل کسب و کار است. باید بدانید که کسب و کارتان چیست؟ با چه کلماتی تعریف می شود؟ همکارانتان آن را با چه کلماتی تعریف می کنند؟ مشتریان و مخاطبان چگونه آن را می شناسند و با چه کلماتی آن را جستجو می کنند؟
• نتیجه کار کمپین کلمات کلیدی در تمام برنامه های روابط عمومی از قبیل: تهیه متن سخنرانی، نگارش مقاله، تهیه خبر، آماده سازی مدیر برای مصاحبه مطبوعاتی، بیانیه مطبوعاتی و … مورد استفاده قرار می گیرد.
اقدامات اجرایی کمپین کلمات کلیدی
الف: قبل از برگزاری کمپین کلمات کلیدی
• مشخص کردن مسئول کمپین کلمات کلیدی و آشنا کردن وی با مسئولیت های این کمپین
• تعیین گروهی برای انجام کار پیمایشی (بسته به بزرگی سازمان و فورس زمانی می تواند از 3 تا 10 نفر متغییر باشد.)
• دریافت آموزش های لازم از بخش سئو پی آر برای مسئول و گروه
• بررسی واژه «Search Engine Optimizations» در بخش اخبار گوگل برای آگاهی از آخرین تغییرات برگزاری کمپین کلمات کلیدی
• ارائه آموزش به مسئول کمپین برای تحلیل نرم افزاری نتایج پیمایش
ب: حین برگزاری کمپین کلمات کلیدی
• توزیع نظر سنجی ها میان مخاطبان درون سازمانی و برون سازمانی به صورت جداگانه
• حدس زدن برخی از کلمات کلیدی که شما فکر می کنید مخاطبانتان شما را با آنها می شناسند.
• دریافت نتایج و درج آنها در جداول به تفکیک میزان محبوبیت واژه های کلیدی در میان مخاطبان
• قرار دادن واژه ها در جدول به تفکیک فراوانی تکرار میان مخاطبان (بدین صورت که واژه های پر تکرارتر در ابتدا و واژه های کم تکرار در انتهای فهرست قرار گیرد.)
• تفکیک واژه های تک بخشی، دو بخشی و سه بخشی در سه جدول جداگانه
• استفاده از نرم افزار های تحلیلگر گوگل برای یافتن میزان فراوانی جستجوی واژه ها در موتورهای جستجو (برای یافتن این نرم افزارها باید از کلمات کلیدی «Search Engine Kewords analytics» استفاده کنید.)
• جستجوی واژه ها در موتور جستجوی گوگل و تعیین میزان فراوانی نتایج جستجو برای هر کلمه کلیدی با استفاده از اتریبیوت «allintitle:» (در این جستجو باید کلمه یا عبارت کلیدی روبروی اتریبیوت «allintitle:» قرار گیرد.)
• تدوین جدول نهایی با توجه به شاخص های: فراوانی تعداد کلمات کلیدی در نتایج پیمایش برای هر واژه، فراوانی تعداد کلمات کلیدی در نتایج جستجوی موتورهای جستجو در هر ماه، تعداد نتایج جستجو برای کلمات کلیدی در موتور جستجوی گوگل
• اولویت دهی به کلمات کلیدی که کمترین میزان محتوا را در گوگل دارند و بیشترین میزان تقاضا برای آنها در هر ماه جستجوی گوگل وجود داشته است و کاستن از اولویت کلمات کلیدی که بیشترین میزان محتوا را در گوگل برایشان می توان یافت و کمترین میزان تقاضا در هر ماه جستجوی گوگل برایشان وجود دارد.
• بررسی کلمات کلیدی از نظر ارتباط با موضوع فعالیت کسب و کار شرکت و حذف کلمات بی ربط
ج: بعد از برگزاری کمپین کلمات کلیدی
• تدوین جدول نهایی به ترتیب اولویت (خیلی مهم، مهم، کمتر مهم)
• تنظیم گزارش کمپین کلمات کلیدی
• ارائه جداول و گزارش ها به سخنگویان و مسئول نگارش متن سخنرانی برای بهره گیری از آن در تهیه متن سخنرانی مدیرعامل شرکت
• ارائه جداول و گزارش ها به بخش تحریریه برای استفاده از آنها در تولید محتوای متنی
• ارائه جداول و گزارش ها به بخش مدیریت روابط عمومی برای تعیین موضوعات و سیاست گذاری های کلی بر مبنای کلمات کلیدی مورد نیاز مخاطبان
• آرشیو گزارش و جداول برای استفاده های بعدی
• تشکر از شرکت کنندگان و پرداخت هزینه پیمایش گران
نویسنده: عادل میرشاهی
نظر بدهید