شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– حضور روابط عمومی در عرصه وب و توسعه تکنولوژی های تلفن همراه باعث شکل گیری روابط عمومی موبایل شد.
روابط عمومی موبایل از یک سو با پیامک و سیستم های ارسال پیام همراه بود و از طرف دیگر با بهره گیری از تکنولوژی های مکان یابی (GPS) به روابط عمومی این اجازه را می داد تا پیام ها و اطلاعات سفارشی تری را به مخاطبان خود ارائه دهند.
در این میان بحث طراحی برای موبایل یکی از دغدغه های روابط عمومی ها در سال های گذشته بوده است. دغدغه ای که انعکاس آن در جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی باعث شد که بخشی از ارزیابی ها در بخش روابط عمومی اینترنتی به طراحی سایت موبایل اختصاص داده شود.
در واقع روابط عمومی ها باید دو کار را به طور همزمان انجام می دادند:
1. طراحی سایت برای کامپیوترهای شخصی
2. طراحی سایت برای موبایل
در این مصاف مشکلی که ایجاد می شد دو باره کاری در بارگزاری اطلاعات برای دو سایت ایجاد شده بود. که در عین حال از نظر فنی و سئو پی آر محتوای یکی قلابی تشخیص داده می شد و بر سایت اثر منفی می گذاشت.
با توسعه طراحی های ریسپانسیو عملا طراحی سایت موبایل از حوزه کار روابط عمومی ها خارج شد. امروز روابط عمومی ها دیگر نیازی به دو بار طراحی ندارد و می توانند با یک طراحی دقیقا همان کارایی را از سایت اصلی خودشان دریافت کنند.
بنابراین در سال های آینده در داوری های جشنواره، ریسپانسیو بودن سایت یکی از شاخص هایی خواهد بود که برای ارزیابی سایت ها مورد توجه قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه به احتمال زیاد در حوزه روابط عمومی موبایل گزارش های مربوط به فعالیت های پیامکی بیشتر مد نظر قرار خواهد گرفت.
گفتنی است طراحی ریسپانسیو یا واکنش گرا نوعی از طراحی است که سایت را متناسب با دستگاهی که آن را باز می کند نمایش می دهد.
|
نظر بدهید