شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– مدیریت نام و تصویر برند می تواند کاری دلهره آورد باشد. این عمل تعادل مخاطره آمیزی میان تعداد زیادی از منافع برقرار می کند و شرایط حساسی را پدید می آورد. متخصصان رسانه ای که اخیرا در جریان بحث ناپدید شدن پرواز هوایی مالزی و افتضاح وبسایت مراقبت های بهداشتی دولت ایالات متحده امریکا، اهمیت یک استراتژی خود روابط عمومی را به ما نشان می دهند.
و با توجه به چشم انداز رسانه ای که تغییرات همیشگی بخشی از آن است هرگز نیازهای این چنینی برای ارتباطگران مستعد و متخصصان روابط عمومی نبوده است.
بنابراین پس از صرف ساعت های متوالی برای مدیریت پابلیسیتی برای شرکت یا سازمان شما، چگونه می توانید دریابید که نتیجه تمام عرق هایی که ریخته اید و اشک هایی که ریخته اید یا خونی که داده اید، چه بوده است؟
ارزیابی کاری که خوب انجام شده است در این بخش می تواند مشکل باشد زیرا همیشه فعالیت های روابط عمومی ملموس نیست. کست و کار ویکتوریا- یکی از منابع دولتی برای کسب و کار در ایالت ویکتوریای استرالیا است- پیشنهاد می کند که از خودتان سوالات زیر را بپرسید تا دریابید که استراتژی روابط عمومی تان تا چه اندازه موثر بوده است:
1. آیا میزان فروش یا تعداد مشتریان افزایش و کاهش یافته است؟
2. چه تعدادی از سوالات یا پیگیری ها منجر به فروش وافعی یا یافتن مشتریان شده است؟
3. چه میزان نفوذ دارید؟ آیا در رسانه ها به عنوان متخصص شناخته می شوید؟ آیا وضعیت کسانی که شما را در رسانه های اجتماعی دنبال می کنند، در هر یادداشت نسبت به یادداشت قبلی رشد می کند؟
4. چه تعداد بازدید کننده وب توسط سایت شما جذب شده اند؟
5. آیا آگاهی از برند شما رشد داشته است؟ آیا نام شما برای کسی که به دنبال خدمات یا کالای شما می گردد، بلافاصله به ذهن خطور می کند؟
با تشکر از انقلاب دیجیتال در حال حاضر میزان بی حد و حصری از داده های حاوی اطلاعات با ارزش در خصوص عادات مصرف عموم و تعامل با برندها وجود دارد.
متاسفانه صنعت هنوز به طور کامل درک و فهمی از این معدن طلا بدست نیاورده است، به همین دلیل است که بسیاری از متخصصان روابط عمومی در استراتژی های دهه های پیشین گیر افتاده اند. برخی متخصصان معتقدند حرفه ای های صنعتی بر روش شناسی های کهنه ای برای ارزیابی میزان موفقیت و ارزش افزوده شان تکیه کرده اند. یکی از این استراتژی ها برابری ارزش تبلغات و روابط عمومی است.
شونالی بورک، مشاور روابط عمومی امیدوار است که صنعت روزی مقیاس های خود را رها می کند و به سوی سیستمی حرکت می کند که آهنگ و اندازه گیری اثرات طولانی مدت را بسنجد. «ما باید درکی بهتر از اینکه چگونه به موقعیت کسب و کارمان کمک می کنیم بدست آوریم. باید بدانیم که چگونه و به چه میزان بر خط فروش اثر می گذاریم و تاثیر این ادراک را بر درک، شهرت و جایگاه یابی بدانیم.»
ایجاد و مدیریت یک شهرت خوب به طور معمول یکی از قوی ترین استراتژی ها و متدهای ارزیابی روابط عمومی است. گای کاواساکی، مبلغ کسب و کار می گوید: برندها میلیون ها دلار را به خاطر استراتژی های کهنه و فرسوده روابط عمومی از قبیل تبلیغات از دست می دهند و این درحالیست که آنها زمانی تاثیرگذار بودند.
«برندها بر مبنای چیزی که مردم درباره شما می گویند ساخته می شوند، نه بر اساس چیزی که شما درباره خودتان می گویید. مردم زمانی چیزهای خوبی درباره شما می گویند که محصولی عالی ارائه می کنید و این جمله را مرتب درباره شما می شوند.»
اما در عصر ارتباطات سریع و گسترده، جاییکه هر کسی بستری برای سخن گفتن دارد، مدیریت مناسب گفتمان عمومی که در باره حیله گری و تزویر برند شما صحبت می کند، امری اساسی است. می توانید توصیه های آنی اپلبام، متخصص مدیریت شهرت و بحران را در حفظ و حراست شهرت در کنفرانس جهانی ماه آینده تورنتو دریافت کنید.
مترجم: عادل میرشاهی (سردبیر شارا)
منبع: http://cwobserver.x.iabc.com/2014/05/05/measuring-your-public-relations-efforts/
منبع مرجع: https://www.shara.ir/view/11355/ارزیابی-تلاش-های-روابط-عمومی
|
نظر بدهید