شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی یران (شارا)–|| عملکرد اعضای سازمان و نتیجه آن، حاصل فرهنگ سازمانی مناسب میباشد. یکی از مهمترین عواملی که موجب ارتقاء فرهنگ سازمان و به تبع آن پیشرفت سازمانهای خبری میشود، سبک رهبری است. دکتر حسن عمیدی بر این اساس و با هدف ارزیابی تاثیر سبک رهبری بر فرهنگ سازمانی در خبرگزاریهای تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و طراحی الگوهای جدید در مدیریت خبر مقاله ای را به رشته تحریر درآورده است که در نشریه بینالمللی دانشگاه آتن در یونان منتشر شده است.
جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی کارکنان خبرگزاریهای تحت مالکیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود مشتمل بر ۵۰۰ نفر بوده است.
در نتیجه گیری این مقاله آمده است: یکی از موضوعاتی که در دهه های اخیر مورد توجه بسیار قرار گرفته است، مقوله فرهنگ سازمانی است. تناسب بین سبک رهبری مدیران و فرهنگ سازمانی آنان از اهمیت بالایی برخوردار گردیده است.
با آنکه فرهنگ سازمانی مجموعه ای از باورها و ارزش های همگانی مشترک است که بر اندیشه و رفتار اعضای یک سازمان اثر می گذارد ولی همواره باید توجه داشت که دست کم میان آرزوها و باورهای بنیادی و هنجارهای مدیریت سطوح عالی با مدیریت سطوح پایین یا کارکنان، تفاوت های آشکاری وجود دارد.
نیرومندی و اثربخشی فرهنگ سازمانی، در نزدیک شدن ارزش ها و باورهای کلیه سطوح سازمانی به یکدیگر است که خود مستلزم اثربخشی سبک رهبری است. رهبران سازمانی می توانند در پدید آوردن و هدایت فرهنگ در سازمان نقشی کوشا داشته باشند. آنان می توانند فرهنگ های سازمان خود را پدید آورند، حفظ کنند، دگرگون سازند با یکپارچه نمایند.
از سوی دیگر فرهنگ سازمانی نیز می تواند در انتخاب سبک رهبری اثرگذار باشد. زیرا فرهنگ می تواند منعکس کننده میزان آمادگی سازمانی باشد. در این راستا رهبرانی موفق خواهند بود، که تحول آفرین باشند. رهبری تحول آفرین بخشی از پاردایم جدید رهبری است که افراد را متحول و متغیر میکند و با ارزشها و خصیصههای اخلاقی و اهداف بلندمدت ارتباط دارد.
ارزیابی محرکهای موثر بر پیروان، ارضای نیازهای آنان و رفتار کردن با آنها به عنوان افرادی کامل، از جمله این کارکردهای این رهبری است. رهبری تحولآفرین، رضایت زیردستان، اعتماد آنان به رهبری و تعهد عاطفی آنان را افزایش میدهد. رهبرانی که رفتارهای تحول آفرین را دارند، مجموعهای از نتایج مثبت را در سازمان ایجاد میکنند.
رهبران در سازمان باید به درگیر کردن پیروان را در ارائه چشمانداز از آینده، برای جلب مشارکت آنها در تحقق اهداف و داتشن تفکر خوشبینانه راجع به آینده و افزایش انگیزه کارکنان نسبت به کار توجه ویژه کنند. فلذا در کشور ما کارهای بسیاری با عناوین مختلفی کار شده است ولی همه این کارها هیچ وقت ما را به آن هدف مورد نظر سازمانها و نهادها نرساندهاند.
علت آن هم این است که در سازمانهای ما الگوی فرهنگ سازمانی و الگوی سبک رهبری در مدیریت خبر و نحوه ارتباط با مخاطب نگریسته نشده است. در چنین شرایطی شکلدهی یا شکلگیری الگوی مناسب فرهنگ سازمانی و همچنین الگوی مناسب سبک رهبری و سامان یافتن وضعیت ارتباط با مخاطبین به منظور پیوند دادن تصمیمات، اهداف سازمانی، اکرام ارباب رجوع و تعالی سازمانی و … در یک چارچوبی منسجم از طریق دستیابی به الگوهای مناسب، کارآمد و اثربخش به نظر میرسد، تا از این طریق آشفتگیها، کاهش و توان کسب نتایج مطلوب افزایش یابد.
بزرگترین سرمایهی سازمانهای رسانهای، مخاطبان هستند. بنابراین، باید محور تمرکز هر سازمان بر مخاطبان باشد و لازمهی این امر این است که از دیدگاه خود آنان به انتظارات از خدمت بنگرند. توجه به این بُعد موضوع باعث ظهور الگوی سبک رهبری و الگوی فرهنگ سازمانی بومی میشود که میتواند به سازمانها در جهت حرکت در مسیر رشد کمک کند.
بخشی از مقاله ای تحت عنوان “ارزیابی تاثیر سبک رهبری بر فرهنگ سازمانی در خبرگزاریهای تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی”
نشریه بین المللی دانشگاه آتن در یونان
|
نظر بدهید