یکی از مهمترین ساز و کارهای زیربنایی برای انجام هر فعالیتی تدوین ارزش های بنیادی برای کارگزاران یا شاغلان آن حرفه است. روابط عمومی نیز از جمله مشاغلی است که بواسطه غلبه ابعاد اخلاقی در فعالیت های این شغل، طراحی ارزش های بنیادی کاری ارزشمند تلقی می شود.
این اقدام در اکثر انجمن های ملی روابط عمومی در کشورهای پیشرفته انجام گرفته است اما در ایران هر چند در اساسنامه انجمن های حرفه ای روابط عمومی به نکاتی توجه شده است اما بصورت مستقل تاکنون ارزش های بنیادی حرفه روابط عمومی تدوین نشده است. در زیر بر اساس منابع علمی و نظرات صاحب نظران روابط عمومی در جهت تدوین مبانی این کار تلاش شده است. این ارزش ها، باورهایی بنیادی است که رفتارها و فرایند تصمیم گیری شاغلان را هدایت می کنند:
1- رفتار منصفانه: کارگزاران روابط عمومی بایستی با مسئولان و کارکنان سازمان، مشتریان، تامین کنندگان و توزیع کنندگان، رسانه ها، رقبا و عموم مردم رفتاری منصفانه داشته باشند.
2- گفتار صادقانه: کارگزاران روابط عمومی بایستی بیشترین دقت را نسبت به تهیه و انتشار صادقانه اطلاعات و اطلاع رسانی عمومی به کار گیرند.
3- بیان آزادانه: کارگزاران روابط عمومی حداکثر تلاش و حمایت خود را از بیان آزادانه عقاید و نظرات عموم مردم و رسانه ها خواهند کرد.
4- خدمت متعهدانه: کارگزاران روابط عمومی در راه خدمت به مردم همواره به ارز شهای متعالی سازمان خود متعهد و وفادار هستند و به عنوان نماینده سازمان، تمام تلاش خود را برای خدمتی برجسته به کار می برند.
5- اعمال مسئولانه: کارگزاران روابط عمومی در برابر اعمال خود، مسئول و پاسخگو هستند.
6- کار آگاهانه: کارگزاران روابط عمومی موظف هستند تجربه و دانش تخصصی لازم را برای خدمت شایسته کسب کنند.
7- ارتباط دوسویه: کارگزاران روابط عمومی ابزارهای تبلیغات و اطلاع رسانی را در جهت توسعه ارتباط دوسویه برای رسیدن به تفاهم به خدمت می گیرند.
|
نظر بدهید