شارا، مهدی باقریان- از لحاظ مدیریتی، حمایتی که از اقدامات روابط عمومی به عمل می آید بسیار حایز اهمیت است. در برخی سازمان ها مدیران ارشد به دلیل عدم آگاهی از جایگاه و اهمیت نقش روابط عمومی و ابهام نقش ها و عدم درک نیاز به ارتباطات دوجانبه با مخاطبان، روابط عمومی در جایگاه نازلی قرار گرفته است. در برخی از سازمان های دیگر با توجه به این که مدیر روابط عمومی، مدیر دفتر مدیرعامل یا رییس دستگاه است و روابط عمومی از نظر جایگاه در موقعیت بالایی قرار دارد اما در مقام عمل بین آن جایگاه والا در نمودار سازمان و عملکرد و کارایی روابط عمومی نه تنها سنخیتی وجود ندارد، بلکه تعارض بارزی دیده می شود.
در این زمینه سوالات زیر را هم می توان به موارد بالا اضافه کرد:
1- آیا مدیران ارشد و در راس آن رییس دستگاه به اهمیت ارتباطات واقف است؟
2- آیا روابط عمومی از اقبال مطلوبی در نزد مدیران ارشد برخوردار است یا خیر؟
3- آیا روابط عمومی از اطلاعات و مشکلات درون سازمان آگاهی دارد یا خیر؟
4- آیا مسئول روابط عمومی در تمامی جلسات سازمان شرکت می کند یا خیر؟
نگرش و نحوه ارتباط با مدیر ارشد و مدیر روابط عمومی و میزان تعامل این دو در مدیریت و اداره ارتباطات دوجانبه دستگاه با مخاطبان درون سازمانی و برون سازمانی، تاثیر بسیار زیادی بر اثربخشی واحدهای روابط عمومی دستگاه های اجرایی دارد. اگر مدیران سازمان ها درک درستی از نقش حساس روابط عمومی داشته باشند و روابط عمومی به لحاظ ساختار سازمانی در جایگاه مناسب خود قرار گیرد و همچنین مدیران و متولیان روابط عمومی از جایگاه حساس خود در سازمان آگاهی داشته باشند، اثربخشی واحدهای روابط عمومی افزایش پیدا می کند.
اگرچه به نحو فزاینده ای تصدیق می شود که روابط عمومی نقشی حیاتی در سرنوشت و اقدامات و فعالیت های سازمان بازی می کند اما نوعا توجه کافی و عملی مدیران ارشد برای ایفای وظایف آن کمتر از حد لازم است. در زمینه تامین بودجه هم روابط عمومی با مشکلات عدیده ای مواجه است.
علاوه بر آن، بسیاری از مدیران روابط عمومی از میان رده های پایین روزنامه نگاری و خبرنگاری برخاستند تا به مدیرکلی وزارتخانه ها و سازمان های بزرگ برسند. به سختی می توان باور کرد که آیا قرار گرفتن خبرنگاران در سمت های کلیدی به اثربخشی روابط عمومی کمک کرده یا آن که بر عکس، روابط عمومی به صورت نوشدارویی جهت کلیه بیماری های سازمانی مشاهده شد به نحوی که منصب های کلیدی روابط عمومی به افراد غیرمتخصص پیشنهاد و واگذار شد.
ولی این سوال به قوت خود باقی خواهد ماند که آیا شاغلان روابط عمومی می توانند و باید مسئولیت به عهده بگیرند یا خیر؟ بسیاری از خبرنگاران، عهده دار وظایف روابط عمومی شدند آیا بدان علت است که روابط عمومی از مدیران خبره و کاربلد خالی است، یا مساله هم دلی و هم نوایی با روندهای سیاسی و فامیلی است؟
کمتر در دهه های گذشته مدیران دولتی روابط عمومی به عنوان محرم مدیران ارشد اجرایی پذیرفته شدند. در چند دهه گذشته، واحدهای روابط عمومی دستگاه های دولتی به وظیفه عمده فراهم آوردن و هدایت امور تبلیغاتی و انتشاراتی (الگوی تبلیغاتی) سازمان جهت وظایف معین اقدام کردند. این فرآیند در دولت های نهم و دهم ادامه یافت؛ هر چند شخص رییس جمهور با انجام سفرهای استانی برای پیوند دادن دولت با مردم، تلاشی چشم گیر انجام داد اما بحث و جدل بین طرفداران و مخالفان اثرگذاری این تاکتیک ادامه دارد. همان اندازه که موافقان از آن به عنوان سند افتخار دولت یاد می کنند مخالفان از ضعف دولت در نحوه مدیریت ارتباطات آن با مردم داد سخن می دهند و بر ابعاد تبلیغاتی آن پافشاری می کنند.
داشتن عملکردی حتی المقدور آشکارتر برای دولت ها و سازمان های دولتی روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. مدیریت سپهر ارتباطی و کسب و تفسیر صحیح اطلاعات درباره تغییرات در محیط کاری، سیاسی و فرهنگی به وضوح مستلزم وجود یک واحد روابط عمومی کارآمد و اثربخش است. این نقش مدیر روابط عمومی است یا می تواند باشد.
رابطه بین روابط عمومی و سایر فرآیندهای مدیریت به میزان زیادی به سازمان مربوطه مربوط است. بسیاری از مدیران ارشد امروزه، به نظر من، آگاهی کمی از اهمیت نقش روابط عمومی در تنظیم و مدیریت روابط اجتماعی و سازمانی و تاثیرگذاری آن بر سرنوشت سازمان دارند. به این ترتیب اثربخشی روابط عمومی در مقابل چنین نگرش حقیری سنجیده می شود. آیا اقدامات کارگزاران روابط عمومی که در سطح مدیریت و کل سازمان فعالیت دارند دارای بار منفی و در نتیجه مخرب و مخل نظم سازمانی و اجتماعی است؟ دیدگاه نظام های باز تصدیق می کند که وجود و حیات یک واحد روابط عمومی اثربخش برای یک سازمان پویا و خلاق اجتناب ناپذیر است.
نتیجه اینکه روابط عمومی برای تثبیت موقعیت خود به عنوان یک «حرفه» باید به سوی «حرفه ای شدن» پیش برود. روابط عمومی یک کار حرفه ای است و برای حرفه ای شدن، تهیه طرح «تداوم توسعه حرفه ای» یک الزام است.
– نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه روابط عمومی
|
نظر بدهید