با افزایش سطح سواد اعم از سواد اطلاعاتی، سواد آموزشی، سواد آکادمیک به ویژه سواد رسانهای در جهان نیاز به ارتباطات سیاسی از اهمیت ویژه برخوردار است.
هر چه بیشتر به سوی آینده می رویم سهم و تاثیر گفتمان های خرد از رهگذر شبکه های اجتماعی بر جامعه شبکه ایی یا جامعه اطلاعاتی خیلی بیشتر می شود.
برای ارتباطات سیاسی باید حتماً به مطالعه رسانه های جدیدتر در ساحت سیاست پرداخته شود ما در ارتباطات سیاسی نیاز به مشاوران سیاسی و تبلیغاتی داریم که با استفاده از رسانه ها بتوانند به اهداف سیاسی مورد نظر خود تحقق بخشند و بتوانند مسیر انتقادی را یاد دهند. یکی از حوزه های مهم ارتباطات سیاسی انتخابات است که رسانه ها در آنجا بر مشارکت سیاسی اثر گذار می شوند و اهمیت ارتباطات سیاسی بهخوبی دیده میشود و همه ما باید به یک سری واقعیتهای اجتماعی تن بدهند و این موضوع مدیون شبکه های اجتماعی است و این امر به مرور سهم و جایگاه مردم را بالا می برد.
ارتباطات سیاسی سه ضلع دارد: حکومت کنندگان، حکومت شوندگان و ضلع سوم الیت های فکری هستند که همگی باید بتوانند با استفاده از رسانه ها ی جریان اصلی استیلای خود را قوام بخشند می توان با ا ستفاده از نخبگان سیاسی، تجاری و هنر به طور مستقیم از طریق رسانههای جمعی از جمله برنامههای متعدد تلویزیونی و روزنامه ها با مردم حتی با دیگر سیاستمداران ارتباط برقرار کرد. این ارتباط گونه ایی از ارتباط سیاسی است حتی ارتباط غیر مستقیم نخبگان با مردم نیز نوعی از ارتباطات سیاسی است حتی اعتراض توده مردم در جهان از طریق راههای خشونتبار یا صلحآمیز نوعی پیام دادن به دولتهای خود محسوب میشود که بازهم ارتباط سیاسی اتفاق افتاده است.
ما در ایران منابع در حوزه ارتباطات سیاسی و حتی روابط عمومی سیاسی نداریم چون ارتباطات سیاسی در هر دورهای از زمان متفاوت بوده با توجه به نوع حکومت ها به نیازهای جامعه خودشان سوگیری سیاسی گونهها و جنبه های آن قدرت تاثیر رسانه ها در عصر جدید و نیز مالکیت رسانهها از ستونهای اصلی ارتباطات سیاسی در دنیای کنونی است ارتباطات سیاسی به شکل علمی و دقیق آن محصول عصر مدرن است ارتباطات سیاسی باید به عنوان واحد درسی در رشته های ارتباطات، روزنامهنگاری و روابط عمومی تدریس شود تا مدیران آنها بتوانند حداقل با الفبای ارتباطات سیاسی که در دنیای کنونی نیاز اصلی گفتگو ها به حساب می آید آشنا شوند.
تعریف ارتباطات سیاسی از نظر (مایک راش): ( انتقال پیام های سیاسی از یک بخش نظام سیاسی به بخش دیگر و تولید پیام ها به خاطر تاثیرگذاری بر فرایند سیاستگذاری).
بخشی از ارتباط میان این دو طبقه مربوط به حوزه ارتباطات انسانی و قسمتی هم ارتباطات رسانه ای می شود یک سری پیام های سیاسی از طبقه حاکم می آید تاثیر می گذارد بازخورد می دهد که دوباره برمی گردد یعنی یک چرخش اتفاق می افتد.
روابط عمومی سیاسی یعنی همان کارکردهایی که نظام روابط عمومی می تواند به صورت حرفهای در تصمیم گیرهای سیاسی داشته باشد. باید یک نظام رسانهای مدرن داشته باشیم روابط عمومی به عنوان یک زیر نظام از مجموعه کلان دولت است نظام رسانه ای باید بتواند اولویت ها، محدویت ها، مطالبات و خواسته های مردم و افکار عمومی را خارج ار نهاد قدرت به کمک روابط عمومی پیگیری کند.
ارتباطات سیاسی که به مثابه استفاده از ابزار ارتباطی در حوزه سیاسی می باشد را جدی بگیریم یاد بگیریم و عمل کنیم.
انتهای پیام/
|
نظر بدهید