شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| دکتر حمید شکریخانقاه، نویسنده کتاب برنامهریزی راهبردی ارتباطی در روابطعمومی در نهمین کنفرانس حرفهایگرایی در روابطعمومی به ارایه مقالهای با عنوان «سواد روابطعمومی و استراتژی مدیریت شایعه» خواهد پرداخت.
در خلاصه این مقاله آمده؛
سواد روابطعمومی در مدیریت ذیینفعان، یعنی اینکه باید ابتدا ذیینفعان را شناخت، آنها را طبقهبندی کرد، انتظارات و خواستههای آنان را مشخص کرد و در تدوین اهداف و استراتژییهای سازمان، این خواستهها و اثرات را ملحوظ کرد با ترکیب ٣ویژگی قدرت، مشروعیت و فوریت ٧نوع ذینفع به وجود میآید که شناسایی آنها اساس واکنش روابطعمومیها در زمان شایعه و بحران است:
ذینفعان ساکت: قدرت نفوذ بر شرکت را دارند، اما نه بر اساس خواستههای ضروری و مشروعیت و قدرتشان بدون استفاده باقی خواهد ماند.
ذینفعان محتاط: دارای مشروعیتاند اما قدرتی برای نفوذ بر شرکت ندارند در نتیجه فشاری برای ارتباط با این ذینفعان وجود ندارد.
ذینفعان متقاضی: ضرورت تنها ویژگی ارتباطی این ذینفعان است. اما هیچ قدرت و مشروعیتی ندارند.
ذینفعان مسلط (حاکم): دارای مشروعیت و قدرت هستند و تاثیرشان در روابط قابل اطمینان است.
ذینفعان وابسته (محتاج): ذیینفعانی با فقدان قدرت توصیف شدهاند این قدرت در این رابطه دوطرفه نیست و از طریق ارزش گذاشتن به دیگران مورد حمایت واقع میشوند.
ذینفعان خطرناک: ضرورت و قدرت دارند اما مشروعیت ندارند و ممکن است اجباری و یا خطرناک باشند و استفاده از قدرت اجبار اغلب وضعیت بیقانونی را به وجود میآورد.
ذیینفعی که ٢ یا ٣ویژگی داشته باشد؛ دارای اولویت بالاتری نسبت به ذینفع با یک ویژگی در زمان شایعه خواهد بود.
استراتژیهای مدیریت شایعه
الف) استراتژیهای ارتباطی فعالانه
استراتژی مسئلهشناسی ارتباطی: روابطعمومی موثر فرآیندی است تاثیرگذار بر محیط و اولین قدم لازم برای انجام این فرایند، تحقیق و مسئلهشناسی است.
استراتژی توافق و متقاعدسازی ذینفعان کلیدی: این استراتژی به دنبال یک توافق دوطرفه، مذاکره شفاف جهت ایجاد توافق و اجماع است.
استراتژی گفتوگو با ثاثیرپذیران و تاثیرگذاران: درصدد برقراری یک ارتباط دوطرفه اثربخش است.
ب ) استراتژیهای ارتباطی منفعلانه
استراتژی بی اعتنایی/ پاسخ ندادن به شایعه: این استراتژی پیشنهاد میکند در مقابل شایعه سکوت کنید و واکنشی نشان ندهید؛ شایعه هیچ تاثیری منفی و آسیبی برای سازمان ندارد و سبب افزایش شهرت و ایجاد ارتباط بیشتر با سازمان خواهد شد.
ج) استراتژی رد و تکذیب
د) استراتژی بازیابی/ حداقل توجه: زمانی که فرد در معرض شایعه اطلاعات قرار میگیرد، تحریک میشود که حافظه خود را نسبت به آن مسئله بازیابی کرده و ذهن خود را نسبت به آن شایعه متمرکز کند.
ه) استراتژی ذخیرهسازی: استراتژی ذخیره و انبار کردن اطلاعات (شایعه) تلاش میکند ویژگیهای منفی شایعه را با اهداف دیگری که مثبت ارزیابی میشوند، پیوند زند.
علاقمندان میتوانند بهمنظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرکت در این کنفرانس با شماره تلفن ۸۸۳۵۶۷۳۲ تماس حاصل نمایند.
نهمین کنفرانس حرفهایگرایی در روابطعمومی با موضوع اصلی «سواد روابطعمومی و مدیریت شایعات سازمانی»، ششم بهمنماه در محل بازار بزرگ ایران (ایران مال) برگزار خواهد شد.
|
نظر بدهید