ادغام رسانه‌های اجتماعی در راهبردهای روابط عمومی

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- متخصّصان روابط عمومی سنّتی همیشه تعلیم دیده‌اند که از رسانه‌های مرسوم از قبیل رسانه‌های چاپی یا تلویزیون در راهبردهای ارتباطی خود استفاده کنند. ظهور اینترنت در یک دهۀ گذشته مبانی را در راهبردهای ارتباطی تغییر داده است.

ادغام رسانه‌های اجتماعی در راهبردهای روابط عمومی

خلاصه سخنرانی ک سرینیواسان در دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) متخصّصان روابط عمومی سنّتی همیشه تعلیم دیده‌اند که از رسانه‌های مرسوم از قبیل رسانه‌های چاپی یا تلویزیون در راهبردهای ارتباطی خود استفاده کنند. ظهور اینترنت در یک دهۀ گذشته مبانی را در راهبردهای ارتباطی تغییر داده است.


در حال حاضر، هر کشوری، به دلایل بسیار، به برقراری ارتباط با سایر کشورها نیاز دارد. تقریباً 35 درصد از بیش از هفت میلیارد جمعیت جهان از اینترنت استفاده می‌کنند. کشورهای غربی حدّاکثر نفوذ در اینترنت را دارند. ایران تقریباً 40 درصد  نفوذ در اینترنت را دارا است و در میان کشورهای خاورمیانه در صدر جدول قرار دارد.


فیسبوک و تویتر به صورت ابزارهای عالی رسانه‌ای اجتماعی در سراسر جهان ظاهر شده‌اند. اکنون تعداد کاربران فیسبوک از مرز یک میلیارد نفر گذشته است. ایالات متّحده و هندوستان در صدر فهرست کاربران فیسبوک قرار دارند. اگرچه در ایران محدودیت‌هایی برای استفاده از ابزارهای رسانه‌ای اجتماعی از قبیل فیسبوک و تویتر وجود دارد، امّا برآورد می‌شود که حدود دو میلیون نفر در ایران از فیسبوک استفاده می‌کنند.


در حال حاضر، رسانه‌های اجتماعی در کلّیه کشورها در حال برانگیختن خطّ اصلی رسانه‌ای نیز هستند. کاربرد مؤثّر رسانه‌های اجتماعی توسّط متخصّصان روابط عمومی می‌تواند شهرت شرکت یا ارباب رجوع آنها را تقویت نماید. از رسانه‌های اجتماعی می‌توان برای مدیریت مؤثّر بحران نیز استفاده کرد.


در سخنرانی‌ام، بحث خواهم کرد که رسانه‌های اجتماعی را چگونه می‌توان با سایر ابزارهای روابط عمومی به نحوی جامع و کامل تلفیق نمود.