اختصاصی بازنشر/ استاد هوشنگ عباس زاده/ روابط عمومی، حلقه ارتباط سازمان ها با جامعه است

امروزه در تمام دنیا به دنبال این هستند که حوزه تاثیر روابط عمومی ها را توسعه بخشند و از توان وتاثیر آن بهره بیشتری ببرند. فرصت ها و چالش های روبروی ما این اجازه را نمی دهند که بخواهیم در امور مهم و تاثیرگذاری مانند حوزه ارتباطات و روابط عمومی از طریق آزمون و خطا پیش برویم. توصیه دوستانه و مشفقانه من این است که روابط عمومی و کارکردهای آن را بهتر و بیشتر بشناسند و از پتانسیل و توان متخصصان این حوزه آن گونه که شایسته است بهره ببرند.

 

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)||– در اردیبهشت ماه سال جاری هیئت دولت مصوبه ای را تصویب کرد که بر اساس آن باید ادارات روابط عمومی دستگاه ها به اداره کل ارتقا یابد. این خبر بحث هایی را در بین اصحاب روابط عمومی و ارتباطات بر انگیخت. در همین ارتباط با اساتید و صاحب نظران حوزه روابط عمومی و ارتباطات گفت و گو کردیم. در این بخش گفت وگوی شارا با استاد هوشنگ عباس زاده را می خوانیم:

روابط عمومی بخش مهمی از وظایف اصلی مدیریت است
روابط عمومی حلقه واسط بین نهادها، سازمان ها و دستگاه های گوناگون با مخاطبان آنها و مردم جامعه است. در بسیاری از موارد مدیر روابط عمومی سمتش از معاون وزیر هم بالاتر است و به عنوان یکی از مشاوران اصلی او، وزیر را در امور ارتباطی یاری می کند. در حقیقت مدیران سازمان ها و نهادها بخشی از وظیفه مدیریتی خود را در حوزه ارتباطات و اطلاع رسانی به مدیر روابط عمومی تفویض می کنند و معنی این حرف این است که این امر از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار است و باید شان و جایگاه آن حفظ شود.


دوستان ما در شورای اطلاع رسانی دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کسانی که متولی حوزه روابط عمومی هستند باید نسبت به این امور حساس باشند. مگر شک داریم که روابط عمومی خودش یک رسانه است و اگر سازمان و یا وزارتخانه ای آن را حذف کند در حقیقت خود را از وجود یک رسانه محروم کرده است.

تشکل های روابط عمومی ها، باید به این موضوعات حساس باشند
شاید گاهی ضرورت های سازمانی وجود داشته باشد و تغییراتی در ساختار سازمان ایجاد شود، اما تغییر در بخش حساس و مهمی مانند روابط عمومی حتما باید همراه با کار کارشناسی و توجه به همه جوانب و شرایط باشد.


اگر روابط عمومی نباشد، اخبار مربوط به سازمان را چه کسی باید به رسانه ها ارسال کند و آیا رسانه ها به اخبار ارسال شده از مرجعی دیگر توجه خواهند داشت؟


تشکل های روابط عمومی ها هم باید به این موضوعات حساس باشند و این امور را پیگیری کنند تا خللی در کار این قشر تلاشگر پیش نیاید و در کار مهم و مداومی مانند اطلاع رسانی دچار مشکل نشویم.


امروزه در تمام دنیا به دنبال این هستند که حوزه تاثیر روابط عمومی ها را توسعه بخشند و از توان وتاثیر آن بهره بیشتری ببرند. فرصت ها و چالش های روبروی ما این اجازه را نمی دهند که بخواهیم در امور مهم و تاثیرگذاری مانند حوزه ارتباطات و روابط عمومی از طریق آزمون و خطا پیش برویم. توصیه دوستانه و مشفقانه من این است که روابط عمومی و کارکردهای آن را بهتر و بیشتر بشناسند و از پتانسیل و توان متخصصان این حوزه آن گونه که شایسته است بهره ببرند.

به تجربه و دانش مجهز شویم تا ارزش پیدا کنیم
البته فراموش نکنیم دوستان ما در روابط عمومی هم باید خودشان را به دانش روز مجهز کنند و برای انجام کارهای جذاب و مفید خلاقیت داشته باشند تا مدیران به آنها اعتماد کنند و برای این حرفه ارزشمند جایگاه قائل شوند.


مصوبه دولت مبنی بر ارتقای جایگاه روابط عمومی ها از اداره به اداره کل هم در همین راستا باید دیده شود. ما هم به عنوان مدیران این حوزه باید به وظایف حرفه ای خود عمل کنیم و در یک رابطه دو طرفه حرفه روابط عمومی را در جایگاه شایسته خود بنشانیم.