شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– خبرخوان که با نام های Feed و RSS و Atom نیز شناخته می شود، یکی از ابزارهای مهم روابط عمومی اینترنتی به شمار می رود.
سایت های خبری و روابط عمومی عموما برای تسهیل استفاده کنندگان افزونه ای را به نام خوراک Feed در طراحی سایت قرار می دهند تا کاربرانی که از نرم افزارهای خبرخوان استفاده می کنند بتوانند به محض روزآمد شدن سایت، متوجه شده و بدون مراجعه به سایت یا با مراجعه به سایت از آخرین اخبار مطلع گردند.
وجود این افزونه برای خبرنگاران نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است، چراکه آنها می توانند به محض وقوع رویدادی که در سایت روابط عمومی منتشر می شود، آن را مشاهده کرده و در صورتی که با معیارهای دروازه بانی خبر همخوان باشد، آن را در خبرگزاری یا روزنامه شان منتشر کنند.
برخی از سایت های خبری نیز از خبرخوان در بخشی از سایت خودشان استفاده می کنند؛ بدین شکل که به عنوان مثال، اگر سایت شارا برای وبسایتی مثل پتروشیمی اهمیت دارد، کادری در سایت پتروشیمی باز می شود و خبرخوان سایت در آن قرار می گیرد. با این کار آخرین اخبار شارا در سایت پتروشیمی نشان داده می شود.
در واقع خبرخوان باعث می شود که ترافیک بیشتری به سایت سرازیر شود و بالطبع اثربخشی را بهبود می بخشد.
در عین حال برخی سایت ها نیز با نام سایت ها خبرخوان مشهورند. که از سایت هایی که خبرخوان دارند، تغذیه می کنند.
بهترین نمونه های این سایت ها عبارتند از:
1. قطره
2. خبرفارسی
3. پارسیک
4. اخبار روابط عمومی
این سایت ها اخبار را از تمام سایت های خبری جمع آوری کرده و همانند تلکس به ترتیب زمان انتشار منتشر می کنند. با این کار ترافیک مضاعفی به سایت هایی که با این سایت ها قرار داد بسته اند وارد سایت می شود.
اما این سایت ها یک آسیب جدی برای سایت هایی که از این سرویس استفاده می کنند دارند. از آنجا که سایت های خبرخوان مرتب به روز می شود، موتورهای جستجو محتوای آن را مرتب فهرست می کنند و سرعت فهرست مطالب و اعتبار این سایت ها از سایت هایی که خدمات را از آنها خریداری می کنند بیشتر است. بنابراین اگر شخصی مطلبی را که ابتدا در سایت سرویس گیرنده قرار گرفته در گوگل یا یاهو جستجو کند، سایت خبرخوان را در جایگاه بالاتری نسبت به سایت اصلی مشاهده می کند.
در واقع سایت های خدمت گیرنده، با این کار خودشان را از ترافیکی که می توانند از موتورهای جستجو دریافت کنند محروم می کنند. چرا که بالغ بر 80 درصد کاربران موتورهای جستجو، بر روی گزینه اول کلیک کرده و پاسخ خود را دریافت می کنند.
با این حال استفاده از این سایت ها برای سایت های خبری که می خواهند بازدید خوبی را به سایتشان سرازیر کنند توصیه می شود.
منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
نظر بدهید