آیین نامه بزرگداشت روز ۲۷ اردیبهشت، روز ارتباطات و روابط عمومی
فصل اول: کلیات
ماده ۱- مقدمه
با توجه به تصویب روز ۲۷ اردیبهشت به عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ضرورت پاسداشت این روز توسط جامعه روابط عمومی این آیین نامه تهیه و تنظیم شده است.
ماده ۲- هدف
هدف از تهیه و اجرای این آیین نامه به شرح ذیل است:
الف) بررسی و چگونگی تدوین چشم انداز روابط عمومی و تبیین نقش و جایگاه ارتباطات و روابط عمومی در سازمان ها برای تحقق آن
ب) تعیین سیاست ها و خط مشی روابط عمومی ها در ایران
ج) توسعه فعالیت های روابط عمومی در زمینه ارتباطات مردمی، تبلیغات و انتشارات و رسانه
د) ارایه الگوهای جدید و معرفی روابط عمومی های برتر
ه) نهادینه سازی و منزلت سازی و توسعه فرهنگ روابط عمومی در سازمان
و) معرفی دستاوردها و عملکرد روابط عمومی ها در دو بخش دولتی و خصوصی
فصل دوم: تعاریف
ماده ۳
مفاهیم و کلیه واژه هایی که در این آیین نامه به کار رفته است به شرح ذیل می باشد:
۳-۱- ارتباطات مردمی:
برقراری و توسعه شبکه های ارتباطی مردمی به منظور شناخت نگرش ها، پیشنهادها، انتقادها و ایجاد پیوند موثر موثر ارتباطی بین مدیریت و گروه های مخاطبان و نیروی انسانی درون و برون سازمانی
۳-۲- تبلیغات و انتشارات:
مجموعه برنامه ها، طرح ها و اقدامات روابط عمومی برای معرفی و انتشار دستاوردهای دولت در قالب تبلیغات مکتوب، محیطی، نمایشگاهی، رادیویی، تلویزیونی، رسانه ای و الکترونیکی
۳-۳- اخبار:
گزارش هایی از رویدادهای واقعی و عینی که دارای یک یا چند ارزش خبری است.
فصل سوم: ارکان
ماده ۴
تشکیلات اجرایی آیین نامه حاضر متشکل از چهار بخش اصلی است:
الف- ستاد مرکزی
ب- دبیرخانه
ج- کارگروه های اجرایی
د- کمیسیون های تخصصی
۴-۱
ستاد مرکزی بزرگداشت روز ۲۷ اردیبهشت، روز ارتباطات و روابط عمومی مرکب از مدیران کل روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور و با مسوولیت دبیر شورای اطلاع رسانی دولت است.
۴-۲- دبیرخانه
دبیرخانه ستاد مرکزی در دبیرخانه شورای اطلاع رسانی مستقر بوده و مسوولیت تشکیل جلسات ستاد و پیگیری اجرای مصوبات و ارایه گزارش فعالیت ها را به عهده دارد.
۴-۳- کارگروه های اجرایی
۴-۳-۱- کارگروه مراسم
این کارگروه وظیفه برنامه ریزی و اجرای مراسم بزرگداشت روز ارتباطات و روابط عمومی را به عهده دارد و انتخاب مسوول و اعضای آن از سوی رییس ستاد مرکزی به پیشنهاد مدیرکلروابط عمومی وزارت آموزش و پرورش صورت می گیرد.
۴-۳-۲- کارگروه تبلیغات و انتشارات
کارگروه تبلیغات و انتشارات مسوولیت طراحی و تولید تمامی طرح های تبلیغاتی و امور انتشاراتی مورد نیاز را به عهده دارد و انتخاب مسوول و اعضای آن از سوی رییس ستاد مرکزی و به پیشنهاد مدیرکل روابط عمومی وزارت کشاورزی است.
۴-۳-۳- کارگروه پژوهش و افکارسنجی
این کارگروه وظیفه برنامه ریزی و تهیه محتواهای مورد نیاز برای تبلیغات و انتشارات و افکارسنجی از مخاطبان و ارزیابی و ارایه گزارش عملکرد از فعالیت کارگروه ها به دبیرخانه ستاد است و انتخاب مسوول و اعضای آن از سوی رییس ستاد مرکزی به پیشنهاد مدیرکل
روابط عمومی وزارت کشور صورت می گیرد.
۴-۳-۴- کارگروه اطلاع رسانی و اخبار
این کارگروه پوشش خبری برنامه از قبیل تهیه و ارسال پیش خبر، انجام مصاحبات و گزارش خبری مراسم را برای انعکاس در رسانه های همگانی به عهده دارد و انتخاب اعضای آن از سوی مسوول و رییس ستاد مرکزی و به پیشنهاد مدیرکل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
۴-۳-۵- کارگروه پشتیبانی و مالی
کارگروه مذکور مسوولیت تهیه و تامین امکانات مورد نیاز کارگروه ها و امور مالی را به عهده دارد و انتخاب مسوول و اعضای آن از سوی رییس ستاد مرکزی به پیشنهاد مدیرکل وزارت اقتصاد و دارایی صورت می گیرد.
فصل چهارم: اجرا
ماده ۵
همایش بزرگداشت روز روابط عمومی هر سال به مدت ۲ روز از روز ۲۷ اردیبهشت مطابق برنامه اجرایی مصوب با افتتاحیه رسمی آغاز خواهد شد و در روز ۲۸ با معرفی برگزیده ها و قرائت بیانیه و منشور کاری روابط عمومی ها به پایان خواهد رسید.
ماده ۶- محل اصلی برگزاری همایش بزرگداشت روز ارتباطات و روابط عمومی تهرانمی باشد و مکان آن هر سال توسط ستاد مرکزی انتخاب و اعلام می گردد.
تبصره ۱
همایش های استانی بزرگداشت روز ارتباطات و روابط عمومی با هماهنگی ستاد مرکزی و طبق تقویم مربوطه زیر نظر استانداری ها برگزار خواهد شد.
ماده ۷
کارگروه مراسم مسوولیت برپایی همایش دو روزه بزرگداشت روز ارتباطات و روابط عمومی را به عهده داشته و دبیرخانه بر حسن همکاری سایر کارگروه ها با کارگروه مراسم نظارت می کند.
تبصره ۲
کارگروه مراسم در همایش دو روزه بزرگداشت روز ارتباطات و روابط عمومی در تهران با برنامه ریزی و اجرای مناسب نمایشگاه جنبی دستاوردهای دولت در زمینه های ارتباطات مردمی، تبلیغات و انتشارات و رسانه را برپا می کند.
فصل پنجم: ارزیابی
ماده ۸
کارگروه پژوهش و افکارسنجی علاوه بر تهیه و تامین محتواها به طور دایمی از مراحل قبل از اجرا، حین اجرا و پس از اجرا بر اساس وظایف مصوب کارگروه ها و برنامه اجرایی وشاخص های مربوط ارزیابی مستمر داشته و گزارش آن به دبیرخانه ارایه می کند.
ماده ۹
دبیرخانه بر اساس گزارش های کارگروه پژوهش و افکارسنجی به تفکیک گزارش عملکرد کارگروه ها و گزارش افکارسنجی از مخاطبان گزارش ارزیابی نهایی را به ستاد مرکزی برای تصمیم مقتضی و معرفی برگزیده ها ارایه می کند.
تبصره ۱
نتایج نظرسنجی های انجام گرفته از مخاطبان و گزارش کمیسیون های تخصصی پس از پایان همایش به دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت برای بهره برداری مقتضی ارسال می گردد.
ماده ۱۰
شرح وظایف تفصیلی کارگروه ها و شیوه نامه ها و برنامه های اجرایی مربوط در اولین جلسه کارگروه ها تهیه و تنظیم و به دبیرخانه پیشنهاد می شود و پس از تایید برای تصویب و طی مراحل ابلاغ به ستاد مرکزی ارسال خواهد شد.
ماده ۱۱
این آیین نامه در ۱۱ ماده و ۳ تبصره تنظیم و در مورخ ۲۳/۱۲/۸۵ به تصویب رسید و از زمان ابلاغ لازم الاجرا می باشد و تمامی آیین نامه ها و دستورالعمل های مشابه قبلی از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید