آیین نامه بزرگداشت روز ۲۷ اردیبهشت، روز ارتباطات و روابط عمومی

با توجه به تصویب روز ۲۷ اردیبهشت به عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ضرورت پاسداشت این روز توسط جامعه روابط عمومی این آیین نامه تهیه و تنظیم شده است.

آیین نامه بزرگداشت روز ۲۷ اردیبهشت، روز ارتباطات و روابط عمومی

 

فصل اول: کلیات

ماده ۱- مقدمه

با توجه به تصویب روز ۲۷ اردیبهشت به عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ضرورت پاسداشت این روز توسط جامعه روابط عمومی این آیین نامه تهیه و تنظیم شده است.

 

ماده ۲- هدف

هدف از تهیه و اجرای این آیین نامه به شرح ذیل است:

الف) بررسی و چگونگی تدوین چشم انداز روابط عمومی و تبیین نقش و جایگاه ارتباطات و روابط عمومی در سازمان ها برای تحقق آن

ب) تعیین سیاست ها و خط مشی روابط عمومی ها در ایران

ج) توسعه فعالیت های روابط عمومی در زمینه ارتباطات مردمی، تبلیغات و انتشارات و رسانه

د) ارایه الگوهای جدید و معرفی روابط عمومی های برتر

ه) نهادینه سازی و منزلت سازی و توسعه فرهنگ روابط عمومی در سازمان

و) معرفی دستاوردها و عملکرد روابط عمومی ها در دو بخش دولتی و خصوصی

 

فصل دوم: تعاریف

ماده ۳

مفاهیم و کلیه واژه هایی که در این آیین نامه به کار رفته است به شرح ذیل می باشد:

۳-۱- ارتباطات مردمی:

برقراری و توسعه شبکه های ارتباطی مردمی به منظور شناخت نگرش ها، پیشنهادها، انتقادها و ایجاد پیوند موثر موثر ارتباطی بین مدیریت و گروه های مخاطبان و نیروی انسانی درون و برون سازمانی

 

 

۳-۲- تبلیغات و انتشارات:

مجموعه برنامه ها، طرح ها و اقدامات روابط عمومی برای معرفی و انتشار دستاوردهای دولت در قالب تبلیغات مکتوب، محیطی، نمایشگاهی، رادیویی، تلویزیونی، رسانه ای و الکترونیکی

 

۳-۳- اخبار:

گزارش هایی از رویدادهای واقعی و عینی که دارای یک یا چند ارزش خبری است.

 

فصل سوم: ارکان

ماده ۴

تشکیلات اجرایی آیین نامه حاضر متشکل از چهار بخش اصلی است:

الف- ستاد مرکزی

ب- دبیرخانه

ج- کارگروه های اجرایی

د- کمیسیون های تخصصی

۴-۱

ستاد مرکزی بزرگداشت روز ۲۷ اردیبهشت، روز ارتباطات و روابط عمومی مرکب از مدیران کل روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور و با مسوولیت دبیر شورای اطلاع رسانی دولت است.

۴-۲- دبیرخانه

دبیرخانه ستاد مرکزی در دبیرخانه شورای اطلاع رسانی مستقر بوده و مسوولیت تشکیل جلسات ستاد و پیگیری اجرای مصوبات و ارایه گزارش فعالیت ها را به عهده دارد.

۴-۳- کارگروه های اجرایی

۴-۳-۱- کارگروه مراسم

این کارگروه وظیفه برنامه ریزی و اجرای مراسم بزرگداشت روز ارتباطات و روابط عمومی را به عهده دارد و انتخاب مسوول و اعضای آن از سوی رییس ستاد مرکزی به پیشنهاد مدیرکلروابط عمومی وزارت آموزش و پرورش صورت می گیرد.

 

۴-۳-۲- کارگروه تبلیغات و انتشارات

کارگروه تبلیغات و انتشارات مسوولیت طراحی و تولید تمامی طرح های تبلیغاتی و امور انتشاراتی مورد نیاز را به عهده دارد و انتخاب مسوول و اعضای آن از سوی رییس ستاد مرکزی و به پیشنهاد مدیرکل روابط عمومی وزارت کشاورزی است.

 

۴-۳-۳- کارگروه پژوهش و افکارسنجی

این کارگروه وظیفه برنامه ریزی و تهیه محتواهای مورد نیاز برای تبلیغات و انتشارات و افکارسنجی از مخاطبان و ارزیابی و ارایه گزارش عملکرد از فعالیت کارگروه ها به دبیرخانه ستاد است و انتخاب مسوول و اعضای آن از سوی رییس ستاد مرکزی به پیشنهاد مدیرکل
روابط عمومی وزارت کشور صورت می گیرد.

 

۴-۳-۴- کارگروه اطلاع رسانی و اخبار

این کارگروه پوشش خبری برنامه از قبیل تهیه و ارسال پیش خبر، انجام مصاحبات و گزارش خبری مراسم را برای انعکاس در رسانه های همگانی به عهده دارد و انتخاب اعضای آن از سوی مسوول و رییس ستاد مرکزی و به پیشنهاد مدیرکل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

 

۴-۳-۵- کارگروه پشتیبانی و مالی

کارگروه مذکور مسوولیت تهیه و تامین امکانات مورد نیاز کارگروه ها و امور مالی را به عهده دارد و انتخاب مسوول و اعضای آن از سوی رییس ستاد مرکزی به پیشنهاد مدیرکل وزارت اقتصاد و دارایی صورت می گیرد.

 

فصل چهارم: اجرا

ماده ۵

همایش بزرگداشت روز روابط عمومی هر سال به مدت ۲ روز از روز ۲۷ اردیبهشت مطابق برنامه اجرایی مصوب با افتتاحیه رسمی آغاز خواهد شد و در روز ۲۸ با معرفی برگزیده ها و قرائت بیانیه و منشور کاری روابط عمومی ها به پایان خواهد رسید.

ماده ۶- محل اصلی برگزاری همایش بزرگداشت روز ارتباطات و روابط عمومی تهرانمی باشد و مکان آن هر سال توسط ستاد مرکزی انتخاب و اعلام می گردد.

تبصره ۱

همایش های استانی بزرگداشت روز ارتباطات و روابط عمومی با هماهنگی ستاد مرکزی و طبق تقویم مربوطه زیر نظر استانداری ها برگزار خواهد شد.

ماده ۷

کارگروه مراسم مسوولیت برپایی همایش دو روزه بزرگداشت روز ارتباطات و روابط عمومی را به عهده داشته و دبیرخانه بر حسن همکاری سایر کارگروه ها با کارگروه مراسم نظارت می کند.

 

تبصره ۲

کارگروه مراسم در همایش دو روزه بزرگداشت روز ارتباطات و روابط عمومی در تهران با برنامه ریزی و اجرای مناسب نمایشگاه جنبی دستاوردهای دولت در زمینه های ارتباطات مردمی، تبلیغات و انتشارات و رسانه را برپا می کند.

 

فصل پنجم: ارزیابی

ماده ۸

کارگروه پژوهش و افکارسنجی علاوه بر تهیه و تامین محتواها به طور دایمی از مراحل قبل از اجرا، حین اجرا و پس از اجرا بر اساس وظایف مصوب کارگروه ها و برنامه اجرایی وشاخص های مربوط ارزیابی مستمر داشته و گزارش آن به دبیرخانه ارایه می کند.

ماده ۹

دبیرخانه بر اساس گزارش های کارگروه پژوهش و افکارسنجی به تفکیک گزارش عملکرد کارگروه ها و گزارش افکارسنجی از مخاطبان گزارش ارزیابی نهایی را به ستاد مرکزی برای تصمیم مقتضی و معرفی برگزیده ها ارایه می کند.

تبصره ۱

نتایج نظرسنجی های انجام گرفته از مخاطبان و گزارش کمیسیون های تخصصی پس از پایان همایش به دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت برای بهره برداری مقتضی ارسال می گردد.

ماده ۱۰

شرح وظایف تفصیلی کارگروه ها و شیوه نامه ها و برنامه های اجرایی مربوط در اولین جلسه کارگروه ها تهیه و تنظیم و به دبیرخانه پیشنهاد می شود و پس از تایید برای تصویب و طی مراحل ابلاغ به ستاد مرکزی ارسال خواهد شد.

ماده ۱۱

این آیین نامه در ۱۱ ماده و ۳ تبصره تنظیم و در مورخ ۲۳/۱۲/۸۵ به تصویب رسید و از زمان ابلاغ لازم الاجرا می باشد و تمامی آیین نامه ها و دستورالعمل های مشابه قبلی از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)