نیک مورگان
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)–|| همواره با پرسشهایی از سوی نویسندگان آینده نگر مواجه میشوم که میپرسند آیا دیگر چاپ کتاب به روش سنتی میصرفد؟ پاسخ سریع من این است که کتابهای سنتی، کماکان برای مردم اهمیت دارند، حداقل فعلا. اما بهمنظور اطلاع از اهمیت آنها برای سایر افراد، باید بگویم که بستگی دارد. اما همگان خواهان اطلاع از آینده کسبوکار کتاب هستند. چه کسانی زنده خواهند ماند و پس از خاتمه این نبرد، چه بر سر میدان نبرد میآید؟
البته که هیچکس نمی داند، اما در حال حاضر یک نمای کلی از مسیر پیش روی ما شکل گرفته و میتوان گفت که آینده ناشران سنتی چندان روشن و مطلوب نیست. در ادامه تعدادی از پیشبینی ها آورده شده که حاصل تعامل هر روزه من با نویسندگان، ناشران، واسطه ها و سایر عناصر حاضر در این صنعت هستند:
1- قدرت آمازون کماکان افزایش خواهد یافت.
این پیش بینی خیلی ساده است. شما بیش از پیش کتابهای الکترونیکی را مطالعه خواهید کرد و این به معنای رونق کسبوکار برای کیندل و اپ آن است. آمازون قدرتنمایی خود در تمامی عرصه های ممکن را در پشت صحنه ارائه می دهد و در تعامل رودرروی خود با مشتریان، خیلی خوب و خوشرو برخورد می کند. این امر اجتنابناپذیر است.
2- ناشران سنتی تنها یک شانس دیگر دارند: با مخاطبین رابطه برقرار کنند.
ناشران سنتی بیش از پیش تناسب خود را از دست داده و بهتدریج محو می شوند، مگر اینکه بتوانند روابط واقعی را با مخاطبین شان برقرار کنند. آنچه اکثر افراد درباره کسب وکار کتاب نمی دانند، این است که ناشران سنتی خود را در دل مخاطبان جا نمی کنند و با آنها رابطه شکل نمی دهند. ناشران با نویسنده ها معامله می کنند و توجه شان به سمت توزیع کننده هاست، اما تقریباً هیچ شناختی نسبت به مخاطبانشان ندارند. در عوض، آمازون تمامی کتابهایی که مشتریانشان می خرند را می شناسد و روابط نزدیکی را با آنها می سازد، کتابهای آتی را به آنها پیشنهاد می دهد، هر زمان که کتاب جدید نویسنده محبوبشان منتشر شد به آنها هشدار می فرستد و … . در عصری که مصرفکننده حکمرانی میکند، آمازون پیروز است و ناشران سنتی جایی ندارند. همین امر به شکست شان ختم خواهد شد.
3- یک استثنای جالب برای این الگو، انتشارات کسب وکار هاروارد است. هاروارد را میتوان یکی از نشریات سنتی دانست که در این دنیای جدید رشد کرده و این بالندگی، دقیقاً به خاطر برقراری روابط با مشتریانشان بوده است. هاروارد از طریق بلاگهای هاروارد، از طریق مجلات و هماکنون از طریق پیوند نزدیک میان تلاشهای خود برای چاپ کتاب و سایر فعالیتها، گروه مخاطبان و هواداران خود را درک می کند و نحوه برقراری ارتباط با آنها را میداند. آنجا را مشاهده کنید؛ هاروارد تجسمی برای آینده است.
4- سایر متون مکتوب، کوتاهتر شده و بهصورت آنلاین توزیع میشوند. بیش از پیش، شاهد کتابهای الکترونیکی کوتاه، آنلاین و قابل دانلود خواهیم بود و این مدل رواج زیادی پیدا خواهد کرد. آنها نیاز ما به سرعت، دسترسی آنی و مطالعه سریع را برآورده خواهند کرد. به روزرسانی ساده و بهکارگیری ویدئو در متن کتاب نیز از دیگر ویژگیهای بدیهی و موثر این مدل هستند. این آینده است: شهر جدید واژگان.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید