آیا گوگل با تجزیه کسب‌وکار تبلیغاتی‌اش مواجه خواهد شد؟

این پرونده می‌تواند نقطه عطفی در اجرای قوانین ضد انحصار باشد و شاید اولین باری باشد که یک غول فناوری مجبور به واگذاری بخشی از دارایی‌های خود شود.

FILE PHOTO: Google app is seen on a smartphone in this illustration taken, July 13, 2021. REUTERS/Dado Ruvic//File Photo

شارا || پرونده ضد انحصار جدیدی علیه گوگل، غول جست‌وجو، قرار است در دادگاهی در ویرجینیا آغاز شود. این پرونده که توسط وزارت دادگستری ایالات متحده پیگیری می‌شود، تجارت تبلیغاتی گوگل را هدف قرار داده است؛ کسب‌وکاری که ۸۰ درصد از درآمد مادر این شرکت، آلفابت، را تشکیل می‌دهد. گوگل در سال ۲۰۰۷ با خرید DoubleClick به مبلغ ۳.۱ میلیارد دلار، بازوی تبلیغاتی خود را تقویت کرد و اکنون کل زنجیره‌ای از فناوری‌های پیچیده برای پیشنهاد، فروش و هدف‌گذاری تبلیغات را در اختیار دارد.

دولت ادعا می‌کند که گوگل از موقعیت مسلط خود برای ایجاد معاملات بهتر برای شرکت‌هایی استفاده کرده است که از ابزارهای تبلیغاتی آن بهره می‌برند. این امر باعث می‌شود که رقبا نتوانند به‌طور مؤثر با گوگل رقابت کنند.

سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا نیز نگرانی‌هایی مشابه مطرح کرده و ممکن است گوگل را به پرداخت جریمه سنگینی محکوم کند. وزارت دادگستری ایالات متحده نیز به‌دنبال تجزیه بخش‌های فناوری تبلیغاتی گوگل است.

هرچند گوگل با این اتهامات مخالف است و تلاش می‌کند قاضی را قانع کند که سهم بازار آن کمتر از ادعاهاست، این پرونده می‌تواند نقطه عطفی در اجرای قوانین ضد انحصار باشد و شاید اولین باری باشد که یک غول فناوری مجبور به واگذاری بخشی از دارایی‌های خود شود.

نویسنده: دیو لی
منبع انگلیسی: بلومبرگ
منبع فارسی: شارا
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۳

انتهای پیام/

<div id=”div_eRasanehTrustseal_24429″></div>
<script src=”https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js”></script>
<script>eRasaneh_Trustseal(24429, false);</script>

با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:

https://telegram.me/sharaPR