حقههای تصویری شبیه به این در شبکههای اجتماعی زیاد دیده میشود اما معترضان معتقدند سفید بودن پوست دست و سیاهپوست بودن مرد، برتری نژادی سفیدپوستان را به بیننده القا میکند.
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)–|| رسوایی تازه برای فولکسواگن و اعتراض گسترده به آگهی نسل جدید مدل گلف، ارزیابی تازه از عمق بحران صنعت خودرو در دوران کرونا، مدل مینیاتوری رولزرویس که با ماشین اصلی فرقی نمیکند و محدود شدن سرعت ماشینهای ولوو برای ایمنی بیشتر.
آگهی جنجالی
اعتراض گسترده به نژادپرستانه بودن آگهی نسل جدید گلف، کارخانه فولکسواگن را ناچار به عذرخواهی کرد.
آگهی ده ثانیهای که در صفحه اینستاگرام فولکسواگن منتشر شده بود، دست بزرگ زنی را نشان میداد که با خنده مردی را مانند عروسک بازی میدهد. این دست سپس مرد را از یک مدل گلف دور کرده و به داخل یک رستوران فرانسوی پرتاب میکند که نامش “پتی کولون” است که به فارسی “کشورگشای کوچولو” ترجمه میشود.
حقههای تصویری شبیه به این در شبکههای اجتماعی زیاد دیده میشود اما معترضان معتقدند سفید بودن پوست دست و سیاهپوست بودن مرد، برتری نژادی سفیدپوستان را به بیننده القا میکند.
پس از این ویدیو عبارت “نسل جدید گلف” حرف به حرف روی صفحه ظاهر میشود. معترضان میگویند این حروف به ترتیبی ظاهر میشود که ابتدا کلمهای دیگر را نمایش میدهد؛ کلمهای که برای خطاب قرار دادن سیاهپوستان از آن استفاده میشد و به کار بردن آن بسیار توهینآمیز است.
فولکسواگن ابتدا در برابر اعتراضها مقاومت کرد و گفت نژاد کسانی که در ویدیو هستند ربطی به مضمون آن ندارد. اما با بالاگرفتن اعتراضها، مدیران فولکسواگن در شبکههای اجتماعی از مردم عذرخواهی کردند.
الکه هایتمولر، مدیر برابری نژادی در فولکسواگن و یورگن استاکمان، مدیر بازاریابی این شرکت در بیانیه خود گفتهاند: “ما خشم مردم را درک میکنیم و [این آگهی] برای خود ما هم تکاندهنده بود. این ویدیو توهینی به همه دستاوردهای جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان است. این [آگهی] توهینی به همه انسانهای نجیب است.”
ویدیو بخشی از مجموعهای است که قرار بود در پسزمینه داستانی عاشقانه بین یک زن سفیدپوست و مردی با پوست تیره، نسل جدید گلف را تبلیغ کند. مثلا در ویدیویی زن با گذاشتن پاکتی زیر برفپاککن مرد را گول میزند که انگار جریمه شده است، در حالی که نامهای عاشقانه در پاکت است.
به گفته بی سی، یک سخنگوی فولکسواگن به خبرگزاری رویترز گفته است که معمولا آگهیها را آژانسهای تبلیغاتی در خارج از کارخانه میسازند. او همچنین گفته که کارخانه در حال تحقیق است تا ببیندکجا اشتباه شده و نتایج این تحقیق را به طور عمومی منتشر خواهد کرد.
رسوایی دیزل: فولکس واگن باید به همه مشتریان آلمانی خسارت بپردازد
دیوان دادگستری آلمان غول خودروساز این کشور را مکلف کرد به خریداران خودروهای دیزلی دستکاریشده خسارت بپردازد و این خودروها را پس بگیرد. این شرکت با دستکاری نرمافزاری برخی موتورها استاندارد زیستمحیطی را بالا برده بود.
روز دوشنبه (پنجم خرداد) ۲۵ مه دیوان دادگستری فدرال آلمان (BGH) با صدور حکمی این امکان را برای خریداران خودروهای دیزلی فولکس واگن فراهم کرد که بتوانند از این شرکت خسارت دریافت کنند. پرداخت خسارت شامل خریداران محصولات دیزلی میشود که مشخص شده فولکسواگن موتور آنها را دستکاری کرده بوده است.
دیوان دادگستری فدرال آلمان همزمان در این حکم تایید کرده که خریداران شاکی میتوانند خودرو خود را به فولکس واگن برگردانند و پول آن را مطالبه کنند، اما در این موارد این شرکت حق دارد اختلاف قیمت خودرو نو و کارکرده را در پرداخت خسارت در نظر بگیرد.
تایید رأی یک دادگاه عالی منطقهای
با صدور این حکم بزرگترین مرجع قضایی آلمان حکم دادگستری شهر کوبلنز را تایید کرد. یکی از خریداران از شرکت فولکس واگن شکایت کرده بود که “به تبلیغات این شرکت اعتماد و فکر کرده که یک خودرو پاک میخرد”. دادگاه عالی کوبلنز در این پرونده فولکس واگن را به پرداخت ۲۵ هزار و ۶۰۰ یورو خسارت به خریدار شاکی مکلف کرده بود.
کشمکش بر سر تقلب نرمافزاری غول خودروسازی آلمان و جهان از پنج سال پیش در جریان است؛ پروندهای که به “رسوایی دیزل” مشهور شده است. برای اولین بار آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) در سپتامبر ۲۰۱۵ از دستکاری برخی موتورهای دیزلی فولکس واگن پرده برداشت. در تحقیقات این آژانس معلوم شد که در نرمافزار برخی خودروهای دیزلی فولکس واگن دستکاری شده تا در شرایط تست آلایندگی، میزان آلایندهها کمتر نشان داده شود.
پس از آنکه ثابت شد فولکس واگن با دستکاری نرمافزار برخی موتورهای دیزلی سیستمهای سنجش آلایندگی موتور را فریب میداده، این شرکت به پرداخت خسارت و جریمهای هنگفت در آمریکا محکوم شد. اما فولکس واگن با توجه به قوانین متفاوت در آلمان، حاضر نبود به خریداران این خودروها در آلمانخسارتی بپردازد.
در ماه فوریه ۲۰۲۰ (حدود سه ماه پیش) سرانجام وکلای اتحادیه حمایت از حقوق مصرفکنندگان در آلمان این غول خودروسازی را مجبور کردند که هزاران نفر از صاحبان خودروهای دیزلی نیز بتوانند از این شرکت خسارت دریافت کنند. پذیرش این خسارت در پی پیروزی شکایتنامهای در دادگاه بود. برای این منظور صاحبان خودروهای دیزلی میتوانستند نام خود را در فهرستی وارد کنند. فولکس واگن مجبور شد در مجموع ۸۳۰ میلیون یورو به مشتریان خودروهای دیزلی پرداخت کند.
اتحادیه حمایت از مصرفکنندگان پس از آن در مذاکرات طولانی با نمایندگان فولکس واگن این مطالبه را مطرح کرد که نه تنها کسانی که نام خود را در شکایتنامه ثبت کردهاند، بلکه تمام صاحبان خودروهای دیزلی باید مشمول گرفتن خسارت شوند. پرونده این شکایت در دادگاه شهر برانشوایگ باز شد. دادگاه این شهر فولکس واگن را به پرداخت خسارت به همه خریداران خودروهای دیزلی مکلف کرد. فولکس واگناین حکم را برای فرجامخواهی به دیوان دادگستری فدرال برد.
نظر بدهید