آگاهی از دیدگاه نخبگان جامعه با رصد وپایش رسانه ها

دکتر زارعیان معاون ارتباط با مشتریان شرکت مخابرات ایران: – چون رسانه‌ها نمایندگی افکار عمومی را در جامعه بر عهده دارند و خیلی از موضوعات و مباحثی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، دیدگاه عمومی مردم است. روابط عمومی می‌تواند با تحلیل آن و بازخوردی که دریافت می‌کند. در بعد کلان هم دیدگاه افکار عمومی را در نظر داشته باشد و در مورد آن اقدام مناسب را انجام دهد.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) در مرحله اول این است که از طریق رسانه‌ها می‌توان از دیدگاه افکار عمومی و به ویژه نخبگان آگاه شد. به عنوان مثال اگر یک سازمانی دیدگاه نخبگان را راجع به خودش از طریق رسانه‌ها، تحلیل محتوا و پایش کند، می‌تواند تصمیمات مناسبی در بازخورد با این مسائلی نیز داشته باشد. به همین جهت یکی از کارهای اساسی که روابط عمومی‌ها باید انجام دهند تحلیل دائمی و مستمر رسانه‌ها می باشد، برای اخذ تصمیمات به موقع و مناسب در مسائلی که در سازمان وجود دارد.


موضوع دیگر این که چون رسانه‌ها نمایندگی افکار عمومی را در جامعه بر عهده دارند و خیلی از موضوعات و مباحثی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، دیدگاه عمومی مردم است. روابط عمومی می‌تواند با تحلیل آن و بازخوردی که دریافت می‌کند. در بعد کلان هم دیدگاه افکار عمومی را در نظر داشته باشد و در مورد آن اقدام مناسب را انجام دهد.


اما در موضوع مهم دیگر پاسخ به خود رسانه است، چرا که خود رسانه جدا از این که دیدگاه نخبگان در عموم را منعکس می‌کند، خود رسانه هم اهمیت دارد چرا که نگاه مثبت و منفی او به رسانه می‌تواند در تقویت دیدگاه مثبت و منفی در جامعه تأثیرگذار باشد.


لذا توصیه می‌شود که روابط عمومی‌ها بر این موضوع مهم توجه کنند. به خصوص که در حال حاضر امکانات بسیار مناسبی به صورت الکترونیکی در اختیار روابط عمومی‌های سازمان برای پایش ورصدآنی رسانه‌ها قرار دارد.


در حوزه‌ پژوهش و تحقیق نیز روش‌های تحلیل محتوا، تحلیل گفتمان و تحلیل کیفی نیز این امکان را به روابط عمومی‌ها می‌دهد که بهره‌برداری خوبی را از رسانه‌ها داشته باشند.