آموزش مشتری مداری مهم ترین وظیفه روابط عمومی بانک ها

مهم ترین وظیفه روابط عمومی بانک ها چیست

آموزش مشتری مداری مهم ترین وظیفه روابط عمومی بانک ها

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، رئیس انجمن روابط عمومی ایران آموزش مشتری مداری مهم ترین وظیفه روابط عمومی بانک ها برای ایجاد ارتباط مستمر دانست.

دکتر غلامرضا کاظمی دینان رئیس انجمن روابط عمومی ایران و مشاور رییس کل بانک مرکزی در حاشیه بازدید خود از پایگاه خبریرویکرد، نقش روابط عمومی ها را در اقتصاد کشور پیش قراول و بسیار تأثیرگذار دانست.

وی در ادامه از جمله ویژگی های روابط عمومی ها را برقراری ارتباط صحیح بین مخاطبان درون و برون سازمان با مدیریت ارشد دانست و افزود: مدیران روابط عمومی به عنوان مشاوران امین، مدیریت کننده مدیر سازمان خود هستند تا او بهتر به اهداف سازمانی دست یابد .

رییس انجمن روابط عمومی ایران دو نهاد بانک و بیمه در حوزه تجارت را بسیار با اهمیت توصیف کرد و خاطر نشان کرد: بانک در عرصه تجارت به مثابه نقش دستگاه دیالیز در یک بیمار کلیوی است چرا که باعث می شود اقتصاد از بی حالی و خمودگی نجات یابد و دقیقاً به همین خاطر است که علاقه مندان به فعالیت در روابط عمومی بانک ها باید به امور بانکی آشنائی کافی داشته باشند در غیر اینصورت باید قبل از قبول مسئولیت حداقل۶ ماه تا یکسال وقت خود را صرف آشنائی با چگونگی فعالیت در بانک ها کنند.

کاظمی دینان در ادامه با تأکید بر شناخت مخاطبان بانک ها توسط روابط عمومی ها ، ضرورت این امر را متفاوت بودن مخاطبان و مشتریان بانک ها با مخاطبان سایر سازمان ها دانست.

رئیس انجمن روابط عمومی ایران با اشاره به اهمیت نقش روابط عمومی در یک سازمان گفت: عملکرد خوب روابط عمومی باعث ایجاد انگیزه و نشاط سازمانی در کارکنان می شود زیرا یکی از وظایف مهم روابط عمومی ها شناسایی و معرفی کارکنان لایق و نقش تعیین کننده این نهاد در پیاده کردن نظام شایسته سالاری در سازمان است لذا کارمندان به این باور میرسند که همه تلاشهای آن ها توسط روابط عمومی ها دیده می شود.

دکتر کاظمی دینان در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگاررویکردبا اشاره به نقش مدیریت کننده مدیران ارشد سازمانها توسط روابط عمومی، آینده نگری را از دیگر شاخص های روابط عمومی موفق دانست و گفت: مدیران و فعالان روابط عمومی باید با تکیه بر دانش و تجربه خود بتوانند مشکلات پیش روی سازمان متبوع را شناسایی و با مشاوره کارشناسی به مدیریت ارشد سازمان ، وی را در حل مشکلات پیش رو یاری کنند.

کاظمی دینان درمورد میزان آشنایی روابط عمومی بانک های کشور با مخاطبان نیز گفت : متأسفانه در این حوزه حساسیت لازم وجود ندارد لذا شاهد هستیم برخی روابط عمومی های بانک ها از کارکرد های مناسبی برخوردار نیستند که نتیجه آن مواجه شدن بانک مربوطه با بحران والبته هدر رفتن منابع است.

مشاور رییس کل بانک مرکزی ارتباطی بودن که از ویژگی های ذاتی روابط عمومی ها بشمار می آید و دانش و تجربه را سه مهارت ضروری برای مدیران و دست اندرکاران روابط عمومی دانست که ارتقای کیفیت خدمات آنها در گرو تسلط بر این سه مهارت است.

وی با اشاره به ضرورت ارتباطی بودن همه کارکنان بانک ها که در قالب آموزش های مشتری مداری تجلی می یابد ، این مهم را از جمله وظایف روابط عمومی های بانک ها دانست و افزود: به اعتقاد من همه کارکنان بانک ها در بدو همکاری خود باید ابتدا نحوه برخورد مناسب با مشتری را بیاموزند که در جذب مشتری و رضایت مندی آنها تأثیر بسزائی دارد.

رئیس انجمن روابط عمومی ایران در خصوص نحوه تعامل روابط عمومی بانک ها با رسانه ها نیز گفـت: بر این باور هستم ارتباط دوسویه روابط عمومی ها با رسانه ها باید در اولویت راهبرد ترین فعالیت آنها قرار گیرد لذا همه روابط عمومی ها خصوصاً روابط عمومی بانک ها الزاماً باید ارتباط نزدیک ، مستمر و دوسویه ای با رسانه ها داشته باشد در غیر اینصورت اهداف آنها محقق نخواهد نشد.

وی با اشاره به دو سویه و دوطرفه بودن ارتباط روابط عمومی و رسانه ها افزود: علاوه بر اینکه روابط عمومی ها باید با رسانه ها و به طور دقیق تر با خبرنگاران حوزه های مربوطه ارتباط خوب و صمیمانه ای داشته باشند خبرنگاران هم باید ضمن آشنائی و درک محدودیت های روابط عمومی ها ، ارتباط خود را مبتنی بر واقعیات تنظیم نمایند.
رئیس انجمن روابط عمومی ایران در پایان با اشاره به تعاملات این انجمن با اصحاب روابط عمومی ، این تعاملات را در قالب برگزاری نشست های مشترک دوره ای عنوان کرد که در آن متخصصین و خبرگان روابط عمومی، تجربیات موفق خود را علاوه بر اعضای انجمن در اختیار جامعه روابط عمومی ایران نیز قرار می دهند.

گفتنی است که در بازدید دکتر کاظمی دینان از پایگاه خبریرویکرد، سردبیر این رسانه ضمن معرفی سرویس های مختلف خبریرویکردو اعلام آمادگی به منظور همکاری با انجمن روابط عمومی ایران در خصوص معرفی خدمات انجمن مذکور به فعالان عرصه هنر هشتم، ابراز امیدواری کرد همه روابط عمومی و رسانه ها تعامل دوجانبه ای با یکدیگر داشته باشند.

منبع: رویکرد