آموزش عکاسی: نمایشگاه فتو کینا – 62

در گذشته فقط عکاسی و سینما در فتو کینا مطرح بود. بعدها به مرور با وسایل جنبی مانند انواع کاغذهای عکاسی، انواع فلاش، دستگاه­های نورپردازی، انواع سه پایه­ ها، کامپیوتر و تکنولوژی دیجیتال و... حیطه خود را گسترش داد.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) در زبان آلمانی «کینو» به معنای سینماست، فتوکینا در دهه 1950 افتتاح شد. در آن از عکاسی، سینما و پیشرفت­ های تکنیکی مربوطه بحث می­ شد و غرفه­ هایی برای نشان دادن بعضی از لوازم و وسایل عکاسی و فیلمبرداری داشت، محل نمایشگاه محوطه بسیار کوچکی در کنار رود راین و کلیسای مشهور شهر کلن آلمان بود. به مرور زمان فضای سبز اطراف را که بسیار کوچک بود به آن افزودند و کار نمایشگاه هم بالا گرفت. به نحوی که آن نمایشگاه اولیه اکنون درواقع یکی از ورودی­های نمایشگاه فعلی است و وسعت آن به حدی است که با وسیله نقلیه در آن رفت و آمد می­کنند.


همان طور که گفته شد، در گذشته فقط عکاسی و سینما در فتو کینا مطرح بود. بعدها به مرور با وسایل جنبی مانند انواع کاغذهای عکاسی، انواع فلاش، دستگاه­های نورپردازی، انواع سه پایه­ ها، کامپیوتر و تکنولوژی دیجیتال و… حیطه خود را گسترش داد. سپس شرکت­هایی که کالاهای کوچک و تولید انبوه داشتند و حتی اشخاصی که وسایل عکاسی را به صورت دستی می­ ساختند کارهای خود را به نمایشگاه ارائه کردند. از اوایل دهه 1960 با ورود ژاپنی­ ها دوره جدیدی در کار فتو کینا آغاز شد.


ژاپنی­ ها با ارائه هزاران نوع دوربین در نمایشگاه شرکت کردند. در ابتدا از تولیدات ژاپن چندان استقبال نمی­شد، ولی اکنون وضعیت به صورتی است که ژاپن رکن اساسی فتو کینا به حساب می­ آید و حداقل از لحاظ مخارجی که در آنجا صرف می­کند مطرح ودر همه موارد برتری خود را نشان داده است، درحال­حاضر بهترین دوربین­ های عکاسی و فیلمبرداری جهان مثل نیکون، کانن، پنتاکس، مینولتا، مامیا، سونی و… ساخت این کشور است.

 
فتو کینا دارای تعداد زیادی سمینار جنبی است که به دو زبان انگلیسی و آلمانی بلافاصله بعد از هم اجرا می­شوند و بحث­ های داغی در آن سالن­ ها جریان دارد، بازدیدکنندگان از نمایشگاه فتو کینا به چند دسته تقسیم می­ شوند.

 

عده­ای عکاس یا روابط عمومی ارگان­هایی هستند که از نظر جغرافیایی به محل نزدیکند، دوم افرادی که از کشورهای خارج به فتو کینا می­ آیند که دارای دودیدگاه هستند، تعدادی به دلیل تجارت یا برای کسب نمایندگی محصولی خاص وارد می­شوند و گروه دوم تازه می­ خواهند کار را شروع کند. ولی نمی­دانند به چه صورت و برای یافتن سرنخی به بازدید از نمایشگاه مشغولند، در فتو کینا برخلاف نمایشگاه­های داخلی خودمان از وجود آدم­های سر به هوا و بیکار که در و دیوار را تماشا می­کنند و از غرفه ­ای بروشور می­گیرند و نرسیده به غرفه دیگر آن را پاره می­کنند و زیردست و پا می­ریزند خبری نیست، به هرحال بعید است که کسی بگوید پس از بازدید از فتو کینا عکاسی­ اش بهتر شده است؟