شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– سال هاست که روابط عمومی در دنیا بر یک استاندارد اتفاق کرده اند و آن اخلاق حرفه ای است و یکی از بندهای مهم آن پایبندی به صحت و سقم محتوای اظهارات کارگزاران روابط عمومی می باشد.
این در حالیست که گاهی کارگزاران روابط عمومی در ارائه آمارها، بدون داشتن شواهد دقیق، مواردی را طرح می کنند که نه تنها وجاهتی برای حرفه روابط عمومی به همراه ندارد، بلکه از ارج و ارزش آن در نزد عموم مردم می کاهد.
دست اندر کاران حوزه روابط عمومی در بسیاری موارد مورد پرسش خبرنگاران قرار می گیرند، نیازی به ارائه آماری که دقیق نیست، ندارند. آمارهای غیر دقیق و کلی گویی های فریبنده، تنها نشان از اهدافی دارد که پشت اظهارات یک کارگزار روابط عمومی اتفاق می افتد.
به عنوان مثال، ما هیچ آمار دقیقی در مورد میزان تخصص کارگزاران روابط عمومی در سراسر کشور نداریم. چراکه این امکان از طریق نهادهای مجری آمار کشور تاکنون محقق نشده است. لذا پرداختن به این مسائل باید در قالب و چارچوب های کوچک و مشخص انجام شود. بدین صورت که ما می توانیم نظری در مورد میزان تخصص کارکنان روابط عمومی شرکت مخابرات استان تهران ارائه کنیم، اما نمی توانیم چنین موردی را برای کل کارگزاران روابط عمومی کشور ارائه دهیم.
ارائه این آمارها که عموما در مطبوعات پر حاشیه امروز طرفداران زیادی دارد، در آینده چالش های جدی را در برابر متخصصان این حرفه قرار می دهد.
گذشته از مساله آمار، می توان به کمبودها و نقصان ها پرداخت، و این کار در جای خودش بسیار پسندیده است. چه دانش و آگاهی ما در باب نقاط ضعف و قوت حوزه صنعت روابط عمومی می تواند در آینده شرایط را برای توسعه این حوزه مهیا کند.
طرح مساله آمارها نیز یکی از مباحث مغفول در روابط عمومی است. اینک هیچ نهادی نمی تواند به ضرس قاطع اعلام کند که چه تعداد از کارگزاران روابط عمومی دانش آموختگان دانشگاه هستند و چه تعداد از آنها مدرک زیر دیپلم دارند.
این موضوع می تواند یکی از مباحث مورد توجه در سازمان نظام روابط عمومی و ارتباطات ایران باشد که چندیست، خبر تاسیس آن در میان اصحاب روابط عمومی مطرح است.
نظر بدهید